Gå til innhold

E39: Bakluka opner seg under kjøring, men låser seg også

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Helt plutselig i går kveld opnet bakluka seg, jeg stoppa og gikk bak for å stenge den, løftet den litt opp, og la den ned på igjen, men den ville ikke igjen. Løfta helt opp luka, og så at den tappen som drar luka ned hadde gått i lås igjen.

Dette skal den jo ikke gjøre når man opner luka? Jeg trykte på låsen i luka, så den låste seg, for så og trykke på knappen for å opne igjen, da kom tappen opp, og jeg fikk stengt luka.

Kjørte en liten stund, så opnet den seg igjen, hørte aktuatoren i luka gå flere ganger på rad.. Luka opna seg, og stengde seg(pga humper i veien som fikk den til og gå i lås)..

Nå skal det sies at siden jeg har ryggekamera, så har jeg montert en annen bryter (Dette er orginalt, bryter og ledninger og alt), er en liten rund bryter vedsiden av der den standard bryteren sitter.

Tenkte på at kanskje det hadde kommet vann på baksiden av bryteren, så det kanskje gjorde at den opna, men syns det var veldig rart at tappen som drar ned luka, hadde gått i lås igjen, dette skal den jo ikke gjøre før låsen i luka har blitt trykt inn? :?

Har vel aldri skjedd før dette, og kameraet og bryteren har stått der siden et par måneder før jul, uten noe tull.

Er det noe annet en bryteren som kan få luka til og opne og "låse" seg selv?

Har tenkt på brudd i ledninger, men alt annet fungerer, og har fungert helt fint.

Håper noen har et godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er brudd i ledningen eller en jordfeil

Har lest litt på forskjellige forum, og der skriver dem at om man har brudd, så er det ofte andre ting også som påvirkes, som skiltlys, baklys visker osv.

Hos meg funker alt perfekt.

Da jeg laga til ryggekamera, dro jeg ledninger igjennom overføringen, alt så fint ut her, og skjedde ikke noe merkelig når jeg holdt på og rigle og vri på ledningene.

Om der var et brudd, burde jo den reagert på dette, og opnet luken da :?

EDIT:

Hvor er det man skal se etter brudd på touring?

Da jeg hadde av dekselet på henglsen, så det ut som kablene der sitter fast, altså dem er ikke i bevegelse når luka opnes og lukkes, men inn i taket vil de flytte på seg..

Stemmer dette?

Da vil i så fall bruddet være inn i taket, og ikke i selve hengslen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være microbryteren som fusker, eller dårlig ledningsforbindelse i luken.

Microbryter er den som man opner luka med?

Den er et par måneder gammel :? Men ikke av den vanlige sorten.

0hddl6127z2uoxiftjhv.jpg

w3h22zvpjjrx0q9uwrng.jpg

Litt rart at vann kan påvirke dette også da :?

Om man ser bort fra ledningsbrudd, er det noe annet som påvirker styring av bakluka?

Fant en ganske stor tråd, med mye informasjon:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=397245

Men har ikke kommet over noen problemer med touring der enda, er kun sedan dem plages med.. Er det mindre kjangs for ledningsbrudd på touring? :?

Hvor skal jeg se etter brudd eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i sta, for å se hva som skjedde.

Kjørte en lenger tur, uten at noe som helst skjedde, på humpete veg, svingete veg, høy fart lav fart, osv. Ingenting skjedde.

Opna luka, stengde den igjen, fortsatte og kjøre, men fortsatt ingenting.

Litt skremmende dette her :shock: Får håpe det bare var en forbigående hikke :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser en tier på kabelbrudd siden det er dyrest og mest rælete.

Jeg kan kjøre i dagesvis uten trøbbel for så å oppleve at den åpner og lukker i fart fra start til stopp. Kjempeirriterende og skikkelig fiklete arbeid. Ligger en DIY ute enten her eller på autopower.se eller ccn.no sidene.

For mitt vedkommende blir det bryter skift og en gjennomgang av alt el i bakluka. Hjelper ikke det er det rett til bilelektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Det tviler jeg på desverre. Ville sjekket microbryteren der bak.

Vel, intil det skjer igjen går jeg ut i fra at det er ok.

Har ikke skjedd på rundt 3 måner.. Den ene gangen..

Microbryteren er helt fin (Og et par måner gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomene som det du beskriver, og dette skjedde etter at jeg hadde vært av med trekket på luken. Da var det kontakten til sentrallåsen som ikke sto helt i. Den skle sikkert litt ut av stilling da jeg monterte trekket igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomene som det du beskriver, og dette skjedde etter at jeg hadde vært av med trekket på luken. Da var det kontakten til sentrallåsen som ikke sto helt i. Den skle sikkert litt ut av stilling da jeg monterte trekket igjen...

Hm, er jo en mulighet :) skjer det igjen, skal jeg verfall sjekke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men måtte bare! Du vet hva Jinxed betyr? Du må ALDRI si at noe funker fint, da kan du banne på at det slutter å funke=Jinxed.

Jeg er ikke overtroisk, men det har jeg brent meg på så mange ganger. Kureres kun ved å si "bank i bordet", og så banke i et bord!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...