Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

CO er ufullstendig forbrenning. Er vel ganske mye i en motor som kan forårsake akkurat det.

Såvidt jeg vet kan det være katalysatorer, lambda og LMM som kontrollerer blandingen / blandingsforholdet. Ikke akkurat billige deler å "bytte" ut bare pga høy CO % verdi. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal undersøke tennplugger og dysene, men hvordan sjekker man at katalysator, lambda og LMM er gåen? Hvis jeg plugger ut LMM når bilen går på tomgang, begynner den å jage opp og ned på registreret. Hvis jeg kjører uten lambda, går den rent og fint. Kjører jeg med lambda (helt ny fra koed) går den forsåvidt greit, men holder på å dø, når jeg er ute å kjører og trår inn clutchen. Ellers på tomgang er den grei. Altså bedre uten lambda. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i forhold til katen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd å ha intercooler på en motor uten turbo eller presse ? :) jo kaldere luft jo mer luft får du inn i motor så bare lurer på om noen har prøvd?

hahaha viste det ville bli en slager her inne :lol: great success

[ Bilde ]

:whistle:

pokker og der tok du meg på fersken :applause: er helt grønn når det gjelder bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snakk om co og slikt; noen som har erfaringer med de diverse additivene man får kjøpt som skal rense dyser og slikt? En 30 år gammal motor hadde nok ikke hatt vondt av litt rens, men tenker som så at det muligens kan ha negativ effekt ved at gammel dritt løsner og blir dratt inn i motoren, som nødvendigvis ikke er helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyserens vil nok gjøre godt for en gammel motor, men som du selv sier, så er alltid risken for at noe kan sette seg i f.eks dysene ved en slik rens. Har imidlertid skjeldent hørt om problemer ved bruk av dyserens. Da tror jeg det er værre med disse renseproduktene som skal i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal undersøke tennplugger og dysene, men hvordan sjekker man at katalysator, lambda og LMM er gåen? Hvis jeg plugger ut LMM når bilen går på tomgang, begynner den å jage opp og ned på registreret. Hvis jeg kjører uten lambda, går den rent og fint. Kjører jeg med lambda (helt ny fra koed) går den forsåvidt greit, men holder på å dø, når jeg er ute å kjører og trår inn clutchen. Ellers på tomgang er den grei. Altså bedre uten lambda. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre i forhold til katen.

Katalysatoren må du nesten ta ned for å sjekke. Evt. kjøre inn et endoskop hvor O2 føleren står for å se hvordan det ligger an.

Lambda (O2 føler) må vel sjekkes med oscilloskop dersom det skal bli helt rett. Skal pendle rundt 0.45V (mellom 0.1 og 0.9V?) på tomgang når motoren er varm.

Lambda er jeg ikke sikker på om du kan teste uten å faktisk prøve en annen.

Ellers er jo en vakumlekkasje relativt normalt. Det vil føre til feil verdier på LMM, og O2 følerene vil ikke klare å regulere bensin/luft forholdet korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...