Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi først snakker om effekter og greier her, så spør jeg bare: De som tilbyr chipping av bensin-utgavene av disse bilene, hva får man da? Jeg mener; hvor mye mer kan man få ut av en motor uten overlading, spesielt siden bmw tar ut endel hk per liter orginalt.

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Tommelfinger-regelen når man chipper en vanlig bensinmotor uten turbo er vel at en får ekstra ca 0hk/liter :D

haha :P

Så de selger luft? :P Eller placeboeffekt kan man vel kalle det. :P

Skrevet
Tommelfinger-regelen når man chipper en vanlig bensinmotor uten turbo er vel at en får ekstra ca 0hk/liter :D

I følge ultimo og mange andre aktører gir det ca 8-12 % effekt. :wink:

Skrevet

I følge ultimo og mange andre aktører gir det ca 8-12 % effekt. :wink:

Hmm.. Har sett at de skriver slikt. HAr også sett at de skriver at effekten/dreiemomentet man evt får ekstra ikke kommer der det ligger på topp, så man får ikke mer hvor man oppgir maks tallene, men et annet sted i registeret. Som i og for seg er greit nok.

Noen som har prøvd forresten?

Skrevet

Har ikke prøvd selv, men husker å ha lest på et eller annet (norskt) forum om en chippet M50B20.

Bremset ca 155 hk originalt og bortiomot 160 etterpå om jeg ikke husker feil.

Det blir uansett DYRE hestekrefter.

Skrevet

Interessant tråd , er selv jevnlig innom finn.no å sjekker E39 touring :D og da er km en del av bildet.

Styrer jeg unna biler med dekk dim over 225 og senk. Da det er et oppsett som bidar til mer slitasje selv med normal kjøring. Etter at jeg ble familiefar så kommer komfort framfor å se tøff ut 8)

Høy km 250 ++ gir slitasje på andre deler av bilen som er verdt å tenke på, som rust, el-feil, og andre mekaniske feil som dørlåser o.l . Dette vil da komme i tillegg til vanlig vedlikehold, som diverse filter og stag/foringer.

Bruk god tid på undersøke bilen, gjerne en NAF-test hvis du selv ikke har god oversikt over E39 eller har en god kompis å ta me deg :) .

Kjøp diesel da de er overlegen på forbruk og ytelse. Her sammenliknes 520d og 523i. Mulig 523 er raskere å¨0-100, men 60-120 er liten forskjell pga dreimoment. Og hvis man da sammenlikner drivstoffforbruket...... Eneste bensin er bedre på er støy, og det utgjevnes ganske bra på commonrail motorene (525d og 530d)

Lykke til med bilkjøpet :D

Skrevet

Styrer jeg unna biler med dekk dim over 225 og senk. Da det er et oppsett som bidar til mer slitasje selv med normal kjøring. Etter at jeg ble familiefar så kommer komfort framfor å se tøff ut .

Min 98 523iat har 235/45x17 som original dim ;)

Skrevet

Ang Bensin Vs Diesel, så hadde jeg helt klart kjøpt meg en diesel, hadde det ikke vært for at jeg fikk bensinutgaven veldig mye rimeligere enn hva forbruket/verditapet ville hatt av betydning.

i mitt tilfelle kjøpte jeg 520ia 99mod til 20k for 1mnd siden, den har gått 405 000km.

Abs/antispinn lamper lyste, og girkassa går i nødmodus.

Skal montere ny abs sensor idag, og igår byttet jeg girolje/filter og motorolje/filter. selv om min bruker 0,95l/mil så skal jeg kjøre jævlig mye for å veie opp for en dieselutgave til 100k? :P

Kjører også bare 2mil pr dag i ukedagene..

Ps. Automatolja har aldri blitt byttet før igår, kompisen min som jobber på mercedes som byttet denne sa det var den værste olja han noen gang hadde sett! hehe men utrolig nok girer kassa smooth som bare det. skal legges til at det er en voksen mann som har eid bilen fra den har gått 50 000km. + at alle servicene er fulgt. Når denna er oppbrukt står en 530d touring høyt på lista mi!

Interessant tråd , er selv jevnlig innom finn.no å sjekker E39 touring :D og da er km en del av bildet.

Styrer jeg unna biler med dekk dim over 225 og senk. Da det er et oppsett som bidar til mer slitasje selv med normal kjøring. Etter at jeg ble familiefar så kommer komfort framfor å se tøff ut 8)

Høy km 250 ++ gir slitasje på andre deler av bilen som er verdt å tenke på, som rust, el-feil, og andre mekaniske feil som dørlåser o.l . Dette vil da komme i tillegg til vanlig vedlikehold, som diverse filter og stag/foringer.

Bruk god tid på undersøke bilen, gjerne en NAF-test hvis du selv ikke har god oversikt over E39 eller har en god kompis å ta me deg :) .

Kjøp diesel da de er overlegen på forbruk og ytelse. Her sammenliknes 520d og 523i. Mulig 523 er raskere å¨0-100, men 60-120 er liten forskjell pga dreimoment. Og hvis man da sammenlikner drivstoffforbruket...... Eneste bensin er bedre på er støy, og det utgjevnes ganske bra på commonrail motorene (525d og 530d)

Lykke til med bilkjøpet :D

Skrevet

E61 har 225/55-16 som minste originale dekkdimensjon...

Diesel VS bensin er et tveegget sverd. Om jeg primært hadde kjøring i næromdrådet og/eller korte turer ville jeg uten tvil valgt bensin. Dieselens fordel fremtrer først og fremst dersom man har mye langkjøring eller kjører svært mye. Og selv dagens dieselbørser kakler og støyer.

Skrevet

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25957836

denne har litt høy km men meget godt holdt!!!

2,2 m-sport individual

nyoverhaldt topp og ventiler osv...kvitto på 44 000-

en litt skjelden bil i disse dager også.

enfryd og kjøre!!!

selv om den har 19 bbs så betyr ikke det at den er ihjælkjørt som noen hevder!!!

hvem vil vel kjøre i stykker bbs ch motorsport ??

har 17 org m-sport pigg på vinter

løp og kjøp!!! må ha stajonsvogn fort!!!

Skrevet

Ja, det er mange som får problemer med moderne dieselbiler, de fungerer ikke til og fra jobb hvis man bor for nærme. Jeg startet opp og flyttet en Volvo V70 D5 i dag. Skrekk og gru, de går stygt i forhold til en bensinsekser... jeg makter ikke lyden og vibrasjonene.

Ang. E39: se etter fugerust og lakkrust under/ i framkant på panseret, alle dørene og ikke minst bakluka, særlig under bakruta på Touring. Hvis fugemassen under lakken er myk som tyggis og fingerneglen lett lager merke, har den garantert trukket vann og det er rust under. Dette er en svakhet på E39. E34 er mye bedre men mangler jo mye av det moderne sikkerhetsutstyret som ESP og airbager overalt. ESP er et must etter min mening, ihvertfall hvis du skal ut med over 150k. Disse bilene er ikke stabile på vinterføre uten, ihvertfall ikke med 231 hk. ESP-lampa blinker muntert titt og ofte. Med ESP kan man holde god fart uten at rumpa vifter for mye.

Jeg kjøpte en 530iT framfor en 523iAT jeg prøvde først, for å få litt mer fres kombinert med lavere forbruk. Så snart motoren har gått en km eller mer (altså ikke helt kald), turtallet er over 1500 og jeg slipper gassen, bruker den ikke bensin i det hele tatt (bensinkutt). Bensinkutten går på helt ned til 1000 rpm på motorbrems. Her er noe av forklaringen på at manuell går billigere, særlig på småkjøring og blandet kjøring. Den andre årsaken er at manuell har ca 8% effekt-tap, mens vanlig automat med konverter har ca 15 %.

Snittforbruket mitt siden mai er 0,86 :)

Bilen min var ikke spesielt velholdt, det er noen småskrammer her og der, to-tre dørbulker, litt fugerust i panseret og en dør, litt lakkrust på bakluka, Webastoen er gåen og litt sånt. Jeg har vel kostet på 8-10k siden kjøpet. Vannpumpe, termostat, reimer, eksoskamsensor, viskokobling på vifta, slutt-trinn til kupevifta, støttelager og hardy-kobling på mellomakslingen (vibrerte). Det som var gjort av forrige eier som jeg vet om, er forstilling med dempere, luftbelger bak, bremser foran. Siste nytt er at den står pga frossen veivhusventilasjon. Jeg får ulyd i kupevifta når det er mange minus. Det irriterer meg, bilen har ikke gått mer enn 156k. Rusten har jeg fikset selv, det er bare å skjære ut fugen til man kommer til hel ved, behandle med rustomvandler og legge på ny fuge og lakk. Det holder fint. Nesten all rust på bilen er på flater som ikke synes utvendig. Men så veldig mye bedre enn rustkatastrofen Mazda 6 kan jeg ikke si at den er på det punktet, billakkereren min mente det var å gå fra asken til ilden...

Men så trøster jeg meg med at jeg fikk den ca 600k billigere enn nypris i Norge, man kan plundre en del for det :)

Skrevet

jeg hadde ikke vært skeptisk til å kjøpe en bil med litt km på.

jeg kjøpte min e39 på 155k km. den hadde jeg MYE problemer med. skiftet masse foringer, dyse, hardyforinger, bremser og hadde vibrasjoner jeg aldri ble kvitt. kjørte den til 177k km tror jeg.

730n min kjøpte jeg på 230k km. den var skikkelig påkostet og påpasset, masse kvitteringer. den hadde jeg utrolig lite problemer med. skiftet bensinpumpe, el vindusheis og to foringer. pluss ting fordi jeg er litt perfeksjonist da. seter, lister, osv osv.

så km betyr ikke så mye synes jeg. men kjøp noe som er velholdt. det er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...