Gå til innhold

"Klakkelyden" E39 forstilling | = Kasterstag-høyre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdatering 20. Mars: høyre kasterstag ble byttet i dag. Det var helt løent i den ene enden. Foringen så grei ut i den andre. Gikk også helt fint å flytte over hylsa fra det gamle staget. Lyden er nå HELT borte. Ja man må løsne på fjærbeinet nederst og få ca 2 cm klaring for å få demontert staget. Jeg strammet den gjennomgående bolten som går gjennom foringen først etter at bilen sto på alle 4 hjul. Jeg gjorde alt med kun det ene hjulet i været og brukte ikke løftebukk. Endel plastdeksler må demonteres men man kommer langt med 8mm pipe og en stjernetrekker.

Spør dersom det er noe!

Jeg har den berømte dunke/Klakkelyden fra E39 forstilling.

LYDKLIPP! http://www.speedyshare.com/files/26511770/klakkelyd.wma

Den kommer fra høyre foran og kommer kun når det høyre hjulet som fjærer i hull eller kjører på typisk vaskebrett underlag. Lyden er veldig gjennkjennbar og vil iløpet av et sekund gå slik "klak-klak-klak" veldig fort etter hverandre. Lyden er relativt høy og høres godt når stereo og vifte er av tilogmed når vinduer er igjen

Det vil si at det IKKE er støtdemperne eller fjærene som er syndebukk.

Jeg har hatt bilen på løftebukk og hatt 2 mekanikere med 10-20 års erfaring fra stenshagen og sett under etter slark og sjekket  alt av stag. Deres konklusjon var at ingenting så ødelagt ut.

Bivirkninger/stand på bil

Slitt høyre dekk (innsiden)

Forstilling gir aldri lyd på rett vei, nedbremsing eller i fartsdumper hvor begge hjul fjærer.

Bilen er gått 250 000 km

Mulige problemstillinger:

Slark i tannstang

Kasterstag høyre

Endeledd høyre ytre

Styrestag høyre

Bærekule høyre?

Ting det ikke er:

Byttet dempere i 2008

Byttet stabstag/kyllingbein/hundebein

Stabstag foringer

Dette kan ikke være lyd fra noen foring må da evnt være den foringen som sitter med kasterstaget.

En morsom fakta: sjefen min kjøpte seg en 01 520Dat i desember med 150 000 på telleren. Den har helt lik lyd da høyre foran og dekket er slitt på innersiden. Han byttet lenkearmene selv om jeg sa at det IKKE var det. Og han har fortsatt Klakkelyden.

Vil ha kun ha seriøse svar. NB! Merk dette er IKKE stab stag!

All hjelp taes mot med takk! :)

Aktuelle biler:

'97 523ia 250 000 km

'01 520DAT 150 000 km

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg har den berømte dunke/Klakkelyden fra E39 forstilling.

Den kommer fra høyre foran og kommer kun når det høyre hjulet som fjærer i hull eller kjører på typisk vaskebrett underlag. Lyden er veldig gjennkjennbar og vil iløpet av et sekund gå slik "klak-klak-klak" veldig fort etter hverandre. Lyden er relativt høy og høres godt når stereo og vifte er av tilogmed når vinduer er igjen

Det vil si at det IKKE er støtdemperne eller fjærene som er syndebukk.

Jeg har hatt bilen på løftebukk og hatt 2 mekanikere med 10-20 års erfaring fra stenshagen og sett under etter slark og sjekket  alt av stag. Deres konklusjon var at ingenting så ødelagt ut.

---- Forkortet ----

Vil ha kun ha seriøse svar. NB! Merk dette er IKKE stab stag!

Kan være støtdemperen selv om de du har ikke er så gamle, og slitasjen du nevner kan skyldes at forstilling er ujustert etter skifte av demper tidligere.

Det er noe som skjer inne i demperen som gjør at lyden forplanter seg via godset. Du klarer ikke å fremprovosere lyden når den står på bukk siden demperen da er strekt ut, så bilen må stå på plant underlag, og selv da er det vanskelig å jokke fram lyden.

Dekkslitasjen kan skyldes at demperen ikke står riktig da de skal stå assymetrisk på hver side ihht merket på demperen. Hvis den som har skiftet dempere ikke har fått merket på riktig sted vil E39 gnage dekk etter et skifte selv om avviket er forholdsvis lite.

