Gå til innhold

Veteranbil????

Lars-Nord
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ikke kødd med ryggen min. Fikk en smekk i dusjen i går morges. Skulle vaske høyrefoten og det sa pang. Ned i knestående. Ikke moro det. Men en boks med pinex forte og litt øl. Blir bra det. Ingenting jeg får gjort før mandag uannsett med bilen.

Hadde du gitt meg en god rygg skulle du fått bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kødd med ryggen min. Fikk en smekk i dusjen i går morges. Skulle vaske høyrefoten og det sa pang. Ned i knestående. Ikke moro det. Men en boks med pinex forte og litt øl. Blir bra det. Ingenting jeg får gjort før mandag uannsett med bilen.

Hadde du gitt meg en god rygg skulle du fått bilen.

Den er lei. God bedring...

hva om den ikke er vetteran før 1.1 2012 da? da har vell ryggen låst seg.. hehe

Ja, og da må han bygge den om til sånn handikapp-bil.

Om ikke jeg husker helt feil er handy biler avgifts frie.

Ikke så gale at det ikke er godt for noe da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti fyllediskusjon :D

Men kan jo bli greit å få avklart hvordan det egenlig er... Lovdata er jo rimelig klar; det er reg.dato som gjelder...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20010319-0268.html#3-3Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet. Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå begynner det jo å klare opp :shock::shock::roll::roll::roll: NOT

Men heller vel litt mot at det er dagen etter regdato som er 15.07.1981 (faktisk langt tilbake i forrige årtusen) som gjelder. Altså må jeg vente litt til. Sikkert ikke helt feil det som står i lovadata :roll:

Eller på toll.no

Men går du inn på kalkulatoren til toll.no skal den ha avgifter for en bil som er førstegangsregistrert "imorgen 1981" og ingen avgift for en som er "i går 1981"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå begynner det jo å klare opp :shock::shock::roll::roll::roll: NOT

Men heller vel litt mot at det er dagen etter regdato som er 15.07.1981 (faktisk langt tilbake i forrige årtusen) som gjelder. Altså må jeg vente litt til. Sikkert ikke helt feil det som står i lovadata :roll:

Eller på toll.no

Men går du inn på kalkulatoren til toll.no skal den ha avgifter for en bil som er førstegangsregistrert "imorgen 1981" og ingen avgift for en som er "i går 1981"

er det VIRKELIG så vanskelig å forstå? :P1.1 2011 er den veteran om den er 81 mod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-nord:

Sikker på at du bare har spist pinex-forte og drukket øl idag?

nå har folk skrevet 1000 ganger (for å overdrive litt) at bilen din er veteran fra 1.1.2011 om den er registrert en eller annen gang i 1981.

Har du ikke lyst å registrere bilen din som veteran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ifra 1.1 det året bilen er reg..

For å være veldig nøyaktig: Fra 1. januar i det året du kan dokumentere at bilen første gang ble registrert et eller annet sted i verden. ;)

Jeg må korrigere meg selv litt her: Det er riktig at dokumentert førstegangs registrering gjelder. Men dersom bilen aldri har vært registrert, kan man likevel få den veteranimportert utfra dokumentert produksjonsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jo bli greit å få avklart hvordan det egenlig er... Lovdata er jo rimelig klar; det er reg.dato som gjelder...

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20010319-0268.html#3-3Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet. Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret.

Lovteksten du viser til gjelder beregning av bruksfradrag ved import av nyere biler.

Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet.

Dette er for å unngå at overliggere skal kunne importeres gunstig: Finner du en 2007-modell som aldri har vært registrert, vil du derfor måtte fortolle denne som en nybil, og ikke med bruksfradrag som for en tre år gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - Hva er en veteranbil

Veteranbiler blir av engelske veteranbilklubber definert som biler produsert før 1919. I Norge blir derimot begrepet vanligvis brukt om biler som er 30 år eller eldre. I følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert (red. forstå dette som det året bilen blir 30 år, en bil produsert i 1978 kan registreres som veteran i 2008). Denne definisjonen kom da vegdirektoratet innførte nye regler om import av motorhistoriske kjøretøyer eldre enn 30 år, som innebar at det kan importeres motorhistorisk interessante kjøretøyer og få dem registrert på norske skilt uten å måtte oppfylle dagens krav til kjøretøyer. Det følger da med en bruksbegrensning slik at kjøretøy importert på slike vilkår ikke skal være i ordinær bruk. Fram til 2004 var veteranbiler fritatt for årsavgift, men Sortinget vedtok å gjøre om personskadeavgiften, som tidligere ble innkrevd via forsikringsselskapene, til en årsavgift for veteranbiler, mopeder og traktorer i 2005. I 2005 var denne årsavgiften på 180 kroner, men i 2006 ble den økt til kroner 365, til store protester fra veteranbilklubbene.

http://www.veteranborsen.no/article.php ... egoryID=38

Begynner å gå opp nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...