Gå til innhold

Nürburgring tråden

SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Uansett om man tar tiden eller ikke er det viktigste å kjenne sine egne begrensninger selv om horna lett vokser ut av hjelmen :twisted:

"Ringen tilgir ikke!"

Personlig logger jeg alle runder hvis jeg har mulighet, men prøver aldri å "Sette rekord" eller å ha mål, men bruker det for analyse slik at jeg sammenlikne og forbedre meg.

Rundetidene kommer av seg selv når man får nok runder og flyt i kjøringa samt at forholdene er de rette.

For meg er halve moroa at man kan utvikle seg som sjåfør samtidig som man kan forske på innstillinger/ forbedringer på bilen, sporvalg, dekktrykk osv osv. Dette er mye enklere hvis man logger rundetider og hastigheter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rundetidene kommer ettervært når man finner flyten. Jeg kunne garantert kjørt 20-25 sek raskere for min bil går mye fortere i svingene, men jeg like å ha god margin "just in case". :) Man får jo ingen premie ;)

Det hender jo at noen minster all kjøleveske før en sving eller midt i en sving og kjøleveske er forbanna glatt. Kan se for meg at det å krasje i et autoværn med en gammel E30 uten bur i 150 er ikke mye morro. :) Overlever man så blir det forbanna dyrt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i bur da vel;)

Når man blir presentert med regningen for autvern og tapte inntekter på banen, er det gjerne like greit å ikke ha bur. :lol:

Når man setter bur i bilen da blir det plutselig en bane bil og det er ikke min. Min skal være en gatebil. Bur er heller ikke lovlig så det blir ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i bur da vel;)

Når man blir presentert med regningen for autvern og tapte inntekter på banen, er det gjerne like greit å ikke ha bur. :lol:

Når man setter bur i bilen da blir det plutselig en bane bil og det er ikke min. Min skal være en gatebil. Bur er heller ikke lovlig så det blir ikke noe.

Halvbur hjelper deg da litt. Så kan du kjøre med dørstrevere på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diskusjon på disse gps målerne.

Etter at de kom, kjører jo folk så mye raskere, er de 100% til å stole på ??

Var vist 400m forsjell på kordinatene, eller noe.

Hva stemmer ??

Tiden rundt banen er nå tiden rundt banen uansett da. Film er beste bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye diskusjon på disse gps målerne.

Etter at de kom, kjører jo folk så mye raskere, er de 100% til å stole på ??

Var vist 400m forsjell på kordinatene, eller noe.

Hva stemmer ??

Det der syns jeg høres litt rart ut. 400m er ekstremt mye og da har man ikke "lås" på de nødvendige satelittene.

De sjekkene jeg har gjort, mot feks film på ringen så stemmer det på tidelen av et sekund mot filmen. (Jeg bruker Racechrono og en Qstarz 5Hz gps for logging.)

Dette har jeg også testet i en 8 sekunders bil under dragrace på Gardermoen. I forhold til tidskortene fra det offisielle tidtager systemet så skilte det bare noen få hundre deler på tiden og slutthastigheten skilte kun +/- 1 km/t.

Har ikke selv hørt historier om at folk plutselig har begynt å kjøre fortere, har du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvordan GPS skal få skrevet ned tiden?

den tar jo tiden rundt hele banen, som filmen jeg la ut som starter på Bridge og stopper på gauntry.

Det er programmet i loggeren som tar tiden, ikke GPS'n :wink: Feks Racechrono, Harry's Laptimer, Trackmaster eller lignende. (Hvis man bruker en mobil da)

GPS'n gir bare fra seg data om posisjon, hastighet etc. (NMEA data)

I programmet legger man da inn "Traps" som start/finnish/split lines og programmet starter/stopper tiden ettersom den får input fra GPS'n om når linjen er "brutt".

De fleste av disse programmene man laste ned baner med ferdige traps eller man kan lage sine egne.

Hvis man feks lager sin egen på ringen og legger start finnish line på feil sted så er det så klart mulig å "jukse" på tiden...

Edit: Sjekk feks side 18 og 19 her så ser du litt hvordan feks RaceChrono logger tid, posisjon og hastighet: http://www.racechrono.com/download/file ... Manual.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si 5Hz er et must hvis man vil logge nøyaktig.

Man kan også eksporter filer med Racechrono til feks Google Earth. Er interessant å se at det er så nøyaktig at man ser tydelig sporvalg 8) Kan ikke ha +/-400m nøyaktighet da :lol:

Samtidig kan man også eksportere all GPS data + OBD data og bruke racechrono2avi og legge hastighet, turtall, g-krefter, trottle/brake osv osv inn på film alt ettersom hvilke data du har tilgang til å logge:)

Harrys Laptimer virker forøvrig veldig kurrant for de som har iPhone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...