RoyC Skrevet Desember 20, 2010 Share Skrevet Desember 20, 2010 Har 2002mod 320diesel bil med 150hk motoren (M47n?) Uansett...Jeg hadde litt treg start når tempen nermet seg -10 grader og byttet nå glødeplugger. Var veldig nøye og rengjorde innsug samt egr og byttet filteret til utåndingen til et nytt oppgradert... Uansett, den er fortsatt treg å starte?? Hva kan dette skyldes? Vet ikke om det er relevant men virker nesten enda tregere nå? Mener å ha lest om en liten boks med elektronikk eller liknende som også kan gå? Kan det være dette? Kan det være vanskelig å få på hettene til pluggene og at en ikke helt er på? Kan det være noe annet som for eks vacum slanger på feil plass eller plugger til insuget? (Er 99% sikker på dette er rett, men skal man feilsøke må man tenke på det og?) Noen tips her hadde vært fint. Bilen skal selges og da må dette være i orden til ny eier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elvis Skrevet Desember 20, 2010 Share Skrevet Desember 20, 2010 heisann på disse bilene er ryker ofte glødereleet(glødestyrenhet) det er sikkert den boksen du nevner men vist du vet alle glødeplugger er i orden så er det nok denne vist du føler det har med gløding å gjøre:=) hettene på glødepluggene er bare å dytte rett på så de er nokk på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2010 heisann på disse bilene er ryker ofte glødereleet(glødestyrenhet) det er sikkert den boksen du nevner men vist du vet alle glødeplugger er i orden så er det nok denne vist du føler det har med gløding å gjøre:=) hettene på glødepluggene er bare å dytte rett på så de er nokk på. Stemmer...Den var det jeg tenkte på . Når jeg kinner og den starter, sviver den veldig "jokkete" frem til alle sylindre får tenning og funker (Slik kjennes det ut ihvertfall) Dette releet, er det en styring av strøm til pluggene? Hvor ligger denne og hvordan kan man måle seg frem til et sikkert resultat? Er dette en dyr sak? Hadde håpt dette var en jobb for en DIY kar som meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 20, 2010 Share Skrevet Desember 20, 2010 Det styrer hvor lenge glødepluggene skal få strøm og når de skal få det. Den tror jeg ligger under luftinntaket på passasjersiden i motorrommet. Måle seg fram kan man, ser for meg at det er OK å måle på en kontant til en plugg og se hvor lenge det kommer strøm. Tror det koster 1300,- gra GS. Det er en jobb for en kar som kan litt om bil ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2010 Det styrer hvor lenge glødepluggene skal få strøm og når de skal få det. Den tror jeg ligger under luftinntaket på passasjersiden i motorrommet. Måle seg fram kan man, ser for meg at det er OK å måle på en kontant til en plugg og se hvor lenge det kommer strøm. Tror det koster 1300,- gra GS. Det er en jobb for en kar som kan litt om bil ja. Men ville jeg fått gløding i det hele om det ikke fungerte? Ville ikke det være enten eller? Eller kan gløding til bare en plugg slutte å funke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius86 Skrevet Desember 20, 2010 Share Skrevet Desember 20, 2010 Har samme problem, at bilen kinner lengre og starter tregere, når en nermer seg -10 grader og mer. Har vert helt nede i -17 der jeg bor. Det jeg har blitt fortalt er dette: "Ofter tror mange at glødepluggene er defekte når bilen ikke gløder skikkeligt. Det som ofte kan være problemet er for lav spenning fra batteriet i denne kulden. Glødepluggene trenger minimum 11 Volt for å i det hele prestere noe." Jeg vet ikke om dette kan være sant eller sprøyt, men fikk det fortalt av en mekaniker. Har ikke tatt meg tid til å måle batteriet selv, siden det er så j**** kaldt ute, men vurderer det sterkt siden dette ofte skjer med meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2010 Har samme problem, at bilen kinner lengre og starter tregere, når en nermer seg -10 grader og mer. Har vert helt nede i -17 der jeg bor. Det jeg har blitt fortalt er dette: "Ofter tror mange at glødepluggene er defekte når bilen ikke gløder skikkeligt. Det som ofte kan være problemet er for lav spenning fra batteriet i denne kulden. Glødepluggene trenger minimum 11 Volt for å i det hele prestere noe." Jeg vet ikke om dette kan være sant eller sprøyt, men fikk det fortalt av en mekaniker. Har ikke tatt meg tid til å måle batteriet selv, siden det er så j**** kaldt ute, men vurderer det sterkt siden dette ofte skjer med meg også. Tja dette er jo ikke usansynlig. Jeg skal rett og slett gå ut og sette på laderen på batteriet. Hvis det hjelper så er det nok tilfelle... Hvis ikke er vi like langt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim00 Skrevet Desember 20, 2010 Share Skrevet Desember 20, 2010 . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 21, 2010 Share Skrevet Desember 21, 2010 Om bilen starter letter når den er kald så høres det ikke ut som et glødeproblem. Jeg har skiftet mine glødeplugger, hvor 3 av 4 var defekt. Men bilen startet relativt enkelt uansett i feks. -15 grader. "Kinnet" i kanskje 2-4 sekunder før den startet. Med nye plugger så starter den på 0,1 sekund... For dere som har problemer med bilene deres, så er diagnose den rette veien å gå. Der vil det etter all sansynlighet stå hva som er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2010 Da har jeg testet teorien om sløvt batteri og det var ikke løsningen for min bil desverre. Er treg fortsatt. Om bilen står en stund ute i kulden og fortsatt har litt lunk starter den fint uten prob. Kun når den er veldig kald den er treg... Får måle pluggene... Hører de kan være ødelagt selv om de er nye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzzlink Skrevet Desember 21, 2010 Share Skrevet Desember 21, 2010 Hvor lenge gløder dere? Har vært med på at man må gløde 20 ganger for å få start når det er kaldt nok. Det var når det var -32 i Trysil for et år siden. Prøv f.eks å gløde 5 ganger, og se om det hjelper. Skulle tro at bilen sjekka tempen og utvidet glødetiden tilsvarende, men det skjedde ihvertfall ikke på den Touranen jeg prøvde. En gammel Mercedes jeg kjørte for en stund siden måtte gløde i en 5 minutters tid før det var håp om å starte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 25, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2010 Hvor lenge gløder dere?Har vært med på at man må gløde 20 ganger for å få start når det er kaldt nok. Det var når det var -32 i Trysil for et år siden. Prøv f.eks å gløde 5 ganger, og se om det hjelper. Skulle tro at bilen sjekka tempen og utvidet glødetiden tilsvarende, men det skjedde ihvertfall ikke på den Touranen jeg prøvde. En gammel Mercedes jeg kjørte for en stund siden måtte gløde i en 5 minutters tid før det var håp om å starte... Jeg følger altid gløde lampa. Regner med når den slokner slutter glødeprosessen også? Jeg har målt de gammle pluggene og der er kun strømning gjennom en av de...utrolig den startet i det hele med bare en fungerende plugg? Kan virkelig tre av fire nye plugger være ødelagt? Skal få målt dem snart... Måler bare om der er forbindelse gjennom eller ikke med piperen på multimeteret. Det er vel greit nok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Desember 25, 2010 Share Skrevet Desember 25, 2010 Om du tar ut pluggen og kjører strøm på den så ser du om den gløder. Anbefaler i tilfelle å ikke holde pluggen i hånda;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rikard_ut Skrevet Desember 25, 2010 Share Skrevet Desember 25, 2010 dere må omhe gløde plugger. fra toppen på den til gods. pluss til minus. en om gangen. sammenligne alle fire verdiene. så ser du fort. ellers kan du skru dem ut og sette pluss og minus på den og se om den gløder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyC Skrevet Desember 25, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2010 dere må omhe gløde plugger. fra toppen på den til gods. pluss til minus. en om gangen. sammenligne alle fire verdiene. så ser du fort. ellers kan du skru dem ut og sette pluss og minus på den og se om den gløder Hvilke verdier skal de da ha ved ohming? Vil de kunne ha forbindelse men fortsatt være ødelagt? For å få dem til å gløre er det bare å sette på 12v? For eks fra en lader? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå