Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tror ikke du hadde kommet bedre ut med piggdekk istedet for piggfritt her.

jeg har kjørt mye med begge deler, og vil påstå at på snø og slaps etc er piggfritt enestående.

men på blank og/eller våt is kan piggene være hakket bedre. dette bekrefter de fleste dekk-tester også.

tror kanskje du hadde klart å komme deg opp ved å slippe pedalen litt opp også, hvis systemet kobler inn så har du allerede begynt å spinne, og systemet kutter driften på hjula for å få grep, men hvis du ikke slipper opp gassen, så vil du følgelig få like mye hjulspinn når systemet slipper til drift på hjulene igjen, sånn vil det holde på til du står stille og da er det vondt å komme igang igjen.

du sier du kom opp når du skrudde av systemet, men dette kan være fordi du da selv var forbredt på at du ikke hadde elektroniske hjelpemidler og merket når baken slipper grepet og dermed hadde lettet på pedalen. til du fikk grep igjen. :wink:

vi har Hakkapelitta 7 pigg på F11'n, og skal si man skal lete lenge for å finne en bedre vinterbil.

min svoger kjøpte nettopp en ny Nissan Qashqai, og i en meget bratt bakke i skikkelig snøvær bremset han litt ned og dermed var løpet kjørt. han måtte rygge pent ned, og ta fart for å komme opp. jeg kom med F11'n og stoppet HELT midt i bakken, og kjørte i gang igjen og helt opp uten det minste problem. alt av elektronikk var innkoblet, og med automatgir.

har mange fler tilfeller der F11'n har kommet mye bedre ut enn andre 2WD, men trenger ikke liste opp alle.

får også et inntrykk av at bilen er veldig stabil og trygg på alt slags føre, i alle hastigheter.

thumbs up!

når det kommer til generell fremkommelighet på RWD kontra FWD, så har jeg alltid hatt minst problemer med RWD.

understyring, torque-streer og sideveis "klatring" i bakker og/eller ved pådrag er noe jeg ikke setter særlig høyt når jeg kjører på glatta, så jeg holder meg til RWD eller 4WD.

overlat styring og bremsing til fremhjulene, og la bakhjulene ta seg av drifta!

tror bilen din er fin på vinterføre jeg, men at du må venne deg til åssen den oppfører seg. :)

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå leste jeg ikke gjennom alt her, men jeg har ikke hatt noe store problem med mine gammle biler på glatta. Synst E30320en er suveren på noen billige piggdekk. Faktisk så kom jeg opp bakken til huset i fjor uten at pappa klarte det med sin Audi A4 04 mod.

Jeg vil også holde en knapp på de dekkene, skulle jeg kjøpt piggfrie så hadde det blitt Nokian uten tvil.

En annen ting er diff brems, det funker noe sinnsykt! Men når anti greiene hindrer bilen i å gå på fram så er det vel lite som nytter.

Skrevet

Dekkonline.no selger mye dekk som er hastighetskodet for Tysklandsfart, disse funker ikke i Norge.

Dessuten er asc,asc+t,DTC o.l. egentlig bare for å forhindre sladd og skrens på en BMW, de struper ned motoren ved hjulspinn,så du mister motorkraft og dermed får grep igjen. Dette funker derimot motsatt ved glatte bakker eller når du står fast i dyp snø,da elektronikken nesten kveler motoren så du ikke kommer deg av flekken. Ofte løser du dette med det ene trykket,så du har DTC lysende (da har du 10% tillatt hjulspinn,men all stabilitetskontroll og ABS enda) noen ganger er det best å bare slå av alt og gi jernet. Det er en vanesak. :)

Skrevet
Dekkonline.no selger mye dekk som er hastighetskodet for Tysklandsfart, disse funker ikke i Norge.

Dessuten er asc,asc+t,DTC o.l. egentlig bare for å forhindre sladd og skrens på en BMW, de struper ned motoren ved hjulspinn,så du mister motorkraft og dermed får grep igjen. Dette funker derimot motsatt ved glatte bakker eller når du står fast i dyp snø,da elektronikken nesten kveler motoren så du ikke kommer deg av flekken. Ofte løser du dette med det ene trykket,så du har DTC lysende (da har du 10% tillatt hjulspinn,men all stabilitetskontroll og ABS enda) noen ganger er det best å bare slå av alt og gi jernet. Det er en vanesak. :)

Jeg synes BMW sitt antispinn system er utrolig bra jeg, særlig i dyp og blaut snø så graver den seg fram! Kjørte gamlingen sin E60 her i går og den tar seg opp bakken til mitt hus på en helt annen måte enn hva A6en gjør, i den så kveles effekten i større grad enn på BMWen synes jeg(Mulig jeg har noe dårlige dekk)! Det hører med til historien at jeg var veldig treg til å bytte til vinterdekk på A6en, så når snøen lava ned og la seg centimetervis så var det håpløs å komme opp selv den minste bakke med antispinnen på, men skrudde jeg den av så klarte jeg faktisk å spinne meg opp overaskende bratte bakker kun med sommer dekk. Dette funker ikke i samme grad som på vinterdekk med det er jo pga det bedre feste osv.

