Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Jeg hadde den gleden av å bruke mye av sommeren i min onkels 330ix.. så da var jeg solgt.. Nå har det seg slik at vi skal blir foreldre og har bestemt oss for å kjøpe en 5 serie stasjonsvogn.. Kona insisterer på 520d, mens jeg klarer ikke å få 525d og den nyyyyyyyydelige lyden av en sekser ut av hodet. Så jeg prøver å bombardere henne med gode argumenter for at vi MÅ ha en 525d, men har sluppet opp for argumenter, så spørsmålet mitt er om dere kan komme med noen tips for å tippe vektskålen den rette veien.. Jada, 520d er nok mere fornuftig, men jeg har vært fornuftig hele mitt liv, så sekseren er av stor betydning for min kjøreglede!!!

Valget er mellom en 520d 2009 mod og 525d 2008 mod hentet fra Tyskland med Europlus garanti.. (noen som har erfaringer med denne garantien??)

Hilsen

Fredrik

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

525 har større slaglengde grunnet veiva, så dermed mer moment å mer drakraft + at 2,5liter bruker ikke noe særlig mer enn 2liter å du får mye mer krefter samt trekkkraft.

Skrevet

Du får vise hvem som er mannen i huset ;) Hehe, neida. Dere kan jo inngå et kompromiss:) Nå vet ikke jeg hvem av de to det står mellom som ville vært det beste valget, hensyn til pris og utstyr.

Edit: Litt nyskjerrig på hva hun argumenterer MOT 525..

Skrevet

Hun argumenterer at vi i norge ikke trenger enn sånn motor og at den er dyrere, tror nesten hun er vrang på trass her.. :roll:

Altså, kan jo ikke sammenlignes med en bensinmotor lyd.. da foretrekker jeg en uansett en V8.. men alikevel, liker klangen bedre i en diesel sekser kontra diesel firer :D

Jeg må ha argumenter som hun forstår, slaglende osv tror jeg hun bare blir forvirret av!! hehe!

Skrevet
Hun argumenterer at vi i norge ikke trenger enn sånn motor og at den er dyrere, tror nesten hun er vrang på trass her.. :roll:

Altså, kan jo ikke sammenlignes med en bensinmotor lyd.. da foretrekker jeg en uansett en V8.. men alikevel, liker klangen bedre i en diesel sekser kontra diesel firer :D

Jeg må ha argumenter som hun forstår, slaglende osv tror jeg hun bare blir forvirret av!! hehe!

Be henne lese første og andre post i denne tråden: http://www.jeepforum.com/forum/f11/96-j ... s-1149721/

Skrevet

Jeg er helt enig med deg ang. dieselsekser gir grommere lyd, som igjen gir mer kjøreglede for en over middels bilinteressert!:)

Kan være vrient å overbevise EI som virker som hun har BESTEMT seg for at SÅNN SKAL DET VÆRE. :P Du får ha lykke til, håper utfallet blir så begge blir fornøyde! Og forresten; gratulerer som kommende foreldre! :D

Men som et lite tips, så burde jo bilen gi dere begge litt glede, ikke sant? Du har jo et lite, kanskje tynt, argument der. Men det er verdt å prøve, hvis du ikke allerede har prøvd. At bilen har 4 eller 6 sylindrer gir verken mer eller mindre kjøreglede for hennes del, i det heletatt noen for- eller ulemper bortsett fra pris, men seksern gir bonus hos deg.

Skrevet

Til orientering er 525d en 3.0 liter og ikke en 2.5 liter som det sies lenger opp i tråden. Det kan jo være en bonus dersom du faktisk sier at du får en 3.0l og ikke en 2.5l ved kjøp av en 525d...? ;)

Forøvrig ville jeg heller ha anbefalt dere å prøve bilene. 520d med 177hk og 350Nm er en flott bil med en fin motor. Lydbildet er kanskje ikke det grommeste, men det er på langt nær sjenerende. En annen ting som kan tale 520d's fordel er at 2009 modellene har den nye CCC navigasjonen (ny iDrive, harddisk +++), mens 2008 modellen har den gamle CIC navigasjonen.. ;)

Skrevet
525 har større slaglengde grunnet veiva, så dermed mer moment å mer drakraft + at 2,5liter bruker ikke noe særlig mer enn 2liter å du får mye mer krefter samt trekkkraft.

Det er greit å sette seg litt inn i hva det snakkes om?! Dette er to radikalt forskjellige motorer! 525d 2008 er for det første en treliters seksylindret motor. 520d 2009 er en toliter med fire sylindre.

Sekseren har mye mer kultivert og komfortabel gang. Den skyver bedre fra bunn, gir bedre kjørekomfort og mer avslappet kjørestil. Den er også betydelig kjappere, med stort potensiale for tuning dersom det er interessant.

Skrevet

Tror nok at jeg ville styrt unna 520d med n47 motoren, det går noen rykter om at register kjedet ryker på enkelte av disse..... Det må da være grunn nok for å gå for 525d!!! Kjedelig med motorhavari selv om det sikkert blir dekket av garanti!! eller reklamasjon etter garanti tiden er passert om bilen er solgt ny i Norge gjennom BMW Norge sitt system....

her er en tråd der det ble diskutert litt rundt dette : viewtopic.php?f=1&t=167818

Skrevet

Bedre drag fra bunn av turtallsregisteret,morsommere å kjøre,sterkere motor til å f.eks dra henger eller campingvogn med om det er et tema.

Lettere å foreta trygge forbikjøringer,bruker nesten ikke mer enn N47-2,0literen.

Lykke til. :)

Skrevet

Nå snakker jeg av erfaring her. Det nytter ikke å diskutere og argumentere med en hormonell bombe. Jeg har selv tre barn og mange kamper er tapt i løpet av de tre svangerskapene. Og det var kun for å mene det motsatte som meg, og får å få krangle litt.

Hvis din fru ikke har peiling på bil så er kan du si at en 525d har eksta forsterkning for sidekollisjon. Du vil jo at barnet skal sitte mest mulig trygt under kjøringen. Grunnen er at tre literen som er i en 525d er tyngre enn to literen i en 520d, og er derfor forsterket i rammen gjennom hele bilen.

Når tiden kommer hvor hun gjennomskuer deg, ETTER at du har fått hjem en 525d. Så sier du "NÆÆÆ er det sant? Gud men jeg er dum. De lurte meg rett og slett på det der forumet" Det "nederlaget" der bør du kunne leve med om du heller vil ha en 525d i stede for en 520d.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...