2000Touring Skrevet Desember 25, 2010 Skrevet Desember 25, 2010 dere må omhe gløde plugger. fra toppen på den til gods. pluss til minus. en om gangen. sammenligne alle fire verdiene. så ser du fort. ellers kan du skru dem ut og sette pluss og minus på den og se om den gløder For å få dem til å gløre er det bare å sette på 12v? For eks fra en lader? Eller strøm direkte fra batteriet.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 26, 2010 Skrevet Desember 26, 2010 Når du kinner, ser du om det kommer svartrøyk ut av eksosen? Disse bilene skal kunne klare å få start uten glødeplugger ned til -10 grader. Jeg slet med start under -17 grader, da byttet jeg glødeplugger og batteri og nå starter bilen fint selv i - 35 grader.
RoyC Skrevet Desember 27, 2010 Forfatter Skrevet Desember 27, 2010 Skrudde opp alt igjen i dag for å måle pluggene. Satte direkte strøm på dem og alle glødet fint. En av plugghettene var litt løs, så jeg satser på det var årsaken til dette...Men det er litt rart siden det kun gjelder en sylinder....? Da jeg startet den tidligere i dag før sjekken var det en del hosting og harking før den sveiv på alle..... Sjekket også de gammle pluggene og der var det bare en som var ok.... Så mye tyder jo på svikt i glødepluggene. Skjønner bare ikke hvorfor det ikke ble i orden med en gang? Skal ut å starte BMWn igjen nå for å se. Skal måle batterikapasiteten samtidig. Kansje det kan være sløvt med strøm?
titan8x Skrevet Desember 29, 2010 Skrevet Desember 29, 2010 hugs på at diesel biler kan få problemer med kulde. om alt er i orden så er det fortsatt ikkje sikkert du får start når det er veldig kalt. diesel er ikkje produsert for mye kulde fordet om det er blandet parafin i vinterdiesel. i tileg blir olja veldig tykk. så er ikkje sikkert det har med glødeplugger eller rele og gjere. men burde ikkje vere problemer i -10 grader. men er det nede i -15 og kaldere kan det bli problemer med diesel biler uansett om biler er i 100% stand.
torfinn9990 Skrevet Januar 16, 2011 Skrevet Januar 16, 2011 Man skal være litt forsiktig med å sette strøm direkte på glødeplugger. 320 kan være levert med glødeplugger for 12Volt eller for 5Volt. Hvis man setter 12V på 5 volt plugger kan det jo tenkes at de ødelegges. Moderne dieselbiler har ofte det som kalles Instant Start System ISS. Disse har 5volts plugger. Disse gløder så hurtig at de blir 1100 grader på 2 sekunder. Generelt så har disse bilene både for og ettergløding. De har ettergløding i 3minutter (180sek) etter start. Biler med ISS har også reduksjon av spenningen til pluggene ved ettergløding. Disse har også en separat utgang fra gløderele til hver plugg. Det sitter en transistorutgang for hver plugg i disse releene. Strømtrekket til hver plugg måles og overvåkes. Feil rapporteres til bilens diagnosesystem. Les mer om glødesystemer på www.beru.com Torfinn
kpx Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Jeg opplever også at min E46 320d 2003mod er tregere å starte jo kaldere det blir. Må file kanskje 10-15 sek ved -8grader. Glødelampen lyser imidlertid bare i ca 1 sekund når jeg slår på tenningen, uansett utetemperatur. Dersom glødeplugger var defekt, ville den glødet 1 sekund uansett, eller er det en egen temperaturføler som styrer glødetiden som kan være defekt? Er denne temp.-føleren i glødereleet? Vurderer å ta den på verksted i Trondheim et sted for å få diagnosert dette men kan sikkert bytte pluggene/rele selv bare jeg vet hva jeg skal bytte, noen anbefalinger? (EDIT: Har forresten nettopp byttet til 100Ah superduper-sølviod-batteri fra Biltema, så det er full fart på starteren.)
kpx Skrevet Februar 16, 2011 Skrevet Februar 16, 2011 Vært på Auto Pluss i Trondheim idag og tatt diagnose av bilen. Det viser seg å ikke være noen feilmeldinger som gjelder gløding, men derimot en feilmelding ved navn: 4B90 - Rail pressure monitoring on eng start. Altså er det vissntok manglende dieseltrykk som er problemet. Noe mer kunne de ikke gi meg av informasjon for det jeg betalte for diagose, og jeg ble anbefalt å ha bilen inne på verksted hos dem slik at de kunne feilsøke for 800 kr timen. Det så jeg meg rett og slett ikke råd til før jeg har prøvd litt selv. Er det noen som har hatt et slikt problem tidligere? Er dette målingen gjort av trykkmåleren inne på røret (common rail)?
