djheaven Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Hei, som tittelen sier, så død bilen ut nesten med en gang jeg starter den. Dette begynte først i går. Det er sånn, at bilen førts ikke vil starte. Starteren gikk rundt, men bilen vil ikke tenne. Så etter litt, som startet bilen, men da døde den med en gang nesten. 5 sek. så døde motoren. Etter litt, så startet bilen, og gikk.. Og jeg var da sikker på at det kunne være på grunn av kondens. Men, idag, så var det samme igjen, bilen startet, men døde igjen. 4 5 ganger. Men så, bilen startet, og det kom en metalyd av motoren, som jeg ikke har hørt før. Og jeg slo av motoren med en gang. Var sikker på at motoren var kaput nå, men, ikke har det kommet noe olje, eller kjøleveske ut. Og jeg feilet oljen, den var fin, og det var max kjøleveske. Da prøvde jeg p starte bilen på nytt. Og det samme igjen, bilen dør ut rett etter oppstart. Men, så etter nye 4 5 ganger. Så startet den, men da ville ikke turtalle komme opp. Det kom da etter 10sek. Så, noen som vet hva dette kan komme av? Og er det motoren som er på tur til å si farvel? Bilen det er er en 525TDS E34 94mod.. og har rullet ca 298000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Kan være så enkelt som en eller flere glødeplugger som er defekte,kansje et dårlig gløderele. Da tenninga er noe forsinka ved kaldstart pga syl.temp kan det seff i worst case være dette,men mener at den står i denne forsenka posisjonen med spenning av på pumpa,så tviler litt på dette(mht at den er defekt). Kansje mht turtallsproblemet ditt,men tipper det er drivstoff-relatert(tilførsel/mengde). Sjek first&foremost det eg nevnte først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djheaven Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2011 Skal få tatt en titt på de.. Men, hva kan så den metallyden komme av? Den har liksom aldri vært der før, kom i forbinelse med at bilen var tungstartet.. Er det mulig at en av glødepluggene er løs? Eller noe i den duren. Jeg har utgangspunkte ikke så mye peiling på bil da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tronstad Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Diesel pumpa di kan være dau, så den sliter med og starte og vil stoppe igjen, metall lyden har jeg ikke noen god forklaring på hva kan være desverre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 vil gjerne høre hvordan dieselpumpa kan være dau som du beskriver. eller så er det lov å søke, og hvis du leser tråden i signaturen min, så står det meste fint beskrevet der, og enkelt nok til at "alle" forstår det. som nevnt, glødeplugger/rele, dieselmating.. dette er de mest sannsynlige. har du bytta dieselfilter i det siste? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djheaven Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2011 Hei TRF-Racing. Diselfiltre mener jeg at ble byttet på sist service. 6mnd siden. Sånn ca. Husker ikke i farten. Diselpumpen er neste nny også. Ble byttet for litt over 1 år siden, samme med matepumpen.. Så, jeg tror og håper at det ikke er noe tull der da.. Har lest litt i tråden din, en må vel ta en titt til.. Å, ja jeg har søkt. Men er ikke bare bare å søke etter noe man ikke vet hva som er galt da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Hei, beklager min noe direkte tone, det er bare så mange som ikke leser. At du ikke får opp turtallet tyder på feil på dieselsiden, men som du sier så burde jo dette være iorden. Da må jeg nesten gi det "kjipe" rådet, på med ordentlig diagnoseutstyr. Men jeg vill uansett ha sjekka at du har diesel frem til pumpa. Deretter se etter enkle elektriske feil kanskje.. Og den metalliske lyden kan være så mangt.. Går motoren helt fint ellers? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djheaven Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2011 Jeg regnet med at jeg nok måtte gå til det skritte å få en diagnose på bilen. Probleme som jeg har med det, er at her i steinkjer, vet jeg ikke om noen som driver med sånn. Og verkstede som jeg bruker til vanlig, har ikke det rette utstyre, de for vist ikke kontakt med bilen.. Men, må nok ta en ringerunde på mandagen, og høre om noen som tar diagnose på bilen.. Motoren går bra ellers, ikke noe ulyder, liten ulelyd, men det er strammehjule på reima som er dårlig. Skal byttes snart.. Eneste som er med motoren, er at den til tider kan jage litt. Men det er vel standar på denne utgaven, ut fra hva jeg har lest Mental lyden, har allefall ikke vært der før, kom kun idag, ved ene oppstarten. Og ikke noe mer.. Nå starter bilen lett, og alt bare fint. Men det virker som bilen ikke vil starte når den står over natten. Og det har vært veldig stor temp forandringer de 3 siste dagene. alt fra 4 pluss, til 20minus over natten.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Den metall-lyden kan jo være tannhjulet på starteren som ikke kom i inngrep på startkransen kansje,viss det var ved et start-forsøk? Med den km.standen er det jo ikke umuligt. Kun gjetting da eg ikke var tilstedes der&da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djheaven Skrevet Februar 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2011 Var etter bilen startet. Kom etter ca 15sek.. Vet at det nesten er umulig å finne ut hvor den metallyden kommer fra. Men, får å prøve å forklare den metallyde, så hørtes det ut som motoren skulle skjære seg. Sånn typisk når motoren ikke for olje. Men, olje for den. Tror jeg da. Bilen bruker ikke mye olje heller. Og kjøleveska er fin, Holder 52minus.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NiclasJønholt Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Problemet ditt kan være glødepluggene, at det må kinnes varmt matall lyden din ligger i starteren mest sansynlig, noe løst, motoren raser ikke av lyden, men starteren kan stoppe helt for deg bmw og hater kulde, å kulde hater bmw ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Nå er det sjelden eg har hørt motorer har oljeskjært seg live,men foruten ventiltikking fra de som har hydr.løftere så hører en ikke spesielt mye metall-lyder egentlig vil eg tro. Nei blir vanskelig for meg(og andre) å gjøre annet enn å gjette,er dette noe du er urolig for vil eg anbefale å få det sjekket isåfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruern Skrevet Februar 12, 2011 Share Skrevet Februar 12, 2011 Vibrasjonsdemper hjulet er oppbygget som 2 hjul med gummistøp imellom, når denne løsner blir det metall-lyd slag som er vanskeligt å lokalisere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Februar 13, 2011 Share Skrevet Februar 13, 2011 hvor mye diesel har du på tanken din? vist du har under halv tank og fødepumpe er defekt så blir det sånn du har fortalt her no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djheaven Skrevet Februar 13, 2011 Forfatter Share Skrevet Februar 13, 2011 hvor mye diesel har du på tanken din? vist du har under halv tank og fødepumpe er defekt så blir det sånn du har fortalt her no. Tanken slo meg først ja, men jeg fylte full tank rett ettepå. Selv var det over 40L før jeg gjorde det. Så selv når jeg fylte full tank. Fikk jeg problem igjen, dagen ettepå. Men, leser at flere tror det er diselfiltre. Og andre jeg kjenner, sier det samme. Men, har fått sjekket opp nå, det ble byttet filter for 6mnd siden. Så ut fra det, sier verkstede at det ikke skal være det. Men utelukker ikke det heller da. Så, til mandagen blir det tatt test på glødepluggene, og diselfilter er bestilt. Pluss, glødereele og er vurdert å bytte. Pluss, jeg får målt mate og diselpumpen idag. Så, jeg vil holde tråden oppdatert løpe av dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå