Gå til innhold

"Klakkelyden" E39 forstilling | = Kasterstag-høyre

FCBayern
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke risting i rattet.. Men du trenger jo ikke ha 100% identisk symptom. Det kan også være at det er noe annet som gåent i tillegg til kasterstaget. Er det noen spesiell side du merker lyden? De fleste med kasterstagsproblemer har merket en form for dunk når det ene hjulet foran har kjørt over noe (og ikke begge hjul)

Jeg hadde heller ikke risting i rattet inntil nokså nylig. Men "klakkelyden" har jeg hatt en stund. Det høres ikke ut som den kommer fra noen spesiell side når jeg sitter inne i kupeen. Har hatt en BMW-spesialist til å prøve bilen og han mente det var kyllingbein og/eller stabstagforinger.

Jeg så over casterstag-guiden nevnt nedenfor, og det er flere symptomer nevnt der som stemmer overens med mine:

guide: http://www.beisansystems.com/procedures/thrust_arm_bushings_procedure.htm

• - Intermittent steering wheel shimmy (side to side shaking) at a certain speed interval, usually 50-60 MPH. The shimmy can occur only when braking or only when not braking. Check! (ved bremsing)

• - Intermittent front end clunk on stops and/or starts. Check!

E39en har forøvrig gått 135000km og neppe byttet casterstag tidligere. Jeg også tipper at det er flere ting på en gang som er utslitt her...

Her er handlekurven hos Koed (har ikke bestilt ennå). OK pris?

31-35-1-093-108 Stabilisatorbøsning, for 22,5mm NOK 141,00 NOK 282,00

31-35-1-095-661 Stabilisatorled venstre, for NOK 119,00 NOK 119,00

31-35-1-095-662 Stabilisatorled højre, for NOK 119,00 NOK 119,00

www18247 Stræberarm, VF, m/bøs (500-124) NOK 415,00 NOK 415,00

www18248 Stræberarm, HF, m/bøs (500-125) NOK 415,00 NOK 415,00

Lagre denne handlekurven. Netto NOK 1.350,00

Fraktkostnader (5,43 kg) NOK 169,00

Moms (25%) NOK 379,75

Totalt NOK 1.898,75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja ikke noe upris det der og delene holder minst 2 år! Koed er bra.

Start med kyllingbeina, de er greie å skifte. Så kan du gå løs på kasterstagene etterpå (greit å skifte uansett)

Og der gikk jeg bananas på PelicanParts istedet ....... Har hørt at Lemförder-delene er veldig bra. Kjøpte også en kraftig endeleddsavtrekker med "jaw" på 25,5mm. Kommer vel på ca 3600 kr inkl. moms og frakt.

bmw_deler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på en lyd fra forstilling om dagen jeg også, hørte på fila du hadde lasta opp, og det var prikk lik lyd gitt! Jeg har også et "klunk" når jeg kjører i gang, har dette noen sammenheng tror dere? Spørs om ikke jeg skal bytte kasterstag ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Start med kyllingbeina, de er greie å skifte. Så kan du gå løs på kasterstagene etterpå (greit å skifte uansett)

Da har delene mine kommet:

stjerne001-1.jpg

Kjøpte også en "heavy duty" endeleddsavtrekker med åpning på 25mm. Burde ihvertfall være stor nok. Satser på at den hylsa ikke blir med ut når jeg løsner casterstaget på den måten.

stjerne3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jobben gjort og skranglelydene er borte. Byttet casterstag m/indre foring + stagstag begge sider + stagstagforinger på en gang, så vet ikke hva av dette som opprinnelig forårsaket skranglingen.

Ang. endeleddsavtrekker, så passet ikke den jeg kjøpte, noe jeg burde ha sett med en gang #-o

Men denne brytegaffelen passer:

19-1240_m.jpg

Koster 50 kr på Biltema, delenr 19240.

Bør også ha en 1 kg slegge eller liknende. Det fulgte heldigvis ikke med noen hylse ut på mine kuleledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Da har delene mine kommet:

stjerne001-1.jpg

Kjøpte også en "heavy duty" endeleddsavtrekker med åpning på 25mm. Burde ihvertfall være stor nok. Satser på at den hylsa ikke blir med ut når jeg løsner casterstaget på den måten.

stjerne3.jpg

Hei,

Fikk du denne kule avdrageren til og passe? :)

Vurderer og kjøpe en selv, da jeg muligens må bytte bakre bærebru.. Passer den på caster og bakre bære bru foresten? :)

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fikk du denne kule avdrageren til og passe? :)

Vurderer og kjøpe en selv, da jeg muligens må bytte bakre bærebru.. Passer den på caster og bakre bære bru foresten? :)

Fredrik

Den passer ikke til casterstaget dessverre. Man må ha en sånn vippe-avdrager. Biltema har en, men den passer heller ikke (er for liten). Jeg brukte Biltema sin brytegaffel, det fungerte uten problemer. Bakre bærebro har jeg ikke noen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Har klakkelyder i forstilling jeg også. Bråker mye når jeg kjører på ujevn grusvei eller veldig dårlig asfalt (5-6 klakk pr. sekund) og det gir ett klakk hver gang jeg kjører over en fartshump. Høres ut som det er høyre side.

Trodde lenge at det var dårlige topplager, og det kan det være, men da jeg Krøp under bilen i dag for å se litt på foringene, fant jeg ut noe annet.

Oppdaget at foringene til kasterstaga (dem mot ramma) på begge sider var ganske løse og at gummien var sprukket. Kunne bevege kasterstaget noen mm. med hånda uten problem. Når jeg bikker litt i dem med en skrutrekker gir de etter for ingenting. Dessuten er dekkene fremme slitt i innerkant, så jeg er helt overbevist om at disse må byttes.

Når jeg kjører i 60-80km/t skjelver rattet og det virker som om det er høyre forhjul (drar litt mot høyre).

Var hos BMW for litt siden og fikk sjekka hjullager fremme, men disse var helt i orden. De sa også at på 3-serien var det typisk at en foring (husker ikke hvilken) i forstilling forårsaker at forhjulene skjelver ved bremsing i 60-80km/t.

Skal få bytta dem i neste uke, og gi en tilbakemelding på resultatet :)

Edit: Bilen er forresten en 520I -01mod. 141.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klakkelyder i forstilling jeg også. Bråker mye når jeg kjører på ujevn grusvei eller veldig dårlig asfalt (5-6 klakk pr. sekund) og det gir ett klakk hver gang jeg kjører over en fartshump. Høres ut som det er høyre side.

Trodde lenge at det var dårlige topplager, og det kan det være, men da jeg Krøp under bilen i dag for å se litt på foringene, fant jeg ut noe annet.

Oppdaget at foringene til kasterstaga (dem mot ramma) på begge sider var ganske løse og at gummien var sprukket. Kunne bevege kasterstaget noen mm. med hånda uten problem. Når jeg bikker litt i dem med en skrutrekker gir de etter for ingenting. Dessuten er dekkene fremme slitt i innerkant, så jeg er helt overbevist om at disse må byttes.

Når jeg kjører i 60-80km/t skjelver rattet og det virker som om det er høyre forhjul (drar litt mot høyre).

Var hos BMW for litt siden og fikk sjekka hjullager fremme, men disse var helt i orden. De sa også at på 3-serien var det typisk at en foring (husker ikke hvilken) i forstilling forårsaker at forhjulene skjelver ved bremsing i 60-80km/t.

Skal få bytta dem i neste uke, og gi en tilbakemelding på resultatet :)

Edit: Bilen er forresten en 520I -01mod. 141.000km.

Tør nesten vedde penger på at bilen din blir fin med nye casterstag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...