Gå til innhold

VG: Ulovlig å kjøre med tåkelys sammens med nærlys i mørket

largund
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Greit nok at det ikke er lov men aldri sett/hørt om noen som har fått bot for det? :-k

Det var teknisk kontroll i Elverum sentrum i fjor, og jeg mener det var så mange som opp i mot 15 som fikk bot pga feil lysbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det ikke er lov men aldri sett/hørt om noen som har fått bot for det? :-k

Det var teknisk kontroll i Elverum sentrum i fjor, og jeg mener det var så mange som opp i mot 15 som fikk bot pga feil lysbruk...

Så mange ja! Kanskje bare jeg bor på en alt for øde plass :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau? :P

Dumt spørsmål!:P Et tau er dobbelt så langt som fra ene kanten og inn til midten ;)

Og hvis du skal spørre "Og hvor langt er det?" Så er svaret at det er dobbelt så langt som fra ene kanten og inn til midten det... :)

Det plager meg ikke at folk kjører med nær og grøftelys, det som derimot virkelig irriterer meg,er alle dem som ikke ser forskjell på "kun grøftelys" og "tåkelys"-knappene, så de har det sinnssvake tåkebaklyset på - da er det nemlig veldig vanskelig å se bremselysene deres på enkelte biler.

En annen ting som pisses me off, er sånne apekatter som skal "varsle" om du f.eks har ei gåen pære i nærlysene dine ved å flashe fullt fjernlys i trynet på deg!

Høyre nærlyspæra mi røyk igår,har ikke fått fixa en ny enda,da det er helg,men på vei over en ganske mørk "skog-strekning" var det en fjott i en japsedriter som sjokkblenda meg TRE ganger for å fortelle meg noe jeg visste fra før!!

Han fikk fjernlyset mitt i retur og jeg kjente jeg ble litt amper.

Hadde jeg kjørt uten lys,hadde jeg akseptert et "varsel" om jeg var en retard av en bilist og kanskje hadde glemt å skru på lyset, men å få fjernlysflash for ett manglende lys er så jævlig potetbonde-norsk at jeg gir meg ende over.

Spør du meg fortjener du fjernlys rett i ansiktet for å kjøre med kun 1 lys foran.. Da får du heller stoppe ved nærmeste bensinstasjon og kjøpe ny pære. Dersom dette ikke er mulig er ikke bilen teknisk OK å kjøre med, og burde stå stille til du får fikset det.

Jeg har blinka på folk med kun 1 lys et par ganger, men undres om jeg konsekvent skal gjøre det også.

Så mange ja! Kanskje bare jeg bor på en alt for øde plass :lol:

Jeg har nesten fått bot for dette selv, men klarte å vri meg ut av den.. Det var på den tiden da jeg var MEGET uviten.. Nå er jeg bare ganske uviten :D

Det var nesten 2000 spenn det.. Men det jeg synes er JÆVLIG rart er alle taxiene som får lov å kjøre med dette på.. Er jo disse man absolutt burde blende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg ikke at folk kjører med nær og grøftelys, det som derimot virkelig irriterer meg,er alle dem som ikke ser forskjell på "kun grøftelys" og "tåkelys"-knappene, så de har det sinnssvake tåkebaklyset på - da er det nemlig veldig vanskelig å se bremselysene deres på enkelte biler.

En annen ting som pisses me off, er sånne apekatter som skal "varsle" om du f.eks har ei gåen pære i nærlysene dine ved å flashe fullt fjernlys i trynet på deg!

Høyre nærlyspæra mi røyk igår,har ikke fått fixa en ny enda,da det er helg,men på vei over en ganske mørk "skog-strekning" var det en fjott i en japsedriter som sjokkblenda meg TRE ganger for å fortelle meg noe jeg visste fra før!!

Hadde jeg kjørt uten lys,hadde jeg akseptert et "varsel" om jeg var en retard av en bilist og kanskje hadde glemt å skru på lyset, men å få fjernlysflash for ett manglende lys er så jævlig potetbonde-norsk at jeg gir meg ende over.

Er sikkert ikke alle som er klar over at de bare har et lys :) Men så klart når man vet det er det irriterende. Tror heller ikke det hjelper å blinke flere ganger. Man forstår jo første gang :) Men jeg forstår frustrasjonen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke alle som er klar over at de bare har et lys :) Men så klart når man vet det er det irriterende. Tror heller ikke det hjelper å blinke flere ganger. Man forstår jo første gang :) Men jeg forstår frustrasjonen din ;)

Nei så absolutt ikke? Hvis han er klar over det, hvorfor har han ikke fikset det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor,er ikke dette mulig,og hva fasiken er i så måte ditt problem?

Du vil verken bli blendet eller forstyrret av at jeg har ett hovedlys og dessverre kun park i det andre.

Hva tror du du oppnår med å flashe fjernlys?? Å skape en enda farligere situasjon??

Selvhøytidelige verdensmestere som deg har en egen,spesielt varm og koselig plass i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor,er ikke dette mulig,og hva fasiken er i så måte ditt problem?

Du vil verken bli blendet eller forstyrret av at jeg har ett hovedlys og dessverre kun park i det andre.

Hva tror du du oppnår med å flashe fjernlys?? Å skape en enda farligere situasjon??

Selvhøytidelige verdensmestere som deg har en egen,spesielt varm og koselig plass i helvete.

Verdensmester? Jeg må ha truffet et ømt punkt ;)

Aldri påstått at jeg er verdensmester, men jeg har troen på at man som felles bilist burde si ifra når man merker at noe er galt med bilen som kommer imot. Jeg kan umulig vite om du vet det eller ikke.

Og jo, jeg vil påstå at jeg blir delvis distrahert av det. Når ting ikke er som de skal blir man distrahert. Noe er ute av normalen. Blink på!

Samme som at man tuter/blinker på folk som tror at bilen ble levert uten blinklys fordi det var "ekstrautstyr".. Gi dem en GOD honk med tuta..

Eller folk som absolutt skal parkere i rundkjøringen.. Samme rundkjøringen hvor det ikke er en levende sjel...

Jeg har kun brukt bilen denne ene gangen i dag,siden lyset røyk og statoil hadde ikke pære,men for all del, skjønner at jeg var uansvarlig og dum.

Da er ikke bilen i forskriftsmessig stand og den burde stå parkert inntil dette er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehehe... viste at denne tråden ville være som å stikke en pinne i ett vepsebol... Utrolig mye prematurt tøvsnakk her.

Og til alle dere som tror og mener noe om saken! Hva med å sjekke lov og forskrift?

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... kkreglene&

Scroll ned til §15 som sier:

Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Og for dere som fortsatt sliter litt med å forstå: Her er en link til Vegvesen.no hvor dette er nærmere forklart: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys Limer det like godt inn her for de som kanskje ikke gidder trykke på linken! ;-p

Her finner du et kort sammendrag over definisjonene av bilens lys og henvisning til regelverket.

Kjørelys

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Nærlys

Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.

Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys

Fjernlys

Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.

Tåkelys

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Parkeringslys

Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkerings-lysene samtidig er tent.

Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.

Ettermonterte bremselys

Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt.

Godkjente lykter

Husk at alt lovlig lysutstyr skal være merket med "E" eller "e", dvs. godkjent iht. ECE eller EEC.

Det kan da vel ikke være mer klokkeklart enn dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...