Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

1905 eller noe sånt inne i geiranger hvis jeg husker riktig. Stort skred som utløste en monsterbølge

Ca der ja, du bommet ikke med mye :P

Var en stor steinblokk som løsna fra ett fjell, så blir jo ikke helt samme greia.. Forskere er urolig for at lignende skal skje igjen om kort tid, er vist en enda større blokk som er farlig nær ved å løsne, som vil gå utover tafjorden ( som sist )...

Steinblokkene treffer da vannet under og lager en enorm bølge som feier med seg mye innover fjordene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1905 eller noe sånt inne i geiranger hvis jeg husker riktig. Stort skred som utløste en monsterbølge

Ca der ja, du bommet ikke med mye :P

Var en stor steinblokk som løsna fra ett fjell, så blir jo ikke helt samme greia.. Forskere er urolig for at lignende skal skje igjen om kort tid, er vist en enda større blokk som er farlig nær ved å løsne, som vil gå utover tafjorden ( som sist )...

Steinblokkene treffer da vannet under og lager en enorm bølge som feier med seg mye innover fjordene..

Fulgte med i timen på skolen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 meter nei? Har jo vært mye høyere enn som så...

Heller mye mindre. Ute på åpent hav, der er bølgen så lang at den ikke har noe nevneverdig høyde. Det er først når det begynner å bli grunt at bølgen bremser, presser seg sammen og blir høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 meter nei? Har jo vært mye høyere enn som så...

Heller mye mindre. Ute på åpent hav, der er bølgen så lang at den ikke har noe nevneverdig høyde. Det er først når det begynner å bli grunt at bølgen bremser, presser seg sammen og blir høyere.

Hvem bryr seg om hva som foregår ute på åpent hav der ingen tar skade av det? Jeg trodde vi nødvendigvis snakket om hva som skjedde da bølgen traff land, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi snakket om at det var imponerende at en vegg av vann kan bevege seg i 900 km/t. Det er kun på åpent hav at tsunamien holder en slik hastighet, og da er den nærmest helt flat. Når den nærmer seg land, da bremser den opp, og blir høyere. Jeg har ikke hørt om en tsunami som har vært tre meter høy. Denne har vel vært opp mot 1,5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...