Gå til innhold

S50b30 i e30 - godkjenning

G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

Eg har full forståelse for at BT krever tilstrekkelig dokumentasjon på endringer. Som tidligare nemnt i tråden over her, så går det faktisk talt på ryggrada til den som evt. godkjenner bilen. Skulle ein vere uheldig å havne i ei ulykke med ein bil som BT har godkjent uten at nok dokumentasjon ligger til grunn, er det klart at eg ikkje ville ha stått i skoa til BT. Dette er likt for alle jobbar, ein må kunne stå for det ein gjer både no og for framtida.

Så finnst det selfølgelig personar rundt om kring i landet som ikkje tar så tungt på det, og dermed godkjenner bilen. Trur nok dette i fleire tilfeller dreier seg om bygg der det kanskje ikkje er "nok" dokumentert, men likavel slepper i gjennom. Og dette er jo bra for oss..? Det er jo tross alt bedre at få e30 blir godkjent med s50, enn at ingen får det gjennom. Så er det om å gjere å finne ut ka mulighetar man har, kass dokumentasjon har vert brukt tidlegare, og burde søknaden til den enkelte vert meir utfyllande og betre laga.

Det store spørsmålet er om det finnast fleire papir som kan gjere ein søknad tyngre og enklare å få innvilga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt at ikke sefoor setter seg ned å lager regler for div biler som blir ofte ombygd. Da hadde de hatt en mal, og om ikke man holdt den, var det ikke noe mulighet for godkjenning.

Men for å ta BT litt i forsvar. Hvor mange tror dere at de må snakke med pga godkjenning og alt mulig mas, som aldrig blir noe av. De bruker nok masse tid på søknader osv, som ikke blir noe av.

Så mitt tips er å holde seg seriøs og IKKE mase noe på tlf til dem. Det hjelper så lite, for vi snakker om statsannsatte.

Å en ting, MÅ dere ha S50 i dissse dumme E30 deres. Når nyere biler er mye lettere å få godkjent. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt at ikke sefoor setter seg ned å lager regler for div biler som blir ofte ombygd. Da hadde de hatt en mal, og om ikke man holdt den, var det ikke noe mulighet for godkjenning.

Men for å ta BT litt i forsvar. Hvor mange tror dere at de må snakke med pga godkjenning og alt mulig mas, som aldrig blir noe av. De bruker nok masse tid på søknader osv, som ikke blir noe av.

Så mitt tips er å holde seg seriøs og IKKE mase noe på tlf til dem. Det hjelper så lite, for vi snakker om statsannsatte.

Å en ting, MÅ dere ha S50 i dissse dumme E30 deres. Når nyere biler er mye lettere å få godkjent. :wink:

Haha jammen E30 er en såååå DIGG BIL :D Den kan jo ikke sammenlignes andre bmw hehe ;) Men er litt enig ja.... Men hvis de hadde godkjent alt så kanskje det hadde vært flere dødsulykker ? Hvem veit :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten problemer med å tro at du faktisk mener dette 100%. Du må ha forandret deg mye de siste månedene da isåfall... :wink:

Bygger ikke du S54 i E30 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er folk som får godkjent S50B30 motor i E30 sin... Kanskje fordi da var ikke den loven der ? At det er såpass lengesiden? Pga for noen år gikk det an og godkjenne M5 i en vanlig 520 som det stod M50B20 i men det går ikke lenger pga loven :S

Men Biltilsynet er GANSKE Teite! Fordi man øker med hk så er det ikke alltid sånn at folk kjører som idioter på veien... Men de kanskje tenker ikke at mange bygger om ulovelig ? Det er vell mange som driter i loven! Så jeg skjønner ikke at biltilsynet gidder og si nei til ombygging....

Stå på videre! :)

ombygd m5 er ikke noe problem og få godkjent nå heller. Bare man har dokumentasjon fra donor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT sender søknaden videre til SFOOR viss du ber om det,eller de kan gjøre det automatisk uavhengig av dine ønsker. Er opp til den enkeltes saksbehandlers kompetanse om de vil ha en annen vurdering av søknaden.

Føler en at en har blitt urettmessigt behandlet og søknad avslått på feil premisser,kan en klage saken til Vegdirektoratet om ønskeligt.

Da må all korrespondanse gjort tidligere også vedlegges som dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er folk som får godkjent S50B30 motor i E30 sin... Kanskje fordi da var ikke den loven der ? At det er såpass lengesiden? Pga for noen år gikk det an og godkjenne M5 i en vanlig 520 som det stod M50B20 i men det går ikke lenger pga loven :S

Men Biltilsynet er GANSKE Teite! Fordi man øker med hk så er det ikke alltid sånn at folk kjører som idioter på veien... Men de kanskje tenker ikke at mange bygger om ulovelig ? Det er vell mange som driter i loven! Så jeg skjønner ikke at biltilsynet gidder og si nei til ombygging....

Stå på videre! :)

ombygd m5 er ikke noe problem og få godkjent nå heller. Bare man har dokumentasjon fra donor bil.

Jeg hørte det har kommet ny lov ;) Pga det er noe greier pga motoren blir for tung eller noe jeg husker ikke det der :S Men det kom en ny lov nå ;) Jeg tror det var det :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne, er masse forskjellige rykter som driver og svirrer rundt ang BT. Stemmer det att hvis man har en e30 med 4r, stemmer det da att man ikke får bygget den om til f.eks 325? Da pga vekt økningen på fram aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du Biltilsynet/Statens Vegvesen om dette,vil de som regel si at de går utifra bilens største tillatte aksellast,dvs det som står i vognkortet,alså det bilen ble førstegangs-registrert med. Det er da naturligvis en lavere tillatt aksellast på en bil med liten R4 kontra en samme type bil med stor R6 (eller større for den saks skyld).

Derfor vil en som regel ikke få motorbytte godkjent,fordi vekta over foraksel blir for mye ifølge vognkort.

Her er noen smakebiter av dagens lover&regler knyttet til denne problemstillingen,så kan dere se om dere finner saklig grunn til å få en slik ombygging godkjent :wink:

Vektbegrepene generelt er definert i kjøretøyforskriftens § 2-6:

5.

Største totalvekt: Den maksimale totalvekt kjøretøyet er konstruert og garantert for av fabrikanten eller godkjent for av godkjenningsmyndigheten når denne har endret fabrikantens oppgave.

6.

Tillatt totalvekt: Den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for eller tillatt for når kjøretøyet ikke er registreringspliktig.

15. Aksellast: Den samlede tyngde som overføres til vegen fra alle hjul med senter på en linje som er vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse gjennom hele dets bredde.

Som aksellast regnes også den vekt som overføres fra to eller flere aksler dersom avstanden mellom de aksler som ligger lengst fra hverandre er mindre enn 1,2 m.

16. Største aksellast: Den maksimale aksellast kjøretøyet er konstruert og garantert for av fabrikanten eller godkjent for av godkjenningsmyndigheten når denne har endret fabrikantens oppgave.

Har vært endel debatt om dette,spesielt der ulike vektgarantier(totalvekt) har vært gitt på bobiler.

Kjøretøyforskriften kapittel 10 omhandler ”Vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner” for kjøretøy, der § 10-1 nr. 1 og 2 stiller krav til hva som skal dokumenteres og hvem som kan dokumentere.

Etter kjøretøyforskriften § 6-3 nr. 4 fastsetter godkjenningsmyndigheten ”største aksellast, boggilast og totalvekt som kjøretøyet skal godkjennes med. Disse skal være i henhold til kravene i kapittel 10”. Men etter bestemmelsen bokstav B) er det mulig å gjøre unntak fra dette kravet for gitte kjøretøygrupper.

For bil og tilhenger til bil i kjøretøy gruppe M1 er vekter sammen med øvrige dimensjoner regulert i 92/21/EØF, og 97/27/EF for andre kjøretøy enn M1.

Direktiv 97/27/EF sier at fabrikanten kan dokumentere for flere vekter på ett og samme chassis, og at det videre er kontrollmyndighetene som må passe på at de tekniske kravene til kjøretøyet er innenfor det gjeldende direktiv.