Ved evnt skifte kan det også være lurt av deg å bytte både lageret og gummiringene som holder demperen samtidig slik at alt er nytt, og har du anledning bør du også ta en forstillingskontroll da denne bilen er ekstremt følsom på alt som har med hjul og oppheng å gjøre.

Skrevet

Er det byttet Casterforinger i "nyere" tid? Ellers tror jeg jammen jeg ville prøvd det, disse er veldig vanskelig å SE at er slitt, og de kan lage en del klakkelyd. Jeg fikk bort en hel del lyd på min, men har fortsatt litt klakkelyd igjen i skarpe dumper. Akkurat hatt bilen på EU, og eneste feil jeg fikk i forstilling var stabstagsforinger. Stabstaglenkearmer og Casterforinger har jeg nylig byttet, Har egentlgi litt trua på topplagrene på støtdemprene, har kjøpt de så må bare få mannet meg opp til å bytte de....

Skrevet

Endel svar nå. Takk for det. Venter riktignok på svar fra en som har akkurat dette symptomet Og har fiksa det. Skal prøve å ta lydopptak av lyden.

Hadde det vær f.eks tårnlager så hadde jeg vel

Fått denne lyden i fartsdumper når begge hjul fjærer? Han ene stenshagen mekanikeren hadde ikke tro på tårnlager, jeg spurte om det faktisk.

Casteratagforinger har ikke vært byttet. Alpejohn her forumet har en 530. Han har bytta stabstag, polyforinger, casterstagforinger og har fremdeles den samme Klakkelyden som meg.

Ps! Hadde 4hjulskontroll i desember da vi ikke fant noen feil rundt dekk slitasjen. Trolig ikke hatt det da tidligere eier byttet dempere, camberen var helt feil innstilt. Men dette kan vel også skyldes f.eks et casterstag som er defekt?

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt, kan du ha en veldig dårlig casterforing uten å få utslag på forstillingskontroll. Problemet er at den "gir" seg for mye under kjøring, bremsing osv. Jeg hadde vibrasjoner i motorveifart, noe under bremsing og generelt upresis styring. Byttet til GS sine polyforinger og fikk markant mye mer presis styring, og null vibrasjoner. Gs har forøvrig tilbud på disse akkurat nå, merket vel noe mer forplanting av skarpe kanter og slikt i karosseriet men ikke noe plagsomt. Men jeg gikk jo da fra utslitte supermye originalforinger til harde polyforinger.

Skrevet

Tok du forstillingskontroll etter bytte av foringene? Er det nødvendig? Tror du de skaper så mye klakking? Jeg setter bort jobben hvis jeg bytter de og da tar jeg stagene også

Skrevet

Har du bytta begge bærekulene/bærearmene?

Utrolig vanskelig å sjekke bærekulene for slakk. Men hvis du har hatt en mekaniker til å sjekke disse, vil jeg tro han visste hvordan det skulle gjøres.

Skrevet
Endel svar nå. Takk for det. Venter riktignok på svar fra en som har akkurat dette symptomet Og har fiksa det. Skal prøve å ta lydopptak av lyden.

Hadde det vær f.eks tårnlager så hadde jeg vel

Fått denne lyden i fartsdumper når begge hjul fjærer? Han ene stenshagen mekanikeren hadde ikke tro på tårnlager, jeg spurte om det faktisk.

Casteratagforinger har ikke vært byttet. Alpejohn her forumet har en 530. Han har bytta stabstag, polyforinger, casterstagforinger og har fremdeles den samme Klakkelyden som meg.

Ps! Hadde 4hjulskontroll i desember da vi ikke fant noen feil rundt dekk slitasjen. Trolig ikke hatt det da tidligere eier byttet dempere, camberen var helt feil innstilt. Men dette kan vel også skyldes f.eks et casterstag som er defekt?

Svaret mitt var ikke basert på synsing hvis kommentaren med at du venter på svar fra noen som har hatt problemet og fikset det var myntet på mitt svar...

Jeg har hatt samme symptomene som du beskriver flere ganger, og jeg har det nå, og jeg vet at hos meg er det demperen.

Skrevet

men hadde du lyd når begge hjul fjæra? jeg har bare lyden når høyre hjul slår nedi dumper og lignende.

tusen takk for tips skal montere senkefjærer til våren og da tar jeg dempertårnet og skivene også!

dersom det hadde vært tårnlageret, burde jeg ikke klare å fremprovosere lyden når jeg jokker litt på hjulet? hører ivertfall ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...