stian.r Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Jeg kjøpte meg blå xenon lys fra vvme.com. Jeg kjøpte da disse blå, også lurte jeg på om disse var lovelige? og evt hvor mye styrke er det på de?
stian.r Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 tror det var disse jeg kjøpte til bilen: http://www.vvme.com/relay-harness-9004- ... h=44_45_27
Reef89 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Du må jo vite hvilke du har kjøpt:P 35W? kelvin? Men uansett Xenonlys er ikke tillatt og ettermontere i lykter uten automatisk høydejustering og lyktespylere. Veldig enkelt:)
stian.r Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 vet det men "Fargen". står det noen regler på at blå er ulovelig?
Reef89 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 stian.r skrev: vet det men "Fargen". står det noen regler på at blå er ulovelig? Har no aldri hørt om det. Det blir aldri så blått. Jeg har prøvd 8000K 10 000K og 12 000K mest blåe av di er 10 000, men mest i dagslys.
stian.r Skrevet Januar 27, 2011 Forfatter Skrevet Januar 27, 2011 Ok det var det jeg lurte på takk for svar! hva er bota for å kjøre med lys uten automatiske høydejustering? er det mye arbeid og legge inn automatisk høydejustering?
Bjorni92 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Er ikke lov å ha blå parklyspærer så da er det nok ikke lov med blå kjørelys heller...
Robin L Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 er det ikke noe med at lyktene SKAL være av hvitt eller gult lys da? samme som at blinklyset SKAL være gult/ orange.. vet iaffal at 12 000k ikke er lov. en jeg kjenner hadde det i grøftlysa sine. han ble stoppet sikkert 5-6 ganger med de. måtte inn til avhør fordi de ville ta fra han lappen.. (ja, han lærer aldri og ga totalt fan...)
Bjorni92 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Må vel ha lykter med sånn mekanisme da sikkert? HVis du skal ha automatisk høydejustering.
Robin L Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 å legge inn automatisk nivåregulering tror jeg bare du kan glemme. MYE Arbeid og dyrt. desuten trenger du lyktespyling og lykter med motor, og godkjente reflektorer for xeon. altså... ikke monter xeon på nærlysa..
hao Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Har søkt mye etter dette men finger ingen ting ang. pæra men lyktene må være E.merket Her er ellers litt om Xenon http://www.bilforumet.no/andre_forum/te ... guide.html Her er et utdrag Er det lov å ettermontere Xenon? Det er lov å ettermontere Xenon, men det forutsetter at man installerer automatisk høydenivåregulering (ikke manuell knapp i bilen), har lykter som er godkjent for Xenon og er E/CE merket og at man har lyktespylere/viskere på bilen. Hella selger bl.a ettermonteringskit med alt nødvendig utstyr, men disse er somregel veldig dyre og begrenset til kun enkelte bilmerker. Det er altså ikke lov å kun ettermontere Xenonkit du har kjøpt uten å ha det som er nevnt over, men om man bruker litt sunn fornuft, stiller inn lyktene riktig slik at de ikke blender motgående billister, er sjangsene for at noen bryr seg relativt små. Det er også anbefalt at du har lyktespylere/pussere på bilen, da Xenon kun produserer 35W varme i motsetning til halogen sine 55W, og derfor er sjangsene for at is og snø legger seg på lyktene større. Hva med i fjernlys og grøftelys/spredere? Det er fullt lovlig å ettermontere Xenon i både fjernlys og grøftelys/spredere uten noen annen form for ombygging. Ingen krav om aut. høyderegulering. Det som kan stoppe deg her, er antallet total lux som er lovlig på bilen. Må jeg ha prosjektor/"linselykter" når jeg ettermonterer Xenon? Grunnen til at de fleste biler med originalmontert Xenon har prosjektorlykter, er nettopp pga at prosjektoren er mye mer effektivt til å kutte lysbilde (les: avskjæring) og hindre blending av imøtekommende. Det er også noen produsenter, bl.a Volvo personbiler og Scania lastebiler som har utviklet reflektorer spesielt for Xenon, som gjør samme nytten.
Reef89 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 Bjorni92 skrev: Er ikke lov å ha blå parklyspærer så da er det nok ikke lov med blå kjørelys heller... les min post over. Det blir ikke så blått som en blå parklys pære.
Reef89 Skrevet Januar 27, 2011 Skrevet Januar 27, 2011 space-ace skrev: er det ikke noe med at lyktene SKAL være av hvitt eller gult lys da? samme som at blinklyset SKAL være gult/ orange..vet iaffal at 12 000k ikke er lov. en jeg kjenner hadde det i grøftlysa sine. han ble stoppet sikkert 5-6 ganger med de. måtte inn til avhør fordi de ville ta fra han lappen.. (ja, han lærer aldri og ga totalt fan...) Det er vel fordi at 12 000 er veldig lilla og det er jo mat til UP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå