Chriso Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Twinturbo er når man 6 ,8 eller 12 sylindre. Det skal mye eksos til for å drive to turboer, og en 4`er tror jeg har vanskelig med å utnytte fordelene av to turboer? mulig jeg tar feil her..!Balder, det du snakker om er Biturbo , og det er noe helt annet. da har man en liten turbo og en stor. Den lille hjelper deg "i gang" mens den store blåser på når man kommer lenger opp i registret Twinturbo, der blåser begge hele veien. Det som (jeg tror) Joachim_M5 prøver å si, er: bi-turbo og twin-turbo er bare to forskjellige navn som sier at det er to turboer (kunne like godt kalt det for dos-turbos eller two turbo's...) - Dersom det er en liten og en stor turbo, kalles det for sekvensiell turbo. - Dersom det er to like store turboer, kalles det for parallell turbo. Som "flobben" sier så finnes det motorer i dag med både kompressor og turbo, for eksempel VW sin 1.4 TSI. @ [space]: Dersom du leser artikkelen, så vil du se at det ikke dreier seg om en twin turbo, men en singel turbo. Sitat: "til tross for begrepet "TwinPower Turbo", er dette ikke en biturbomotor. Her har vi å gjøre med en twin scroll-turbo med en teknologi som i sin tid ble introdusert for å erstatte biturboversjonen av treliteren på 306 hestekrefter. Denne typen turbo med to inntak gir en svært fyldig momentkurve samt rask respons. Til opplysning
S.Hafsmo Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Her var det mye fjas og teorier ja. Tror egentlig trådstarter hadde hatt et bedre utgangspunkt om vedkomne hadde kjøpt ei bok evt. søkt opp de sidene på nettet som tar for seg turbotrimming. Mange av de seriøse aktørene som leverer turbo/utstyr har og en del informasjon på sidene sine om emnet, så slipper du å basere deg på synsing og rykter som en god del av innleggene i tråden baserer seg på. PS: jeg er på ingen måte en turbo/trykkmating ekspert selv, men jeg vet ihvertfall grunnprinsippene og uttrykkene rundt turbolading.
SSM Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Vert gøy om di som ikke vet 100% hva di prater om ikke hadde skrevet i slike tråder. Dette blir det jo bare forvirring av. Da hadde det jo vert en fordel at du og gjorde det da? Det som er til forvirring her er at noen blander POPP-OFF og BLOW-OFF (dump). Popp-Off er som Eirsan skriver her, en sikkerhets ventil. Den sitter også på trykk rørene. Viss man f.eks har peak turbotrykk på 1.2bar, så kan man sette denne ventilen til kanskje 1.4bar. Viss da f.eks wastegate henger seg opp eller vacuum slangen hopper av eller hår hull på slik at man får full pupp på ladetrykket så vil POPP-OFF ventilen slippe ut det overtrykket så ikke man smeller motoren med for mye trykk. Snakker du om BLOW-OFF, som er det samme som dump, så slipper den ut overtrykker som oppstår i rørene ved stenging av gasspjeld. Jeg hater dumpventiler. Jeg kjørte min Volvo turbo på nesten tom T3 Garret på 1.2bar i 2år uten dump med flott kvittring fra turboen. Det går helt fint. Det som lager den lyden ut filteret er trykkbølger som dannes når man stenger spjeldet. De bølgene går tilbake til turboen og bremser denne ganske heftig. Men den snurrer ikke bakover som noen nevner her. En klok mann sa en gang: "Hvorfor skal man kvitte seg med trykk man allerede har bygd opp?" Noen sier at man får effekt av dump ventil, det er svda. Man KAN kanskje få litt bedre gass respons, men noe sånn woooooooooow effekt gir det ikke. Når jeg gira super fort med turbo 240en så var det så vidt det sa "pippp" fra turboen. Så, igjen, det er veldig viktig å skille navnet på desse to ventilene her. Popp-off of Blow-off, siden det dreier seg om to vidt forskjellige ting. Blir liksom å si at turbo og wastegate er det samme... Edit: Jeg skal ha en gammel GIK Turbo "know how" katalog liggende hjemme som det stod en hel haug om slike ting som dette. Leste det mangen ganger for å få det inn. Kan se om jeg kan rote den fram og sitere fra den.
Joachim_M5 Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 twin turbo biturbo er i di fleste tilfeller ment som samme prinnsipp. Ja, begge uttrykkene blir stort sett brukt i hytt og pine.
Ballder Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 twin turbo biturbo er i di fleste tilfeller ment som samme prinnsipp. Ja, begge uttrykkene blir stort sett brukt i hytt og pine. I likhet med pop off/dump/bow. For noen er alt det samme, og skikkelig kult. Thats it..
Jørgen-A Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Vert gøy om di som ikke vet 100% hva di prater om ikke hadde skrevet i slike tråder. Dette blir det jo bare forvirring av. Da hadde det jo vert en fordel at du og gjorde det da? Det som er til forvirring her er at noen blander POPP-OFF og BLOW-OFF (dump). Popp-Off er som Eirsan skriver her, en sikkerhets ventil. Den sitter også på trykk rørene. Viss man f.eks har peak turbotrykk på 1.2bar, så kan man sette denne ventilen til kanskje 1.4bar. Viss da f.eks wastegate henger seg opp eller vacuum slangen hopper av eller hår hull på slik at man får full pupp på ladetrykket så vil POPP-OFF ventilen slippe ut det overtrykket så ikke man smeller motoren med for mye trykk. Snakker du om BLOW-OFF, som er det samme som dump, så slipper den ut overtrykker som oppstår i rørene ved stenging av gasspjeld. Jeg hater dumpventiler. Jeg kjørte min Volvo turbo på nesten tom T3 Garret på 1.2bar i 2år uten dump med flott kvittring fra turboen. Det går helt fint. Det som lager den lyden ut filteret er trykkbølger som dannes når man stenger spjeldet. De bølgene går tilbake til turboen og bremser denne ganske heftig. Men den snurrer ikke bakover som noen nevner her. En klok mann sa en gang: "Hvorfor skal man kvitte seg med trykk man allerede har bygd opp?" Noen sier at man får effekt av dump ventil, det er svda. Man KAN kanskje få litt bedre gass respons, men noe sånn woooooooooow effekt gir det ikke. Når jeg gira super fort med turbo 240en så var det så vidt det sa "pippp" fra turboen. Så, igjen, det er veldig viktig å skille navnet på desse to ventilene her. Popp-off of Blow-off, siden det dreier seg om to vidt forskjellige ting. Blir liksom å si at turbo og wastegate er det samme... Edit: Jeg skal ha en gammel GIK Turbo "know how" katalog liggende hjemme som det stod en hel haug om slike ting som dette. Leste det mangen ganger for å få det inn. Kan se om jeg kan rote den fram og sitere fra den. Jeg gjorde jo det i innlegget nedom. jeg vet meget gått forskjellen på poppoff og blow off. Men jeg er 99% sikker på att trådstarter mener dump ventil når han skrev poppoff. Tror du skjønner va jeg mener når jeg skriver att di som ikke vet ikke trenger og skrive. Bilforumene florerer jo av tråder med bare diffuse svar. Å det liker iallefall ikke jeg. Gratulerer med repp i gatebil foresten
///Thomas Skrevet Januar 20, 2011 Skrevet Januar 20, 2011 Mener at vw laget en motor til golf med turbo og kompressor for noen år sia... http://www.tv2underholdning.no/broom/ve ... 92458.html
SSM Skrevet Januar 21, 2011 Skrevet Januar 21, 2011 Jeg gjorde jo det i innlegget nedom. jeg vet meget gått forskjellen på poppoff og blow off. Men jeg er 99% sikker på att trådstarter mener dump ventil når han skrev poppoff. Tror du skjønner va jeg mener når jeg skriver att di som ikke vet ikke trenger og skrive. Bilforumene florerer jo av tråder med bare diffuse svar. Å det liker iallefall ikke jeg. Gratulerer med repp i gatebil foresten Jeg antok at det var dump han skulle fram til, men det blir ikke rett alikevel. Siden det er to forskjellige ting med to forskjellige navn
bjørnm3 Skrevet September 26, 2012 Forfatter Skrevet September 26, 2012 fant igjen ein gammel tråd eg hadde glemt av mye bra her Men er de noen som har ein formening om resikulering avlften som slipes ut a? og hvor ev man slipper in luften igjen? luftfiltret? Bjørn
NBCustom Skrevet September 26, 2012 Skrevet September 26, 2012 Wrroooomm...Ptsssjhh! Påppåff er drittøft ass. x2, finnes det noe mer tragisk enn pptsssssj-lyd når man girer? neppe... høres jo ut som om lufta går ut av dekka. Imponerer ikke stort annet enn 12-åringer...
q1337 Skrevet September 26, 2012 Skrevet September 26, 2012 Wrroooomm...Ptsssjhh! Påppåff er drittøft ass. x2, finnes det noe mer tragisk enn pptsssssj-lyd når man girer? neppe... høres jo ut som om lufta går ut av dekka. Imponerer ikke stort annet enn 12-åringer... Er i utgangspunktet enig, men jeg må si jeg er forelsket i lyden i denne bilen: http://www.youtube.com/watch?v=hEK7POxpVeE Dette er jo da riktignok ikke noe for gata, men akkurat her synes jeg den lyden er nydelig.. Det gjelder forsåvidt hele den bilen der.. Min drøm!
///MoePower Skrevet September 26, 2012 Skrevet September 26, 2012 Men er de noen som har ein formening om resikulering avlften som slipes ut a? og hvor ev man slipper in luften igjen? luftfiltret?Bjørn Den resirkulerte luften skal tilbake til mellom turboen og luftfilteret igjen, gjerne vinklet litt mot turboen så lufta blåser den veien og ikke ut av systemet andre veien.. Har du LMM så skal resirkulert luft optimalt sett mellom turbo og LMM.. Bypass/resirkuleringsventil er i mine øyne det beste alternativet, den skåner turboen samtidig som den ikke lager noe særlig lyd. Tradisjonelle dumpventiler som slipper trykket ut i friluft samt biler uten dumpventil lager endel lyd og av sistnevnte to liker jeg best lyden av biler uten dumpventil, altså den flappringen/surge lyden man får, men foretrekker resirkventiler. Selv benytter jeg meg av den original resirkventilen og er fornøyd med det. Vil jeg ha bilen stille og høre litt beskjeden surge/flappre lyd engang iblant kjører jeg med vacumslange (som gjør at ventilen åpner) tilkoblet, da "resirkuleres" luften når man slipper opp gassen. Vil jeg ha lyd (surge/flapping) kobler jeg ganske enkelt bare av vacumslangen og da blir det som å kjøre uten dumpventil. Prøvemonterte for moro skyld en RFL ("Real Fucking Loud" dumpventil som blåser i friluft) for noen år siden, den gav fra seg MYE lyd og det hørtes bare teit ut.. Selv på rolig kjøring blåste den og det var flaut som fy å kjøre med, den fjernet jeg samme dag som jeg monterte den for å si det sånn..
joachim sørlie Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Wrroooomm...Ptsssjhh! Påppåff er drittøft ass. Er så enig.. Det høres overhode ikke bra ut, rister bare på hodet av det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå