Gå til innhold

Burde Bimmers.no få medlemsavgift?


tonyku
 Share

Burde Bimmers.no bli ett betalende forum?  

191 stemmer

  1. 1. Burde Bimmers.no bli ett betalende forum?

    • Ja.
      70
    • Nei.
      122


Anbefalte innlegg

Er det noen her som er bekjent med hvordan det er å drive et betalende forum?

Ang drive et betalende forum, kan jeg sette meg villig til hjelpe Gunnar med dette om han er intr.

Så han slipper så mye ekstra jobb.

Jeg tar gjerne på meg litt ekstra for å bidra litt til bimmers

Men da må han ta kontakt, for etter det jeg har forstått er det vanskelig å få tak i han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, tror du Bimmers.no kommer til å dø altså?

Skulle noe slikt skjedd måtte det vært pga en drastisk endring i driften av forumet (f.eks salg til feil person?).

Det er jo tross alt et av Norges største bilforum, så noe må jo ha vært gjort rett. ;)

Jeg bare lurte på drift av et betalende forum da jeg ikke vet selv hvor mye jobb det er, samt hvor mye som kreves av eier i et sådan tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på drift av et betalende forum da jeg ikke vet selv hvor mye jobb det er, samt hvor mye som kreves av eier i et sådan tilfelle.

Det aller meste kan gjøres elektronisk, men selvfølgelig... litt administrasjon vil det alltid være. Inntekstgrunnlaget er såpass stort at det helt sikkert bl.a vil være krav til regnskap og revisjon. Juridisk hjelp vil trolig også være nødvendig.

Skal forumet drives virkelig profesjonelt bør man nok også forsøke å få på plass et styre/ledelse med nogenlunde oppegående personer med fartstid fra næringslivet (spesielt media). For den/de rette personenen vil jeg mene at forumet, hvis ting gjøres på den riktige måten, kan ha et relativt stort økonomisk potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på drift av et betalende forum da jeg ikke vet selv hvor mye jobb det er, samt hvor mye som kreves av eier i et sådan tilfelle.

Det aller meste kan gjøres elektronisk, men selvfølgelig... litt administrasjon vil det alltid være. Inntekstgrunnlaget er såpass stort at det helt sikkert bl.a vil være krav til regnskap og revisjon. Juridisk hjelp vil trolig også være nødvendig.

Skal forumet drives virkelig profesjonelt bør man nok også forsøke å få på plass et styre/ledelse med nogenlunde oppegående personer med fartstid fra næringslivet (spesielt media). For den/de rette personenen vil jeg mene at forumet, hvis ting gjøres på den riktige måten, kan ha et relativt stort økonomisk potensiale.

På et betalforum jeg er på, er det i korte trekk slik:

*Du betaler 15 $ i året for minste abb (la oss si 150 kr.), og får da ha avatar og nicket ditt i fet skrift.

*Hvis du betaler 50 $ i året, for "gullabb." (la oss si 350 kr. i Norge), får du ha signatur, større PM innboks, større avatar og mulighet til å vise "My Garage" der du laster opp bilder av bila dine og har et galleri.

*Teknisk er gratis, de lokale forumdelene (f eks sørlandet, østlandet osv.) er gratis, off topic er gratis. 15 $ gir deg adgang til en "lounge" der alle diskuterer om alt mulig og det er ganske laid back. 50 $ gir deg adgang til alt og det inkluderer en "ekslusiv" lounge der en mer begrenset medlembase er og der man f eks kan diskutere mer sensitive, private ting, samt at folk spør om råd til leger, håndverkere etc.

*Gratis medlemskap gir deg bare 4-5 vedlegg per post per time. Skal du vedlegge "i det uendelige" så må du abbonere.

*Betalingen skjer via forumet via egen "Abbonement" meny (kommer til typisk side med kortbetaling, der du plotter inn tallene på kredittkortet). Allerede samme dagen eller dagen etter får man PM fra admin om at betalingen er OK og at abbonementet er fornyet.

*Sponsorer, dvs. alle som driver firma som eventuelt kan hente inntekt fra Bimmers' medlemmasse, MÅ betale en fast pris eller så blir dem kasta ut. Det er nulltoleranse for nye firmaer som legger ut salgs/introduksjonstråder uten å ha fått godkjenning av admin på forhånd. Disse får en "Sponsor" skrift i fet skrift under nicket dems. De får da opprette alle produktinformasjon/nyheter tråder de orker under Sponsor-forumet, hvor brukerne kan henge og spørre dem om spørsmål. Brukerne har bare ikke lov til å diskutere pris (det har du andre forumer og nettsteder til). Jeg vet om en kar som selger titalls klokker der i uken, men så er det LITT mer pengesterke mennesker som henger der og at forumet sannsynligvis er 20-40x større enn Bimmers.

*Egen avdeling for bilsalg. Egen avdeling for deler, enkelt og ryddig. Denne delen er også gratis, men det står en streng liste om hva slags info som MÅ være med i bilsalgsannonsen. F eks årsmodell, girtype, km-stand++

Vet at det forumet jeg snakker om har en admin som er aktiv, et par "overordnende" moderatorer (kan slå sammen tråder, slette tråder) som kan styre hele forumet og som gir råd til submoderatorer (kan stenge tråder, redigere overskrifter) som er på de forskjellige avdelingene (f eks kan en bruker som har vært snill og aktiv innen "3-serien" forumet få submoderator-status, men som ikke kan gå og leke nazi andre steder). De du stoler mye på, gir du mye moderatorfrihet til. De som har vært her lenge, er aktive og er uten en kranglete historie, kan du gi litt mindre moderatorfrihet til.

Jeg tror ikke det trengs SÅ mange flinke folk fra næringslivet for å gjennomføre. Sjekk med forumleverandør om mulighetene. Andre forum har gjennomført, skjønner ikke hvorfor det ikke skal gå ann her. Det som er litt skummelt er at hvis overgangen til betalforum ikke går smooth, kan folk begynne å opprette konkurrerende forumer hvis medlemsmassen flykter - så du bør i grunn ha samlet et lite team med oppegående forummedlemmer som kan bidra med idéer, teknisk innsikt o.l. og gi dem honnørstatus som takk for hjelpen (da gidder sannsynligvis mange å bidra mye) og et gullabb. for livet (en så feit gulrot fungerer!).

Jeg som markedsfører vet også at det mye å hente på reklameinntekter. Du må IKKE gå helt berserk som bilforumet.no, som gikk fra ingen reklame, til noen google adwords her og der til fullstending uthoring av forumet. Det ser billig ut. Det du heller kan gjøre er at du tilbyr ryddig og begrenset bannerplass for sponsorer og for nye kunder. En lang, slank reklamebanner på topp skader ingen (uten lyd og flashing, takk). Så kan du kanskje legge til 3 stk. små bannerannonser under "BRUKERMENY" til venstre, der er det plass og studier viser at folk gjerne ser først til venstre på nettsiden når de går inn på en nettsiden. Her skader det ikke å lage en liste over potensielle interesserte (Stenshagen bil, Koed, GS bildeler, Torshov Bilrekvisita, Bilxtra, Statoil+++++) og ta en skikkelig telefonrunde i noen dager og spørre om de er interessert. Nesten sikker på at responsen vil være bra. Alle vet at BMW-fører er over gjennomsnittet interessert i bil og det i seg selv er verdt mye penger. Du må også passe på at det kun er relevant reklame for brukerne (ingen potenspiller!) slik at seriøsiteten vises utad og at brukerne ikke føler at forumet har horet seg selv ut.

Bimmers.no somler altfor mye. Det er så mye potensiale, men så få moderatorer og nesten latterlig inndeling av de forskjellige forumdelene. Jeg vil ikke gå inn på hvordan jeg ville ha gjort det selv (har maaaaaaaaaange idéer, kan du si). Har ikke penger til overs før sommern igjen, så det hadde vært moro å sett på hvordan bud o.l. lå ann eller om forumet ble solgt innen den tid. Etter det jeg forstår har Gunnar satt opp en rekke krav til kjøper, men hva er de egentlig.....?

PS. Når det gjelder ban av medlemmer som er idioter så kan det også gjøre tidsvis: Drit å ban for evigheten (problemet ligger i at da må noen VIRKELIG ha gjort seg fortjent med bannet og det kan ta laaaaaang tid før en moderator tør å gjøre så). Det man heller kan gjøre er å banne 1 uke, 1 måned, 3 måned etc. alt etter som hvor ille brukeren har oppført seg. Da får man de til å tenke seg opp når bannen er opphevet og de er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noekult, så langt innlegg at jeg ikke tar meg tid til å gå inn på hver enkelt del, men alt i alt helt enig med deg. Har vært moderator på ett stort forum selv, og vet at det å legge inn en midlertidig utestenging fra forumet fungerer mye bedre enn permanent utestenging, som fører til at brukeren oppretter ny profil for å få tilgang på nytt.

Med nytt design, inndeling av abonnementstype (normal-, sølv-, gullmedlemsskap), ny inndeling av forumkategoriene, ny oppdatert banner hvor man har plass til den dyreste reklameplassen, og ett par få på sidene, med de kriteriene som du skrev ovenfor vil man få ett mye mer stilrent, tiltrekkende og ikke minst verdifullt forum. Frynsegoder som tittel, muligheten til å legge inn erfaringer/honnørpoeng som kan leses av alle brukerene er også positivt.

Håper alt går vel med Bimmers, for uten det er det ikke mye jeg bruker datamaskinen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...