gica Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Hei! 1 uke har gått, 3 nesten uhell på stedet. Jeg orker ikke mer. Hvorfor gidder folk å ettermonterer slikt i hovedlyktene og tåkelysene. Det er direkte farlig. Inatt ble jeg blenda så jævelig av en idiot som skulle ha på parklys samt xenon på grøftelysene på midt i mørket. Jeg så nesten ingen ting og havnet nesten i grøfta. Håper virkelig at de som blir tatt med dette blir ordentlig bøtelagt. Jeg er en smule forbanna og irretert, men jeg syntes det er direkte ubehagelig å se eldre biler ha dette montert. Lyset spres alle rettninger og det er ikke mulig å se en drit. Hva mener dere med nyere biler ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Enig med deg i at ulovlig ettermontering kan være ubehagelig å møte, men du har også de som monterer lovlig, og da kreves det spesiell reflektor og automatisk nivåregulering. Da vil du ikke bli blendet verfall. Det virker som mange synes de har dårlige lys, kanskje pga. feiljusterte lykter og da vil det jo være farlig å møte. Skjønner vertfall ikke hvorfor det monteres i kjørelys da disse ikke har de samme reflektorer og de er heller ikke lov å kjøre med i mørket sammen med hovedlys. I mitt distrikt er det nå veldig mange kontroller med biltilsyn til stede og det blir tatt veldig mange med ulovlige lys. Dette får også en bra smitteeffekt. Men bra lys i mørket er jo veldig behagelig for en selv så jeg skjønner poenget med å sette i xenonlys, men det er veldig ubehagelig å møte ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Faktisk så synes jeg ekstralys er idiotisk og ektremt egoistisk. Det er forbanna unødvendig, uansett bil. Greit hvis du trenger det i skogen, men på veien har jeg lyst å knuse dritten (og det ikke lenge før jeg finner fram hammeren og knuser samtlige ekstralys jeg ser).. Xenon generelt er noe dritt. Spesielt når folk smeller de på to billengder foran meg. Blir et hel.... lysglimt som setter seg på øynene. Vent til du er forbi før du setter på lysene!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Er vel kanskje hverken Xenonpærer eller ekstralys sin feil dette, men dem som har det på bilene sine Selv har jeg ekstralykter på Rolla`n fordi jeg syns det er nødvendig. Men blender da selv om jeg møter bil fordet ;D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heimstad Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Faktisk så synes jeg ekstralys er idiotisk og ektremt egoistisk. Det er forbanna unødvendig, uansett bil. Greit hvis du trenger det i skogen, men på veien har jeg lyst å knuse dritten (og det ikke lenge før jeg finner fram hammeren og knuser samtlige ekstralys jeg ser).. Xenon generelt er noe dritt. Spesielt når folk smeller de på to billengder foran meg. Blir et hel.... lysglimt som setter seg på øynene. Vent til du er forbi før du setter på lysene!!! Veldig egoistisk å se elgen, eller eventuelt din sønn eller datter før de spretter ut i veien. Det er tydelig at du ikke kjører mye bil, og ser nytte i gode lys. Kjør 50000 km i året på mørke veier, så kan du komme å uttale deg. Har du hatt mørkekjøring? Ut ifra innlegget ditt, så antar jeg at du er 16, og øvelseskjører, så neppe. På mørkekjøringa lærte ihvertfall jeg at man skal sette på langlys 1-2 billengder før man passerer møtende bil. Dette for å se hva som skjuler seg bak møtende bil. Xenon er fint, så lenge det er orginalt, og i en lykt som er tilpasset xenon. Det er ofte helt grusomt å møte biler med ettermontert xenon, pga strølys og annet djevelskap. Jeg er veldig lysfølsom, og blir fort blenda. Det ser jo også ekstremt harry og billig ut. Spesielt hvis de er montert i grøftelys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Faktisk så synes jeg ekstralys er idiotisk og ektremt egoistisk. Det er forbanna unødvendig, uansett bil. Greit hvis du trenger det i skogen, men på veien har jeg lyst å knuse dritten (og det ikke lenge før jeg finner fram hammeren og knuser samtlige ekstralys jeg ser).. Xenon generelt er noe dritt. Spesielt når folk smeller de på to billengder foran meg. Blir et hel.... lysglimt som setter seg på øynene. Vent til du er forbi før du setter på lysene!!! Veldig egoistisk å se elgen, eller eventuelt din sønn eller datter før de spretter ut i veien. Det er tydelig at du ikke kjører mye bil, og ser nytte i gode lys. Kjør 50000 km i året på mørke veier, så kan du komme å uttale deg. Har du hatt mørkekjøring? Ut ifra innlegget ditt, så antar jeg at du er 16, og øvelseskjører, så neppe. På mørkekjøringa lærte ihvertfall jeg at man skal sette på langlys 1-2 billengder før man passerer møtende bil. Dette for å se hva som skjuler seg bak møtende bil. Xenon er fint, så lenge det er orginalt, og i en lykt som er tilpasset xenon. Det er ofte helt grusomt å møte biler med ettermontert xenon, pga strølys og annet djevelskap. Jeg er veldig lysfølsom, og blir fort blenda. Det ser jo også ekstremt harry og billig ut. Spesielt hvis de er montert i grøftelys. x2 men må si at lysene på bilen har fint lite å si da jeg blir blenda av 90% av alle bilene jeg møter, enten pga at de kjører på fulltlyset for lenge, har lykter som blender(ja, både halogen, xenon og original xenon) osv. Så har ingenting i mot xenon, men mot folks bruk av lysene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Til dere som blir blendet ofte : Det tyder på at dere ikke bruker blikket slik dere skal. Man SKAL sette på fjærnblys 1-2 billengder før man passerer, holder sjåførene blikket på sin side av vegen (det er jo der eventuelle fotgjengere er som har betydning for deg) da vil man ikke bli blendet av den møtende bilen. IKKE SE PÅ MØTENDE BIL. Sørg også for at ruten er ren på innsiden, er det fett eller nikotin på den flyter lyset utover ruten og det er ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Ettermontert Xenon på E30 er KONGE!!!!!