Direktiv 70/156/EØF og 92/21/EØF sier at største totalvekt er den vekten som fabrikanten oppgir for det enkelte kjøretøy, og tillatt totalvekt er den vekten som kjøretøyet evt. blir registrert med. Direktiv 92/21/ EØF, Bilag II, pk.3.2.1. sier at ”summen av akslingenes tillatte akseltrykk ikke må være mindre enn kjøretøyets tillatte totalmasse”, videre viser dette direktivet til at det er fabrikantens spesifikasjoner som bestemmer største totalvekt for kjøretøy gruppe M1.

Direktivene stiller ikke krav til ulik teknisk konfigurasjon ved forskjellige vektutførelser ved godkjenning(dette er stikk i strid med hva BT som regel påpeker..).

Etter dagens tolkning av regelverket skal et kjøretøy ved førstegangs godkjenning være dokumentert av fabrikant for største tillatte totalvekt, og godkjennes og registreres normalt denne gitte vekten.

I Vegdirektoratets notat av 8. mai 2006 (2006/022175 dok 1) er det uttalt følgende:

”Ut fra dette skal Statens vegvesen ved registrering godkjenne største totalvekt for kjøretøy. Største totalvekt er definert som den maksimale totalvekt kjøretøyet er konstruert for og garantert av fabrikanten. Dette innebærer for det første at største totalvekt ikke kan endres med mindre det har skjedd en endring i kjøretøyets konstruksjon som krever ny totalvekt. For det andre innebærer det at en teknisk konfigurasjon av en kjøretøytype kun kan ha én største totalvekt”.

Ved endring av et kjøretøy, jf kjøretøyforskriften kapittel 7, vil det i vurderingen av godkjenning være behov for også å vurdere om endringen/ombyggingen kan ha påvirket kjøretøyets yteevne, og at det derfor er behov for ny vektgaranti fra fabrikant(eller frå landets myndighet,jf § 2-6.16 kansje?!?).

Håper dette var til hjelp for å oppklare litt :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELVETE!!

Skreiv et langt innlegg her om dette emnet,fikk så en telefon,og når eg skulle legge inn svaret var eg blitt utlogget,og dermed forsvant alt !! "#¤%/&(%"$ :evil:

Av rein forbannelse gidder eg knapt svare mer,men kan si at det skal være muligt ja! Grunnen er som eg skreiv i forrige innlegg,samt at oppjustering av totalvekt på kjøretøy skal kunne gjøres når fabrikant eller fabrikantens representant godkjenner dette(les § 10-2,gidder ikke forklare) :

Utgangspunktet er at kjøretøyet godkjennes og registreres med største tillatte totalvekt slik som det blir dokumentert av fabrikant. Alle etterfølgende endringer av vekt skal, som i dag, være dokumentert av fabrikken, jf. kjøretøyforskriften paragraf 10-1.

Forutsetning for en vektendringer:

* Dersom bilen har samme tekniske konfigurasjon/utførelse, men med forskjellig største tillatte totalvekt av fabrikant, kan totalvekten settes høyere i samsvar ny fabrikantdokumentasjon uten at det foretas fysisk/teknisk endring.

* Dersom bilen har fabrikasjonsskilt, skal angitte data være i henhold til ny fremlagt dokumentasjon.

* Vektendringene skal legges inn i Autosys, og det skal utstedes nytt korrigert vognkort.

* For EF-typegodkjente kjøretøy gjelder: Dersom sluttprodusenten dokumenterer at det aktuelle kjøretøyet omfattes av EF-typegodkjenning med nummer, f.eks. *2001/116*0244*03, kan ny største tillatte totalvekt settes i henhold til dette. I denne dokumentasjonen skal det dessuten fremgå fabrikant, type, variant og versjon samt opplysning om antall sitteplasser i den aktuelle utførelsen.

Vart godkjent av SV i 2009.

Direktiv 92/21/ EØF, Bilag II, pk.3.2.1. sier at ”summen av akslingenes tillatte akseltrykk ikke må være mindre enn kjøretøyets tillatte totalmasse”

og deretter § 2-6.5 og § 2-6.16.

Ferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...