E39en hadde en tendens til å sette seg fast på flat mark faktisk, da var det greit å bare gi gass og spinne seg ut men i bakker så synes jeg det funka dårlig med å skru av antispinnen. Men men, det er i allfall det jeg opplevde :wink:

Skrevet

det beste er bare å gjøre sånn som jeg gjør.. sett deg inn i bilen skru på bilen skru av dsc så sett i gir og kjør og repiter ;). har den aldri på.

Skrevet
Regner med dekkene er laget for nordiske forhold, da de heter snow- eller icegrip, husker ikke i forbifarten.

UtraGrip Ice+ er det nye GoodYear-dekket for nordiske forhold. Virker ganske bra utfra det lille jeg har kjørt med det. :)

Har du en bred og lav dimensjon som kan ha en tendens til å flyte oppå tung og våt snø?

Skrevet

Følger bilens orginal-dimm, og har 205/50-17 fremme og 225/50-17 bak.

Det er gjerne en anelse for bredt, men tenkte det var greit å følge anvisningen da jeg bestillte.

Skrevet

Det høres ganske bredt ut, men dersom du ikke opplever det som et problem til vanlig, ser jeg ikke noen grunn til å anbefale deg å bytte. UG Ice+ bør i alle fall være noe av det beste du kan sette på bilen.

En enkel - og billig - ting å forsøke, er å stikke innom OBS Bygg og kjøpe to plastsekker med støpesand. De vil gi deg litt mer ballast over bakhjulene, samtidig som innholdet kan komme til nytte hvis du kjører deg fast. ;)

Skrevet

har null problem med å komme meg opp bratte bakker vinterstid med e30'en.. Det kom en kar innom jobben min forleden dag, og spurte om det var jeg som hadde den Bmw'en som dreiv å spant å slædda oppover den bratteste bakken i strøket.. Ja svarte jeg, og han sa at det er jo utrolig, det er jo bare du som kommer opp der på vinteren:) Fornøyd med den, trodde først han skulle skjelle meg ut fordi jeg kjørte som en "gris", men neida:)

Korketrekkeren osv er heller ingen hindring på vinteren for e30'en, kjører opp og ned den to-tre ganger i uka:) aldri vært stuck:)

Bakhjulstrekk er best:D uten all den anti-alt-som-er-gøy-elektronikk :)

Skrevet

ikke helt enig Balder... Antiskrensen er fin når du kjører med familien i Trondheim og det blir 10-15 minus og saltvannet fryser og alle sørger for og hjelpertil at det er polert!!! Får litt hjelp med styringa når ingen av hjulene har veigrep:) :)

Men utover det der nok best uten på vinterføre.

Må bare komentere dekkvalg. Dekktestene takes med en liten bil (A3) de siste gangene jeg har sett. Derfor velg etter beskrivelsen av dekkene. Hvilket føre er normalt der du kjører og hvilken kjørestil har du.

Jeg har prøvd alt av dekk - kommer ut med Blizzak Nordick (ikke LM1 som BMW anbefaler i Tyskland, det er regndekk). Påenget er nye gode dekk som passer deg og din kjørestil er best!!! Åkke som...:)

Skrevet

Hauso, vanlig det - har med kjøreegeskapene og sjåførene og gjøre. Derfor velger du BMW og BMW'n velger deg. Som hånd i hanske:)

Perfeksjonister liker det og være best på alt!!! :):)

Skrevet

Har Nokian Hakka 7 pigg og 40% diffbrems på E34n, makan til vinterbil har jeg ikke vært borte i. Helt sykt bra feste til vanlig aktiv kjøring på snødekt vei. Ennå ikke hatt problemer. Dette fungerer iallefall bra for meg.

Btw, får ingen blinkende gul lampe på min E28, er det noe galt da?

Skrevet

Håper ikke det! Min E28 blinker heller ikke gult på glatta,får håpe dette ikke er noe elektronikkfeil. :D

Jeg har Kumho KW22 piggdekk på 2. sesong, de har vært veldig bra. Jeg kjørte dem inn pent og de har enda ikke mistet en eneste pigg,selv med litt bøs kjøring på islagte veier og denslags. Mitt største problem med E28'en er at forrige eier satt på 535-bremser foran,så det låser seg jo bare jeg ser på pedalen,mtp at jeg har en 518. :)

Gamle biler gir deg følelsen av å være i live i alle fall. :D

Skrevet

I instruksjonsboken på forrige bilen min så sto det at dersom det var veldig glatt kunne det være nødvendig å skru av antispinn for å komme frem.

Jeg kjører alltid med welektronikken på med mindre jeg er i lekemodus. Man kan si hva man vil om elektronikk, men den har ihvertfall reddet meg mer enn en gang de siste 6 årene jeg har hatt bakhjulstrekk. Og det har vært på både tørr og regnvær asfalt på sommeren. Selv om du heter Petter Solberg, så klarer du ikke reagere like fort og riktig som elektronikken i alle situasjoner. Kjørte nurburgring med en rigget 120 ifjor, og når man får skrens i 170, så skal jeg love at det et kjekt med all den hjelpen man kan få :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...