Gå til innhold

E60 530dA - hopping opp og ned på turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

funker fett på sjuerne iallefall (E65) Er en fin måte å nullstille kassa på (ifølge flere forum i usa) Er som regel egen sportknapp på girkassen?

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

usa biler (fra før ihverfall) har helt andre funksjoner når det gjelder hva du kan gjøre "selv" med diverser gass/brems/tenning kombinasjoner.

du sier heller ikke hva du mener med å "nullstille". det er ingenting som heter å nullstiller.

Skrevet

hmm...en e65 er vel en e65?

Nullstille =kassa er adaptiv, og kan over tid bli litt hakkete i giring samt nedgiring fra 2 - 1 kan bli litt hard...Da har det hjulpet på min bil å "nullstille" hjernen på bilen på denne måten...

Skrevet

du helt ærlig. jeg vet at kassa er adaptiv, og i motsetning til hva folk flest tror, så dreier det seg først og frems om hvor hardt den presser lamellene, og litt mindre om ens kjørestil (som selvfølgelig også har noe å si).

ADAPSJONER skal ikke slette i hytt og pine, kassa vil kjennes bedre der og da, men ikke over tid.

Skrevet

Jo...min funker fint HELT ÆRLIG LISSOM!

bare å søke på nettet....er omtalt opp og ned på forumer om at en slik "restart" av girkassa funker...

Skrevet

ok. jeg har ikke vært borti dette på e65.

men når de som påstår at dette fungerer (som ikke står beskrevet i bmws eget system) ikke vet hva de mener med "restart" så skjønner du at man ikke kjøper det rått?

adapsjoner har uansett ikke noe med trådstarters problem å gjøre.

Skrevet

Her er en liten snutt fra min 530d som fuska

Fusking på min E39

OBS filen er på 42MB.

Den også kunne være fin i perioder så kom det tilbake. I starten var det der sjeldent men over tid så ble det værre og værre... Til slutt stoppa den daglig, og da var den veldig tungstartet.

Den kunne også hoppe slik på turtall i fart. Det hjalp i perioder å gire ned og legge den noe høyt på turtallet. Men på slutten hjalp ikke det heller.

Jeg måtte bytta alle dyser på min. Litt ekstremt men etter å ha betalt for 2 nye dyser som feilet på verksted kjøpte 6 brukte fra vrakbil og bytta alle, etter det var den OK.

Tviler sterkt på at restart av kasse løser slik nøkking.

Skrevet
Her er en liten snutt fra min 530d som fuska

Fusking på min E39

OBS filen er på 42MB.

Det er nok ikke dette som er problemet på min E60, på tomgang går den helt fint og jevnt som den skal. Men får altså denne voldsomme pendlingen på turtallsnåla innimellom, i landeveishastigheter.

Skrevet
Her er en liten snutt fra min 530d som fuska

Fusking på min E39

OBS filen er på 42MB.

Det er nok ikke dette som er problemet på min E60, på tomgang går den helt fint og jevnt som den skal. Men får altså denne voldsomme pendlingen på turtallsnåla innimellom, i landeveishastigheter.

Skal se filmen, holder på å laste ned. EDIT; såg den nå. Det er på tomgang du hadde pendling på turtelleren ser eg. Det har ikkje eg, det er i vanlig kjøring over 70km/t og når turtallet er lavt (ned mot 1) i 5-6 giret pendlingen kommer - og om eg slipper gassen i over 70km/t i slakke nedoverbakker, så hender det at den pendler opp og ned, og man kjenner at bilen BREMSER i takt med turtelleren.

Men det er slik som mheleren beskriver som skjer på min også - MEN, at etter at det ble plussgrader i lufta (de siste to dagene er første gang det er PLUSSgrader siden vinteren slo nn, har vert over +5 grader i to dager her nå) - så girer bilen heilt fint, ingen pendling eller noen ting som helst. Og då eg kjøpte bilen om våren, var alt i orden, heilt til minusgradene kom. Og nå er minusgradene borte, og den girer helt fint. :?::?:

Må kjøre bilen i noen dager til for å stadfeste det 100% - men bilen girer like fint som den gjorde i sommer, og pendlingen er helt borte.

Skrevet
Noen oppdateringer her, mheieren og bimmer530 ?? :) Eg har verken hatt tid eller penger til å få den på verksted for å sjekke nermere (betalte nettopp 13 000 for å tette lekkasjen på kassa, og få ny olje) - og Eu-godkjenning + senkesett godkjenning kommer denne måneden også. Og problemet er ikkje sååå gærnt, bilen går og er normal 99% av tida. Men turteller-tullet kommer av og til tilbake, ved spesielle hastigheter og trykk på gasspedalen.

Hei

Jeg har tenkt gå over min bil litt i morgen,fjerne swirl flapsene og gå over egr systemet. Kommer tilbake med oppdateringer når det er gjort.

Flotte greier :) Spennende å høyre resultatet...!

En lite oppdatering fra meg, fjernet swirl flapsene og rensket agr spjeldhus i går, med problemet med hoppping opp og ned på turtall er der fortsatt , ble også vesentlig dårligere gassrespons/bunndrag etter fjerning av swirl flapsene så har nå bestilt nytt innsug....skal også prøve blokkere agr ventilen for å se om det hjelper. Anbefaler derfor ikke ombygging av innsug. [-X

Skrevet

Dette blir litt feil, jeg har gjort dette på latterlig mange biler, aldri fått symptomene du beskrviver, hverken på eldre eller nyere motorer. Så her er det nok noe annet som er feil. Sjekka at du har montert alt riktig? map sensor osv?

Du vil fort se at andre firmaer og forum verden over har samme erfaringer som meg. og å blokkere agr ventilg vil nok heller ikke hjelpe, og helt ærlig så tror jeg dere har et girkasse problem, evt styrings problem (styring av kassa) og ikke et motor problem.

Skrevet
Dette blir litt feil, jeg har gjort dette på latterlig mange biler, aldri fått symptomene du beskrviver, hverken på eldre eller nyere motorer. Så her er det nok noe annet som er feil. Sjekka at du har montert alt riktig? map sensor osv?

Du vil fort se at andre firmaer og forum verden over har samme erfaringer som meg. og å blokkere agr ventilg vil nok heller ikke hjelpe, og helt ærlig så tror jeg dere har et girkasse problem, evt styrings problem (styring av kassa) og ikke et motor problem.

Ja vet det er mange som driver med/har gjort dette, var jo derfor jeg gjorde jobben..med har montert alt riktig så langt jeg vet, har jo demontert innsuget før også, map senoren har jeg ikke rørt,kun koblet fra/til kontakten på den. Men det er vel en hensikt med at bilene er levert med dette..

Som nevnt tidligere i denne tråden så har jeg tildels samme symtom ved samme turtall når bilen står i ro i P eller N så tviler litt på at det er aut kassa.

Skrevet

Ok, jeg har ikke lest akkurat hva dine symptomer var, jeg tenkte på mest på DanielMK.

Ja det er en hensikt med swirl flaps (hvilket også står ganske bra beskrevet i tråden min), det er å minke det effektive arealet på innsuget, dermed øke hastigheten på lufta, dermed øke fyllingsgraden på veldig lave turtall og veldig lav belastning. Men dette utgjør så lite at det normmalt ikke merkes noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...