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Faktisk så synes jeg ekstralys er idiotisk og ektremt egoistisk. Det er forbanna unødvendig, uansett bil. Greit hvis du trenger det i skogen, men på veien har jeg lyst å knuse dritten (og det ikke lenge før jeg finner fram hammeren og knuser samtlige ekstralys jeg ser).. Xenon generelt er noe dritt. Spesielt når folk smeller de på to billengder foran meg. Blir et hel.... lysglimt som setter seg på øynene. Vent til du er forbi før du setter på lysene!!! Veldig egoistisk å se elgen, eller eventuelt din sønn eller datter før de spretter ut i veien. Det er tydelig at du ikke kjører mye bil, og ser nytte i gode lys. Kjør 50000 km i året på mørke veier, så kan du komme å uttale deg. Har du hatt mørkekjøring? Ut ifra innlegget ditt, så antar jeg at du er 16, og øvelseskjører, så neppe. På mørkekjøringa lærte ihvertfall jeg at man skal sette på langlys 1-2 billengder før man passerer møtende bil. Dette for å se hva som skjuler seg bak møtende bil. Xenon er fint, så lenge det er orginalt, og i en lykt som er tilpasset xenon. Det er ofte helt grusomt å møte biler med ettermontert xenon, pga strølys og annet djevelskap. Jeg er veldig lysfølsom, og blir fort blenda. Det ser jo også ekstremt harry og billig ut. Spesielt hvis de er montert i grøftelys. Pass deg Kjører lange turer når jeg først kjører, og det er mørke nordnorske veier, så ikke tro du har det så tøft i Tromsø Har pendla over saltfjellet, og der kan vi vel alle være enige i at lys er greit å ha. Men klarer du deg ikke uten ekstralys må du få sjekka synet ditt eller skru ned farta fra rallyfart. Når du kommer med ditt orkester av lys på bilen er det et mareritt for folk som kommer i mot. Spesielt når folk fyrer det i gang lenge før du er kommet forbi dem. Skjer hver gang jeg kjører langturer.. Hvorfor skal de aller aller fleste "klare" seg med vanlige lys, men du skal lyse opp månen? At folk skrur på sine gamle lys (ikke xenon) før man passerer går helt fint. Man blir ikke fullstendig blendet da. BTW, hvis jeg møter ungene dine i veien i 80 sona midt i skogen så skal jeg klare å komme meg unna (fordi lyktene på bilen min originalt er fullt brukbare), men jeg synes du bør fortelle dem at det ikke er lurt å leke midt på e6n.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Veldig egoistisk å se elgen, eller eventuelt din sønn eller datter før de spretter ut i veien. Det hjelper en del med fornuftige foreldre som utstyrer barna med refleks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Ikke alle gjør dette Det er bevist alt for mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenO Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Kan si meg enig at møter man en bil med ettermontert xenon blir man ofte blendet, spesielt om asfalten er våt. Har selv xenon i hovedlysa mine, men er orginale Hella facelift lykter. (Ikke billig forresten ) Men i grøftelysa mine er det halogen pærer. Men må også sies at ekstralys hjelper på når man kjører på veier uten gatelys. Men må selfølgelig lære seg å blende ned før man møte bil. Gler meg til å få på mine Rallye 3003 med 75w xenon Men skal ikke på noen bmw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Grøftelysene gir deg dårligere sikt fremover enn om du bare bruker nær/fjærnlys. De gir deg mye lys rett foran bilen som gjør at det fratar deg sikt langt fremme (blir litt som å ha lys på inni bilen). Det området grøftelysene lyser opp er så nært bilen at du uansett ikke kan gjøre noe med det om du oppdager noe som du ikke ville sett med nærlysene. Det er ikke bare for at man ikke skal blende andre at man ikke skal bruke dem sammen med nærlys, det er også for ikke å blende seg selv, så sånn er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Drite i å sette øya midt i lampene på møtende biler og anpass farten litt fornuftig der det er påkrevet for og foreta passeringer på en trygg måte, så burde det nok gå bra uansett hvor ræva lys møtende trafikk har. Og dere.. Vask innsiden av frontruta også. Ikke bare gnukk og gni på utsiden av kjerrene deres. Men ja. Juletrær har forsåvidt ikke noe på veien og gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Desember 23, 2010 Share Skrevet Desember 23, 2010 Til dere som blir blendet ofte : Det tyder på at dere ikke bruker blikket slik dere skal. Man SKAL sette på fjærnblys 1-2 billengder før man passerer, holder sjåførene blikket på sin side av vegen (det er jo der eventuelle fotgjengere er som har betydning for deg) da vil man ikke bli blendet av den møtende bilen. IKKE SE PÅ MØTENDE BIL.Sørg også for at ruten er ren på innsiden, er det fett eller nikotin på den flyter lyset utover ruten og det er ubehagelig. +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå