HaraldG Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Hei Pga. at problemet er blitt litt annereldes og den forrige tråden var svært upopulær, starter jeg en ny og bedre med bilder. Bil: BMW E46, 99 modell sedan. Så til problemet: Forrige eier har kuttet original pin-connectorene (17-pin) og skjøtet på ordinære ISO-kontakter for å kunne bruke en Pioneer cd-spiller. Jeg har derfor ISO kontakter i bilen, hvor jeg skulle hatt original 17-pins kontakter som denne spilleren fungerer med. Det burde legges til at han som solgte meg spilleren la med to kontakter slik at jeg ikke skulle stå fast i installasjonen dersom jeg hadde fått med feil pin-kontakt. Så over til bildene: ISO kontaktene forrige eier har skjøtet på: (Vet ikke hva blå er til) Den oransje og den sorte kontaken satt inne i denne: (bilde av Pioneer spillerens ISO han-kontakter) Den blå kontakten på første bildet lå løst og ble ikke brukt til noe (Ratt-kontroll?). Jeg har ikke ratt kontroll, men har hørt at det skal være lagt opp kabler til det i alle E46'er, og teorien min vil jo da være at den ubrukte connectoren er til rattet. De to kabelsettene jeg har fått fra han jeg kjøpte Hualingan navigasjonen av er her: 17-pin 40-pin Nå er jo selvfølgelig planen å få denne spilleren til å fungere på billigst mulig måte, og da har jeg kommet over følgende kontakter: http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=1732 (ISO til 40-pin?) http://acb.no/Details.asp?ProductID=409 (ISO til 17-pin) Nå vet jeg ikke helt hvilken av kablene jeg skal velge (40-pin, eller 17-pin), og om de overgangene jeg linket til på slutten der vil løse problemet. Samtidig så skulle jeg gjerne likt å vite hva den blå 12-pin kontakten med lås på det første bildet er til. Ifølge Jeff på E46fanatics med Dynavin (jeg har ikke Dynavin, men Hualingan), så er følgende kontakt til ratt-kontrollen: Usikker på om dette gjelder for min spiller/bil, men ratt-kontroll er uansett ikke det viktigste nå. Nå må jeg få denne spilleren til å fungere med ISO kontaktene på billigst mulig måte, og trenger hjelp med å velge ut riktig overgang fra ISO til original. Hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 La meg se her. Forrige eier har klippet (tosk) originalpluggen (17 pins) og satt på ISO. Da må du enten kople tilbake en 17 pins originalplugg eller klippe kabelsettet til spilleren og sette på en ASIAplugg En slik en: http://www.biltema.no/ProductImages/31/ ... -519_m.jpg Og vær så snill og ikke klipp av pluggen på Pioneeren. Kabelsettet koster fra 400 til over 1000 alt etter hva slags spiller det er.... Jeg mener at den blå er til navidel. Det har sikkert stått en slik liten navigasjon i den da den var ny. Altså en vanlig spiller med liten skjerm og pilbasert navigasjon. Du skal altså fortsatt bare la den blå ligge ubrukt. Du kan jo få tak i utstyrslisten på bilen din for å se hva slags spiller den ble levert med da den var ny. Styring av knappene på rattet går kun gjennom en ledning. Skal du få brukt de må du sikkert ha en overgang som passer til spilleren. De fleste ettermarkedsspillerne bruker en adapter som går til en minijack slik som den som sitter i ræva på pioneeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaraldG Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2011 Takk for svar. Ja du kan mildt sagt si at han er en idiot, han har dessverre gjort verre ting på bilen enn dette (senkefjærer som subber og ikke har tuv-papirer. Han visste ikke engang hvor mye de senket). Ser hvilken løsning du kommer med, men hva med de to linkene jeg postet over her? Vil helst ikke klippe kabler osv.. Vil ikke en overgang fra ISO til original 17-pin være best? Jeg har jo også muligheten for å bruke en 40-pin overgang ettersom spilleren støtter dette. Men jeg vet ikke helt om jeg skal velge 17-pin, eller 40-pin overgang fra ISO (hva er forskjellen?). Og jeg vet ikke om de overgangene vil fungere med de ISO-ledningene som forrige eier har satt på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Enkleste er vel å kjøpe en ISO -> BMW 17 pins kontakt, blir litt mye koblingspunkter bak der men du slipper å klippe/ lodde om. Dvs denne: http://acb.no/Details.asp?ProductID=409 (ISO til 17-pin) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaraldG Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2011 Og altså ikke 40-pin? Trenger jeg å uroe meg for at ISO kontakten er annerledes på overgangen enn den jeg har i bilen osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Så lenge fjotten har koplet riktig i bilen så er det standard plassering på pinnene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stoppie_Master Skrevet Januar 14, 2011 Share Skrevet Januar 14, 2011 Det der var ikke helt logisk hehe. Ser ut som kontaktene som man har på mk1 navigasjonen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaraldG Skrevet Januar 14, 2011 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2011 Han som solgte meg spilleren mener at jeg vil kunne miste noe funksjonalitet på grunn av dette, jeg er litt usikker. Jeg begynner å lure på om jeg hadde følgende kabelsett (bilde) på bilen før, og at den hvite kontakten ble byttet ut med ISO kontakter. Derav den blå kontakten som henger løst. Hvilken annen funksjonalitet vil jeg miste hvis jeg allerede hadde strøm og lyd til Pioneer spilleren? Bortsett fra en mulig rattkontroll som jeg ikke har, ei heller kanskje aldri vil få, ser jeg ikke helt hva jeg vil miste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå