Spiff Skrevet Februar 10, 2011 Skrevet Februar 10, 2011 når jeg kjører og kommer opp i ca 100 så kommer det noen rykninger, akkurat som om bilen prøver og gire men så skjer det ingeting, er ikke sikker på hvem gir den ligger på da, men burde jo lige i 5te gir. har også opplevd når det er kladt at den ikke klarer og gire opp og je må sette den i "manuell" og gire opp selv. vet ikke helt hva som kan være galt, men blit jo litt skeptisk, er ikke vandt med og ha automat girkasse heller. lurer også på hvor jeg finner peilepinnen på girkasseolja? og har lyst og bytte olje og filter på kassa, hvordan gjør man dette? hvor mye olje trenger man og sånt? bilen har nå gått nærmere 300tusen, så håper ikke girkassa holder på og kvelde for meg, det har jeg ikke rå til! hvor mye koster overhalinger av girkasser?
Yngvejos Skrevet Februar 10, 2011 Skrevet Februar 10, 2011 Kassa har ikke peilepinne. For å sjekke oljenivået må du ha bilen igang (med rundt 40-50 grader på giroljen) mens du skrur ut påfyllingspluggen på kassa. Hvis det kommer en tykk stråle med olje, er nivået korrekt. Jeg byttet olje ved å skru ned bunnpanna på kassen, bytte filter og fjerne metallspon fra magneten i bunnpanna. Deretter skrudde jeg opp panna og skrudde løs returslangen fra oljekjøleren. Deretter fylte jeg olje på kassen, startet den opp i ca 10 sek, fylte ny olje og startet opp i nye 10 sek (flyttet spaken litt mellom PRND og S) helt til det kom fersk olje ut av oljekjøleren. Etterpå monterte jeg slangen til oljekjøleren og fylte så mye at det rant ut en tykk stråle med fingervarm kasse. Belag deg på at det er en drittjobb hvor du er garantert å bli full i olje. Neste gang gjør jeg det på verksted.
E36Cab1 Skrevet Februar 10, 2011 Skrevet Februar 10, 2011 Er få oljer som stinker mer og er like giftig som ATF olje ja ... På eldre Mercer kunne en også tappe av converteren(er faktisk der mesteparten av girolja er),men aner ikke om noen av BMW modellene har dette ?!?
Spiff Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Skrevet Februar 10, 2011 men kan disse rykningene kommer av dårlig/gammel olje? sånn at oljeskifte er lurt og få utført, høres jo ut som litt jobb, så er vel bare og få et verksted til og gjøre det der
Yngvejos Skrevet Februar 10, 2011 Skrevet Februar 10, 2011 men kan disse rykningene kommer av dårlig/gammel olje? sånn at oljeskifte er lurt og få utført, høres jo ut som litt jobb, så er vel bare og få et verksted til og gjøre det der Min kasse girte en del mykere etter oljebytte, så det er godt mulig. Det vil nok uansett forlenge levetiden på kassen drastisk. Det gikk forresten rundt 12 liter olje når jeg byttet.
Spiff Skrevet Februar 10, 2011 Forfatter Skrevet Februar 10, 2011 får stikke innom Kjell Strømme i mårra når jeg har levert guttungen i barnehagen og høre på pris, har ikke noe lyst og drive med det der selv
Spiff Skrevet Februar 11, 2011 Forfatter Skrevet Februar 11, 2011 pris i fra Kjell Strømme ble 4500 og på bavaria kommer det på i underkant av 3000kr! hadde trodd det skulle bli dyrere på bavaria da!
Hpi Skrevet Februar 11, 2011 Skrevet Februar 11, 2011 Du er sikker på at de prisene du har fått er for samme jobben? Det er jo flere måter å gjøre dette på. En er å bytte den olja som ligger i bunnpanna som er en 3-4 liter + eventuelt filter, da har du bytta ca 1/3 av totalt 9 liter som er i systemet. Converter og kjøler blir ikke tømt. En anne måte er å skifte all olja som er ca 9 liter enten med metoden som Yngvejos beskriver lenger oppe her eller ved å bruke et eget flusheapparat som enkelte verksteder har. Tror jeg ville sjekka litt nøyere var jeg deg, jeg betalte ca 4000,- for et år siden på et Bosh verksted for flushing/filter og det gikk 12 liter olje som nevnt lenger oppe her. Ser ikke bort fra at Bavaria har gitt deg pris på skifte av den olja som ligger i bunnpanna mens Kjell Strømme har gitt deg pris på et fullstendig skift. Jeg ville ihvertfall ha sjekka dette opp. Hvis dette stemmer så hadde jeg personlig gått for det siste.
Spiff Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Skrevet Februar 12, 2011 jeg har jo tenkt tanken selv at dem ikke helt vet hva dem gjør på bavaria, for det virker som dem har mer greie på det på kjell strømme, men dem hadde ikke utstyr til og flushe kassa på kjell strømme, men dem tømte i hvertfall converter og kjøler og sånn. har uansett problemer med hvor jeg skal finne penger til og få gjort detta på noen av stedene, har akkurat kjøpt meg senkesett til 7000 også, ser ut osm jeg skulle ha venta med det ja.. men det ordner seg vel til slutt. detta her skjer kun i 5te gir også, så begynner og bli temlig sikker på at det må være noe med girkassa, hver gang det skjer hopper også turtallet på motoren litt. håper virkelig det er olja og ikke noe mere alvorlig. for det blir sure penger om kassa må byttes!
Ballder Skrevet Februar 13, 2011 Skrevet Februar 13, 2011 Det er vel rundt 100 kmt at kassen legger inn den såkalte lockup. Et 100% stivt siste gir om du skjønner. Prøv og legg bilen opp mot 110-120 km og se om den da blir stabil der. Med lockup innkoblet, så oppfører bilen seg som om du ligger i 5te gir med manuell kasse til en viss grad. Gi litt gass og den øker som en med manuell, men gi litt mer gass, og den slipper lockup og begynner og "slure" slik automaten igjen gjør. Store muligheter for at ett filter/oljeskift løser den ustabile tendensen du har på kassa. Gjentatte inn ut koblinger av denne funksjoen med litt hastighets kjøring kan også hjelpe på. (egen erfaring fra en e36 325 cab) .
Spiff Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Skrevet Februar 13, 2011 jeg har prøvd litt mere, har liggi i 120ish for og se, men det skjer da også, men lurer også på om det kan være motor som fjsuker eller noe, får et dropp i turtall også virker den fint igjen. når jeg fikk eu kontrollert bilen fikk jeg også lest av feilkoder, og da fikk den opp en feil melding på kam posisjons giver, men fikk beskjed om at sevl om jeg bytta den så var det ikker sikkert at feilen ble borte, opplever også litt ujavn gange når den går på tomgang, og litt sur når den blir starta og er kald. er jo mulig det er noe annet som feiler den også, er jo typisk at sånt som dettte skal skje når man absolut ikke har rå til det også..
Stoppie_Master Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Har ikke du steptronic? Når du tar girstanga til venstre og girer opp og ned, så står det jo i disp hvilket gir du har den i, og den vil ikke prøve å gire annet enn hvis du kjører den ut på turtall eller slikt... Hvis det mitt i turtallsregister i 5'te gir begynner å tulle når du har tvangskjørt den på giret, så kan jo kanskje være noe å gå etter?
Ballder Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Da ville jeg startet med og bytte veiv sensor jeg. Ja. Veiv sensor rett og slett, da den i følge flere tråder her inne har hvert defekt og problemer har løst seg etter at den har blitt byttet, og dette til tross for at det er kam sensor som har blitt rapportert som defekt ved avlesinger. Veiv sensor begynner ofte med og gi seg utslag i små fusk i ny og ne, og gjerne uforståelige motor stopp i kryss på biler med automat. Men filter og oljeskift på automaten er aldri helt feil uansett da.
Spiff Skrevet Februar 14, 2011 Forfatter Skrevet Februar 14, 2011 Da ville jeg startet med og bytte veiv sensor jeg. Ja. Veiv sensor rett og slett, da den i følge flere tråder her inne har hvert defekt og problemer har løst seg etter at den har blitt byttet, og dette til tross for at det er kam sensor som har blitt rapportert som defekt ved avlesinger.Veiv sensor begynner ofte med og gi seg utslag i små fusk i ny og ne, og gjerne uforståelige motor stopp i kryss på biler med automat. Men filter og oljeskift på automaten er aldri helt feil uansett da. skal få lest av feilkoder på nytt om onsdagen, så jeg er sikker på at det ikke har dukka opp noe nytt siden slutten av desemeber, så får vi ta det derfra, har fått med meg at andre har bytta denne også med samma feilmelding, så får vi satse på at det er det. den har jo også begynt og falle litt på turtall når den står på tomgang også nå, så det virker jo mer og mer som at det er motoren og ikke girkassa skal selvsagt også bytte olje, men først må jeg få fiksa denne feilen i hvertfall, har også mulighet og stå på løfte bukk når jeg er hjemme i nittedal, så tar heller og bytte olje der sammen med en kompis, så sparer jeg heller litt penger på det
Leo Skrevet Februar 14, 2011 Skrevet Februar 14, 2011 Vil si meg enig med Ballder. For turtallhopp får en ikke fordi at kassen feile litt. Da får du en motstand eller motsatt. Få sjekket sensoren og skift den hvis den er dårlig. Gearkasse oljen bør skiftes med gjevne mellomrom. Fordi den har en tendens til å ta med seg "støv" fra clutchene i kassen og ta dem med rundt samt med at oljen surner over tid. Den sure oljen etser opp clutchene og skovlene inne i converteren som lager trykket til kassen. Din bil har gått 300'km hvis du ikke vet når oljen er skiftet sist bør du skifte den innen rimelig tid:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå