Tom K Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Forsikringen opphører fra den dagen salgsmelding blir levert, det har ingenting med omreg eller ny forsikring å gjøre,
Kai-P. Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Når forsikringsselskapet har registrert innlevering av salgsmelding kan forsikringen sies opp. Omregistreringsavgiften sendes til ny eier.
doffa Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har hatt en lignende sak her på jobb med meg, en av mine mekanikerer kjøpte seg en bmw i hamar. han kom opp igjen hit med bilen og trodde alt var rosen rødt og flott, helt til vi tok inn bilen for å se om dette var ett så bra kjøp som det skulle være. bilen hadde en skadet skjerm front v side og han sa at det var en ubetydlig skade som var rast og fikse, men når vi løftet bilen opp i luften og sjekket alt under viste det seg alt bilen har hatt en så stor smell i fronten at ramme vanger er dyttet inn og ned, demeper tårn var dytta inn på v side og h side var dytta ut så der var en flott camper og ramme vanger hadde en høydeforskjell på nesten 5 cm og dem var dyttet 10-15-cm ned,dette hadde vært rettet av selger før han solgte bilen. Selger hadde ikke informert om at bilen hadde en så stor skade i fronten. bilen var solgt som strøken og "selges som den er" bortsett fra den skaden på v side. han tok kontakt med selger som faktisk tilstod og sa at han hadde snurra å truffet en fjell knaus, mekanikeren min sa til selger at han ville ha igjen pengene sine å retunere bilen. selger nektet på dette, han hadde solgt bilen som den er. kjøper tok kontakt med naf og forbrukerombudet, der fikk han til svar at så lenge bilen er solgt som den er å dette står i kontrakten har ikke kjøper en ting han skulle ha sagt, når du som kjøper skriver under på den kontrakten og setter deg i bilen å kjører har du ingen rett på noe. Dette kan kun løses om selger er snill og grei å vil ta igjen bilen. Det er ingenting som heter 30 dagers retur rett eller 1 dags retur på privat handel så lenge det ikke står noe om det i kontrakten. Du solgte bilen til de folka her "selges om den er" så stå på ditt ikke ta igjen bilen. Dem får ikke gjort noe med dette eller dem kommer ingen vei med dette.
Eksos Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Å selge en bil som ikke er i lovlig stand er vell ikke lov?! Må vell finnes egne regler for dette?
Hansh Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Å selge en bil som ikke er i lovlig stand er vell ikke lov?! Må vell finnes egne regler for dette? Er ikke akkurat forbudt å ta en grundig sjekk før man kjøper, eller ha et forbehold i kontrakten om at det ikke skal dukke opp noe alvorlig på en sjekk rett etter kjøp (gjorde det selv sist jeg kjøpte bil fordi jeg hentet den i Kr.sand og ville ha den testet i Bergen). Det med at man ikke får sagt opp forsikring før bilen er omregistrert har jeg aldri merket noe til, har alltid bare ringt forsikringsselskapet og sagt at jeg sier opp forsikringen fordi bilen er solgt, og de har bare sagt OK til dette uten noe spørsmål annet enn hvilke dato det skal gjelde fra. Ingen jeg kjenner, inkl. en god venn som har kjøpt og solgt svært mange biler, har opplevd dette som jeg vet om. Til slutt ang. trådens hovedemne så hadde jeg sagt "Synd Ingolf!" til kjøperen, og latte det ligge med det så lenge bilen er betalt og papirer signert. Evt. foreslått å kjøpe den tilbake for en lavere pris.
RogE36R Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Prosedyre på dette med forsikring er som følger: Ved levert undertegnet Omreg lapp(vognkort del 2) Blir bilen registrert i ny eiers navn, og forsikring kan sies opp Og VIL bli avsluttet! Om ikke ny eier tegner ny forsikring eller leverer Inn skilt blir bilen begjært avskiltet! Ferdig arbeid! Trådstarter: Du har all rett på din side, ignorer kjøper om ikke du vil gjære han en kjempetjeneste og ta tilbake bilen!
AndreasBr Skrevet Januar 19, 2011 Forfatter Skrevet Januar 19, 2011 Update! Salgsmelding er levert på risløkka, og gjensidige avsluttet forsikringen fra igår. kjøper har fått beskjed om at det er uheldig at de er i den situasjonen de er, men at jeg ikke ønsker å kjøpe bilen. Pluss at det er Jeanette jeg evnt må forholde meg til.
ehrnst Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har hatt en lignende sak her på jobb med meg, en av mine mekanikerer kjøpte seg en bmw i hamar.han kom opp igjen hit med bilen og trodde alt var rosen rødt og flott, helt til vi tok inn bilen for å se om dette var ett så bra kjøp som det skulle være. bilen hadde en skadet skjerm front v side og han sa at det var en ubetydlig skade som var rast og fikse, men når vi løftet bilen opp i luften og sjekket alt under viste det seg alt bilen har hatt en så stor smell i fronten at ramme vanger er dyttet inn og ned, demeper tårn var dytta inn på v side og h side var dytta ut så der var en flott camper og ramme vanger hadde en høydeforskjell på nesten 5 cm og dem var dyttet 10-15-cm ned,dette hadde vært rettet av selger før han solgte bilen. Selger hadde ikke informert om at bilen hadde en så stor skade i fronten. bilen var solgt som strøken og "selges som den er" bortsett fra den skaden på v side. han tok kontakt med selger som faktisk tilstod og sa at han hadde snurra å truffet en fjell knaus, mekanikeren min sa til selger at han ville ha igjen pengene sine å retunere bilen. selger nektet på dette, han hadde solgt bilen som den er. kjøper tok kontakt med naf og forbrukerombudet, der fikk han til svar at så lenge bilen er solgt som den er å dette står i kontrakten har ikke kjøper en ting han skulle ha sagt, når du som kjøper skriver under på den kontrakten og setter deg i bilen å kjører har du ingen rett på noe. Dette kan kun løses om selger er snill og grei å vil ta igjen bilen. Det er ingenting som heter 30 dagers retur rett eller 1 dags retur på privat handel så lenge det ikke står noe om det i kontrakten. Du solgte bilen til de folka her "selges om den er" så stå på ditt ikke ta igjen bilen. Dem får ikke gjort noe med dette eller dem kommer ingen vei med dette. Høres merksnodig ut. Selger har jo unnlatt å fortelle om feil han visste om. Da skal det være en helt annen case.
ingard Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har hatt en lignende sak her på jobb med meg, en av mine mekanikerer kjøpte seg en bmw i hamar.han kom opp igjen hit med bilen og trodde alt var rosen rødt og flott, helt til vi tok inn bilen for å se om dette var ett så bra kjøp som det skulle være. bilen hadde en skadet skjerm front v side og han sa at det var en ubetydlig skade som var rast og fikse, men når vi løftet bilen opp i luften og sjekket alt under viste det seg alt bilen har hatt en så stor smell i fronten at ramme vanger er dyttet inn og ned, demeper tårn var dytta inn på v side og h side var dytta ut så der var en flott camper og ramme vanger hadde en høydeforskjell på nesten 5 cm og dem var dyttet 10-15-cm ned,dette hadde vært rettet av selger før han solgte bilen. Selger hadde ikke informert om at bilen hadde en så stor skade i fronten. bilen var solgt som strøken og "selges som den er" bortsett fra den skaden på v side. han tok kontakt med selger som faktisk tilstod og sa at han hadde snurra å truffet en fjell knaus, mekanikeren min sa til selger at han ville ha igjen pengene sine å retunere bilen. selger nektet på dette, han hadde solgt bilen som den er. kjøper tok kontakt med naf og forbrukerombudet, der fikk han til svar at så lenge bilen er solgt som den er å dette står i kontrakten har ikke kjøper en ting han skulle ha sagt, når du som kjøper skriver under på den kontrakten og setter deg i bilen å kjører har du ingen rett på noe. Dette kan kun løses om selger er snill og grei å vil ta igjen bilen. Det er ingenting som heter 30 dagers retur rett eller 1 dags retur på privat handel så lenge det ikke står noe om det i kontrakten. Du solgte bilen til de folka her "selges om den er" så stå på ditt ikke ta igjen bilen. Dem får ikke gjort noe med dette eller dem kommer ingen vei med dette. Dette er ikke rett i det hele tatt. Da må dere har snakket med noen inkompetente folk. Selges "som den er" gir ikke selger rett til å lure kjøper. Man SKAL si i fra om feil som man burde vite om, feks en kollisjonsskade. Det kan ikke kjøper se der og da. Privatsalg gir også rettigheter. Det står en del om dette på forbrukerrådets sider.
Dirty Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Tror nok det er noen nye regler ute å går ? sa nemmelig opp forsikringen på m3, og den står enda på mitt navn. har ikke betalt de siste 3 månedene
knut_olestad Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 de få ordene "selges som den står/er" kan bli jævli dyre, så man bør kreve full tilstandsrapport før man skriver under på noe der det står.
Oball Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Kjøper har i denne saken ingen juss i ryggen for å kunne heve kjøpet! Eneste som kan komme inn er "re-integra" regelen i avtaleloven, meen det skal mye til for at dens krav blir infridd og det er ingen sjangs for her. Stå på ditt, drit i advokat, så blir det bra! de få ordene "selges som den står/er" kan bli jævli dyre, så man bør kreve full tilstandsrapport før man skriver under på noe der det står. Å kjøpe noe som "selges som den står" betyr ikke mere enn at man kan klage på ting som en ikke skal forvente av en ting til samme pris. Kjøper man en bil som selges som den står, men har feil som i sin natur er unaturlig for en bil iht km stant, pris og forholdene ellers betyr ikke "selges som den står" en drit lengre. Det samme gjelder dersom selger ikke opplyser om forhold ved bilen som burde vært kjent, altså at selger var i ond tro.
Markus E30 Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente Her er det som gjelder doffa Og til deg andreas, stå på ditt!
Bimmerfører Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 1: Selger har all ret på sin side, så lenge bilen er solgt som den står og dette er nevnt i salgskontrakt, samt at kjøper har besiktet bilen og godkjent bilen som den er, hvis selger ikke bevisst prøver å skjule noen feil og eller mangler. 2: Så fort salgsmelding / Eierskifteskjema er innlevert til BT, så kan forsikrings-selskapene sjekke dette elektronisk og dermed si opp forsikringsavtalen med tidligere eier / selger etter ønske fra selger. 3: Her har kjøper gjort en megatabbe med å forsøke å heve kjøpet pga økonomi, siden kjøper selv har sendt melding om at de ønsker å heve kjøpet siden bilen blir for dyr for dem. Dette er ikke noen grunnlag for heving av kjøp, og denne tekstmeldingen er gull verdt for selger siden kjøper nå trolig kommer til å prøve seg med mange andre grunner for å heve kjøpet i ettertid. Hovedargumentet er og blir at kjøper ikke har råd til bilen uansett hva kjøper prøver seg med i ettertid. Så til selger, ta det med ro og ikke la deg stresse opp eller bry deg om eventuelle "trusler" om at kjøper skal kontakte politi forbruker-rådet osv, for kjøper har allerede gitt deg ett bevis på hvorfor de ønsker å heve kjøpet.
Saltkjelen Skrevet Januar 19, 2011 Skrevet Januar 19, 2011 Jeg har hatt en lignende sak [..] kjøper tok kontakt med naf og forbrukerombudet, der fikk han til svar at så lenge bilen er solgt som den er å dette står i kontrakten har ikke kjøper en ting han skulle ha sagt, når du som kjøper skriver under på den kontrakten og setter deg i bilen å kjører har du ingen rett på noe. Dette kan kun løses om selger er snill og grei å vil ta igjen bilen. Det er ingenting som heter 30 dagers retur rett eller 1 dags retur på privat handel så lenge det ikke står noe om det i kontrakten. Du solgte bilen til de folka her "selges om den er" så stå på ditt ikke ta igjen bilen. Dem får ikke gjort noe med dette eller dem kommer ingen vei med dette. Dette er feil. Selger har opplysningsplikt ovenfor kjøper og kjøper har således undersøkelsesplikt av tingen/gjenstanden som kjøpes. Tingen/gjenstanden har en mangel når kjøper har unnlatt å opplyse eller hadde grunn til å vite at produktet led av en mangel som var vesentlig i forhold til tingens verdi og tingens art. Når bilen "selges som den er" forsøker selger å begrense mulighetene til kjøper å klage etterpå, men den hindrer absolutt ikke kjøperen i å klage dersom kjøper hadde grunn til å tro at tingen var å den stand den framsto ved visning, salgsannonse og kontrakt, når mangelen er av en så stor art og når selger har unnlatt å opplyse om feilen/mangelen.. Til AndreasDG: I denne saken kan ikke jeg sa at du skal være urolig. Dersom kjøper vil noe mer ut av dette må han kalle saken inn for forliksrådet og årsakene til at kjøper vil heve kjøpet er ikke grunnlag nok for at en sak kan komme opp i forliksrådet. Med mindre bilen viser seg å være full av feil og mangler, men dette går jeg jo selvsagt utifra at den ikke er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå