Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke det folk sier med at det blender når det regner ute.. Når det er mørkt ute og våt asfalt så absorberer jo den svarte asfalten 90% av alt lys :) Fullysa funker jo og ræva når det er sånn vær ute

Ikke hvis du har slikt super syn som de som kjøre med grøftelys og parklys. Da ser du help perfekt uansett.

De burde vært med på "Superhumans" på Discowery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man skal ikke være trøtt når man kjører bil,eller et annet kjøretøy..Er ingen lov som sier at det er ulovlig å bruke kurvelys+parklys når det er mørkt ute..Det er derimot ikke lov til å bruke kombon nærlys+kurvelys,verken når det er mørkt eller lyst ute.

Og jeg har igrunn et veldig bra syn.Ser godt i mørket uansett jeg..Men jeg har ikke brytet noen lov..

Men jeg gir meg her nå,blir teit å diskutere med folk som står fast på at de har rett...Er også ulovlig å kjøre over 100 km/t i 100 sonen,men vi gjør det for det.Så lover er til å brytes.Ligger man over 100 sonen så er man også en fare for andre medtrafikanter..Så dere som føler at dere blir blendet,kjør med solbriller uansett når dere kjører bil..Fordi det vil alltid være folk som kjører med kombon nærlys+kurvelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke at dere gidder å diskutere dette, såleng ingen blender meg noe så inni helvette, så bryr jeg meg ikke.. er viktigere ting å hate her i samfunnet, f.eks myndighetene, så spar energien til demonstrasjoner og meld dere heller inn i politiske partier.. istedenfor å ha så lite liv som å krangle om andres lysbruk.. eller irriter dere heller over alle de smale felgene og lange fjærene man ser i trafikken.. DET er trist og frustrerende, samme gjelder bilparken til 99,99% av befolkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke være trøtt når man kjører bil,eller et annet kjøretøy..Er ingen lov som sier at det er ulovlig å bruke kurvelys+parklys når det er mørkt ute..Det er derimot ikke lov til å bruke kombon nærlys+kurvelys,verken når det er mørkt eller lyst ute.

Og jeg har igrunn et veldig bra syn.Ser godt i mørket uansett jeg..Men jeg har ikke brytet noen lov..

Men jeg gir meg her nå,blir teit å diskutere med folk som står fast på at de har rett...Er også ulovlig å kjøre over 100 km/t i 100 sonen,men vi gjør det for det.Så lover er til å brytes.Ligger man over 100 sonen så er man også en fare for andre medtrafikanter..Så dere som føler at dere blir blendet,kjør med solbriller uansett når dere kjører bil..Fordi det vil alltid være folk som kjører med kombon nærlys+kurvelys.

Det er en lov som sier hvor mange lyspunkter du kan ha forover ja, halvlys og spredere er 4 lyspunkter og det er 2 for mye.

Tidligere var der regler for hvor sterkt lys en kunne bruke både på nær- og fjernlys, mens en nå krever at lyktene ikke skal blende eller sjenere motgående trafikk. Det er også lov å ha ekstra lyskastere som tåkelys og kurvelys - men disse skal ikke brukes slik at de tar mørkesynet fra andre.

LES SPESIELLT PUNKT 5

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så fjernt..

Fremgår ikke tydelig av artikkelen om hun slo av nærlysene samtidig som hun tente grøftelysene. Om hun ikke gjorde det er jeg enig i at det er helt fjernt av henne ihvertfall å nekte å innse egen kunskapsmangel, t.o.m. etter at den har blitt grundig påpekt i rettsapparatet.

Hadde hun hatt evne til å lære av egne feil hadde det vært litt større håp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...