Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører e36 coupè med piggfritt, 25% diffbrems og stereoanlegg i trunken på nærmere 50kg, ikke mye som stopper denne bilen ;) Men når føret er som det er idag, nemlig klink is under 2cm nysnø så savner jeg piggdekk!

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

...dere har tydeligvis aldri kjørt på KLINK IS. (Ja, så klink is at du kan ta på skøyter og gå på vegen uten problemer). Da er piggfrie dekk ubrukelig, selv om brøyte folka har strødd. Men på vanlig snø er piggfritt veldig bra. :)

..og her eg bur er det i 80% av tilfellene is på vegen, og ikkje snø... :(

Skrevet

En bekjent av meg kjørte ut med sin mors Volvo V70 for ca en time siden nå, da jeg kom dit hadde de forsøkt å taue med en Mitsubishi Outlander av relativt ny type med piggdekk, men det funket heller dårlig. Hektet tauet bak på mutterns piggfrie 07`X3 og gjorde et forsøk, Volvoen dro rett opp uten spørsmål, kostet ikke X3`n en kalori. :P

Skrevet
En bekjent av meg kjørte ut med sin mors Volvo V70 for ca en time siden nå, da jeg kom dit hadde de forsøkt å taue med en Mitsubishi Outlander av relativt ny type med piggdekk, men det funket heller dårlig.

Har en liten mistanke om at Outlanderen ikke klarte å overføre nok kraft til bakhjulene.

Skrevet
^ Da ville jeg heller fordelt penga over en OK firehjulstrekker (EKTE firehjulstrekker, ikke sånn Ræv4 drit) og BMW.

Ikke helt dum tanke.

Det er nok også forskjell i vinteregenskapene til forskjellige BMWer. Jeg mener f.eks. at en 5-serie er bedre enn en 1-serie .

Skrevet

Er stoooor forskjell på ekte firehjulstrekkere og "firehjulstrekkere". Bygger hus, og opp til bygget er det en LANG og BRATT bakke. Kjørte opp med Pathfinderen (i 4H) med en Rav4 bak meg, og stoppet i en møtelomme for en kar som kom skliende nedover. Etter at han hadde sklidd forbi kjørte jeg enkelt videre, mens Toyotaen måtte rygge ned igjen. Og det var med de gamle vinterdekkene som var nære unna slicks. (Og ja - hadde - og har piggfritt). Så for å være litt eplekjekk, de hobbyfirehjulstrekkerene kan du få billig av meg. :wink:

Skrevet

Det er vel det at den touranene der faktisk har esp, og drar seg meget godt frem på slikt føre, den er høy, tung i fronten, godt veigrep resulterer det da, enn en 1 serie som da kontra har bakhjulstrekk, og mye, mye lettere og få slepp på slike forhold, da hjelper det ikke med esp. Så i bunn og grunn, du kan ikke samenligne en touran og en 1 serie, det blir for dumt..

Skrevet
En bekjent av meg kjørte ut med sin mors Volvo V70 for ca en time siden nå, da jeg kom dit hadde de forsøkt å taue med en Mitsubishi Outlander av relativt ny type med piggdekk, men det funket heller dårlig.

Har en liten mistanke om at Outlanderen ikke klarte å overføre nok kraft til bakhjulene.

Ja, er nok nettop der det ligger!

Skrevet

Nå ble jeg litt skremt her.

En Bimmer-entusiast og "Oberstløytnant" som ikke vet hvordan DTC fungerer.

Hvordan er det mulig?

:)

BTW:

På en skikkelig bil (BMW) kan man som nevnt over slå av svineriet (noe man bør/må under de snøforhold det er mange steder nå). På f.eks. en moderne riskoker tillater ikke ingeniørene fra Solens Land slike ting. Kan sikkert ha noe med at de har nok rettsaker fra talentløse USAianere å forholde seg til om de ikke skal bli tiltalt for mord fordi en taper slår av "anti-alt" og tar en piruett i fronten på en Vanderbilt.

Elns...

(Edit: Man kan slå av antispinn på en To*o*a, men den kobler inn så snart man er kommet opp i fart).

:)

EditII:

Det er fullt mulig å slå av DTC/ASC på To*o*ta. Var litt rask her. Man må dog stå stille og holde knappen inne slik som på BMW. *Før* man starter kjøring.

Skrevet
Mange flotte innspill her nå!

Kenny_: De varmekablene er ikke verdt strømmen de bruker (er vi naboer?)

Det er barndoms hjemme mitt.

Men har nå ikke bodd der på 10år..

Men er ned og opp bakken der en gang i uken nå.

Jeg kan ikke huske å hatt problemer med å komme meg opp med bakhjulstrekk

Men kan være vrient å få fart fra parkeringsplassen og rundt den første svingen.

Spesielt visst varmekablene har laget "hull" i isen/snøen som man smeller bilen nedi.

Noe man ikke vil med en slik fin bil du har .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...