Gå til innhold

S50b30 i e30 - godkjenning

G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Mottok i dag svar på søknaden jeg sendte for fire-fem uker siden. SFOOR anbefaler at ombyggingen godkjennes med forbehold om at akselvekter og totalvekt ikke overskrides.

Registrert egenvekt på bilen er:

Egenvekt uten fører: 1150kg

Egenvekt aksel 1: 620kg

Egenvekt aksel 2: 530kg

Tillatt totalvekt: 1600kg

Tillatt totalvekt aksel 1: 820kg

Tillatt totalvekt aksel 2: 865kg

Bilen er allerede ombygd, og veier følgende uten fører:

Egenvekt aksel 1: 660kg

Totalt 1190kg

Regner man da totalvekt med fem passasjerer på 75kg? Altså 1565kg?

Da burde vel vekta være ok?

Det neste jeg ser på som litt utfordring er bremsene. Jeg spesifiserte spesifikt at jeg skal benytte 300mm skiver foran, og 294mm bak, sammen med Porsche Boxter calippere. Dette er et komplett sett fra Tino på 300mm.de.

De nevner ikke dette i det hele tatt, annet enn jeg må bruke bremser tilsvarende Hartge H35-24-

Sitat: "Et alternativ vil selvfølgelig være å montere deler av/med tilsvarende kvalitet, styrke og egenskaper, eksempelvis komplett fra en M3 med tilsvarende motoreffekt. Det blir overlatt til søker å dokumentere dette."

Da risikerer jeg jo å treffe på en som ikke vurderer bremsene fra 300mm.de som tilstrekkelige. Håpet og trodde at SFOOR allerede hadde godkjent dette settet spesifikt, slik at det var ferdigtygget mat for kontrolløren på min lokale trafikkstasjon. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt 1190kg

Hei du, eg holder paa med samme jobben. Har faat godkjent sooknad med s50. Saa eg lurer paa hvilket oppsett du har paa bilen for aa oppnaa de vektene. Har du fullt intr, servo osv.. Har du lettet noe? Det ser ju ut for aa vere godkjent vekt det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt 1190kg

Hei du, eg holder paa med samme jobben. Har faat godkjent sooknad med s50. Saa eg lurer paa hvilket oppsett du har paa bilen for aa oppnaa de vektene. Har du fullt intr, servo osv.. Har du lettet noe? Det ser ju ut for aa vere godkjent vekt det der :)

Bilen er standard 1990 E30 320i med soltak, ikke lettet annet enn at jeg har fjernet den gummipolstringen som kler torpedoveggen, bøttestoler (som jeg jo må ta ut når den vises, fyker på noen kilo der), samt lettere eksos (Køhler rustfritt som jeg også må erstatte med tungt originalanlegg). Får kontrollveie litt før jeg møter opp. :-)

Mer om bilen her om du vil se litt. viewtopic.php?f=11&t=222726&hilit=superduper

Fikk forøvrig bekreftet nå nettopp at de godkjenner 300/298 settet fra www.300mm.de uten annet TÜV dokument enn den kopien av et vognkort som følger med. Da er det bare å finpusse i vinter og godkjenne til våren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svart på PM: (Kanskje flere som lurer)

Jeg sendte søknaden direkte til SFOOR, fikk svar fra min lokale trafikkstasjon. De nevnte ikke bremsene spesifikt, så jeg mailet direkte spørsmål om de godtok 300/298 kitet fra 300mm.de med url til siden. Jeg nevnte at de ikke fulgte med skikkelige TuV papirer, kun kopi av et vognkort som en tysker hadde fått godkjent. Fikk da svar at de kjente til disse bremsene fra tidligere godkjenninger, så det var ok. Jeg henviste til Ekkren som fagperson dersom de hadde spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Er den tillatte totalvekten jeg ikke må overskride ved ombygging?

Egenvekten vil jo stige ved tyngre motor..

Mottok i dag svar på søknaden jeg sendte for fire-fem uker siden. SFOOR anbefaler at ombyggingen godkjennes med forbehold om at akselvekter og totalvekt ikke overskrides.

Registrert egenvekt på bilen er:

Egenvekt uten fører: 1150kg

Egenvekt aksel 1: 620kg

Tillatt totalvekt: 1600kg

Tillatt totalvekt aksel 1: 820kg

Tillatt totalvekt aksel 2: 865kg

Totalt 1190kg

Regner man da totalvekt med fem passasjerer på 75kg? Altså 1565kg?

Da burde vel vekta være ok?

Det neste jeg ser på som litt utfordring er bremsene. Jeg spesifiserte spesifikt at jeg skal benytte 300mm skiver foran, og 294mm bak, sammen med Porsche Boxter calippere. Dette er et komplett sett fra Tino på 300mm.de.

De nevner ikke dette i det hele tatt, annet enn jeg må bruke bremser tilsvarende Hartge H35-24-

Sitat: "Et alternativ vil selvfølgelig være å montere deler av/med tilsvarende kvalitet, styrke og egenskaper, eksempelvis komplett fra en M3 med tilsvarende motoreffekt. Det blir overlatt til søker å dokumentere dette."

Da risikerer jeg jo å treffe på en som ikke vurderer bremsene fra 300mm.de som tilstrekkelige. Håpet og trodde at SFOOR allerede hadde godkjent dette settet spesifikt, slik at det var ferdigtygget mat for kontrolløren på min lokale trafikkstasjon. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit eksempel på søknad og svar som jeg fikk denne uka, ser at eg ikkje hadde presisert modell i søknad, men det burde vel dei vite med tanke på reg nr. Hvorfor skriver dei då e39 når dette er e34?

Er og imponert over grundigheten på svaret dei gav meg, men til dere lærde, vil eg klare meg med tanke på vegta?

Sendte søknad i e-post til Firmapost-Vest

advv210paudlcu7eis9m.jpg

x962gdli3oeko8y7fx8a.jpg

vlgce063zknwfrqpni1a.jpg

phhm6x78jyw5k0fl6c2x.jpg

2ywgm72wqc9u9kobc9du.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt i gang med dette nå, og veksler litt mail med Statens Vegvesen.

Så skal jeg lage en HOW TO tråd her, der det meste angående godkjenning skal stå, siden jeg får tonnevis med PM's med samme spørsmål om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...