2000Touring Skrevet Februar 16, 2011 Skrevet Februar 16, 2011 Vært på Auto Pluss i Trondheim idag og tatt diagnose av bilen. Det viser seg å ikke være noen feilmeldinger som gjelder gløding, men derimot en feilmelding ved navn: 4B90 - Rail pressure monitoring on eng start. Altså er det vissntok manglende dieseltrykk som er problemet. Noe mer kunne de ikke gi meg av informasjon for det jeg betalte for diagose, og jeg ble anbefalt å ha bilen inne på verksted hos dem slik at de kunne feilsøke for 800 kr timen. Det så jeg meg rett og slett ikke råd til før jeg har prøvd litt selv. Er det noen som har hatt et slikt problem tidligere? Er dette målingen gjort av trykkmåleren inne på røret (common rail)? Skulle nok heller dratt til strandveien auto, de kan jo BMW. Da kan det hende du hadde fått svaret med en gang. Men har du for lite trykk er det vel pumpa som ikke leverer nok trykk da? Les tråden til TRF-racing eller send ham en pm. han vet sikkert svaret.
kpx Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Har fått koblet til en diagnoseplugg med CarSoft og lest ut live data fra når den ikke vil starte. Den viser følgende FØR jeg drar rundt starteren: Atmospheric pressure: 1015 mbar Charge pressure: 994 mbar Rail pressure: 10.9 bar Nominal rail pressure: 515.1 bar NÅR jeg dro rundt starteren hoppet "Rail pressure" opp til 50-60 bar, men motoren startet ikke. Når jeg sluttet å dra starteren falt "Rail pressure" umiddelbart tilbake til rundt 10 bar. Hva skal disse verdiene egentlig være? Etter hva jeg har lest rundt på andre forum er det støre sannsynlighet for at dette har med å gjøre "Pressure regulating valve" eller en lekkende injektor. etter hva jeg har forstått ville pumpeproblemer trolig resultert i mer jevnlige problemer, ikke bare ved kaldstart. Er det noen som har noen ytterligere hjelpende kommentarer, så mottas alt selvsagt med stor takk.
Leo Skrevet Februar 23, 2011 Skrevet Februar 23, 2011 Jeg har hadt samme sak på min. Løsningen var styreenheten til glødingen, plugg ok - dieselfilter og kondens ok var skiftet 12 mnd siden. Skiftet styreenheten og fikset plussledningen til denne. Alt Ok etter det. Testet. Lot bilen stå ut i 10 minus i 1,5 døgn. Startet uten annet enn å vri om nøkkel Sjekk styreenheten.....
TRF Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 kpx, hvis du gjør som 2000touring sier og leser den nevnte tråden (se signatur), så hadde du funnet svaret der. du skal ha minimum 250bar ved oppstart (kinning), dersom dette ikke oppnås er den vanligste feilen indre lekkasje i dyser. Dersom du ikke får start og må ha bilen kan du prøve å nappe av railtrykksensoren, dette gjør at den kjører i "erstatningsprogram" med vesentlig mye høyere trykk.
Berndtsson Skrevet Februar 24, 2011 Skrevet Februar 24, 2011 Ser det er nevnt her at styringsenheten for glødinga (releet) er på høyre side, altså passasjersiden. Dette er feil. Den er på venstre, altså sjåførsiden. Skal du bytte den bør du gjøre det fra under bilen, tviler på at man i det heletatt får det til ovenifra. Hvertfall ikke uten å demontere utrolig mye unødvendig. Dette er en liten hjerne som sitter på et feste, som sitter skrudd på blokka. To stk kontakter inn. Kan være litt vanskelig å få av, men så lenge mothakene på kontakta er vippa ut, går det lett. Dette er en enkel jobb som man ikke trenger mye erfaring for å utføre Batteriet må forøvrig kobles av.. Anbefaler å kjøpe originalt fra Sulland, for prisen kan man ikke klage på!
kpx Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 Takk for svar folkens! Lette etter denne brukeren/tråden, men fikk det av en eller annen grunn ikke til, men nå har du jo svart her ser jeg, TRF-Racing, så nå fant jeg tråden også. Interessant lesing. Skal få bilen transportert til min far etterhvert, hvor det er tilgang til løftebukk++. Kan oppdatere litt hva vi ender med om folk er interessert. Vet noen tilfeldigvis om noen som selger Haynes eller tilsvarende bok som omfatter E46 touring med dieselmotor? Har bare funnet bøker som dekker bensinmodellene hittil, men har en kopi av BMW TIS liggende. Leo: Hadde du feilmeldingen om "low rail pressure" da du opplevde startproblemer? Som nevnt har diagnosen ikke funnet feil på glødingen, men trykket, så har litt vanskelig for å tro at det skulle hjelpe å bytte gløderele..?
TRF Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 jeg kan garantere deg at det er trykket som er problemet når du kun har 50-60 bar. bruk pengene dine der først. Hva er det du lurer på ellers? jeg vet ikke om noen haynes bøker, men det meste som er gjennomførbart på hobbynivå er beskrevet i tråden. Lurere du på noe mer er det bare spørre
hao Skrevet Februar 25, 2011 Skrevet Februar 25, 2011 Hvor lenge gløder dere?Har vært med på at man må gløde 20 ganger for å få start når det er kaldt nok. Det var når det var -32 i Trysil for et år siden. Prøv f.eks å gløde 5 ganger, og se om det hjelper. Skulle tro at bilen sjekka tempen og utvidet glødetiden tilsvarende, men det skjedde ihvertfall ikke på den Touranen jeg prøvde. En gammel Mercedes jeg kjørte for en stund siden måtte gløde i en 5 minutters tid før det var håp om å starte... Er usikker her ettersom det er nye biler det er snakk om. Men før i tiden da jeg var ung hendte det at en brant istykker glødepluggene hvis man glødet for lenge. Er ikke dette noe problem på nyere biler når en gløder 5-20 ganger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå