Gå til innhold

Audi vs BMW vs Nissan

lienback
 Share

Anbefalte innlegg

"banker" er noe upresist da. En Audi A6 3.0TDI banker 540'en min de første 3000rpm av andregiret, men utover det klarer den gamle E34'en seg ganske greit. ;)

Er vel mere moment i Vag bilene da, eller kanskje begge var chippet? kanskje du har noen defekter på maskinen din?

Og om bmw'en er giret for høyere toppfart/behageligere turtall i høy hastighet, vil du få dårligere akselerasjon enn vag bilene du nevner. Eller "bank" som du sier.

Det er mere til akselerasjon enn bare hk vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

E36 325 kjører RÆVA av chippa a4 1,8TQ ihvertfall..

Gamle E34 520'n min som var chippa og hadde grenrør og lettvektssvinghjul holdt følge med chippa a4 1,8TQ.

Har ikke fått testa mot en chippa A3 enda, men tviler litt på at den går så _altformye_ bedre enn a4.

Men på en annen side kan jeg bekrefte at trimma S3 går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle E34 520'n min som var chippa og hadde grenrør og lettvektssvinghjul holdt følge med chippa a4 1,8TQ.

Har ikke fått testa mot en chippa A3 enda, men tviler litt på at den går så _altformye_ bedre enn a4.

x2

Brosjan har chippa s3 og annet snacks 270hk+ + Nåla flytter seg veeldig fort :)

EDIT: moment har myye å si. En dieselbil med mindre hk kan lett holde følge med en bensinbil med mer hk :)

EDIT2: hvor fært gikk den 520'n din? 320'n min blir ræævkjørt av syrrans A4, trossalt den ekstra vekta hu har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2

EDIT: moment har myye å si. En dieselbil med mindre hk kan lett holde følge med en bensinbil med mer hk :)

EDIT2: hvor fært gikk den 520'n din? 320'n min blir ræævkjørt av syrrans A4, trossalt den ekstra vekta hu har :)

Glemte å nevne at det gjelder B5 chassiset, altså de med 150hk org. Prøvde aldri mot de med 190hk org som i tillegg var chippa ;)

520n gikk ikke "fært" den var bare frisk til å være 520 :P

Om 320'n din blir "rævkjørt" av en chippa A4 1,8 så har du feil med bilen din, eller så gjelder det en chippa B6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på nettet og fant følgende tider:

E36 325i 0-100: 8,0 sek

Audi A3 1,8ts sport(180hk) 0-100: 7,5 sek

Nissan 200SX S14 0-96 : 6,4 sek

Dette bør gi en indikasjon på hvordan bilene går 0-100 ihverfall.(når de var nye og friske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2

Glemte å nevne at det gjelder B5 chassiset, altså de med 150hk org. Prøvde aldri mot de med 190hk org som i tillegg var chippa ;)

520n gikk ikke "fært" den var bare frisk til å være 520 :P

Om 320'n din blir "rævkjørt" av en chippa A4 1,8 så har du feil med bilen din, eller så gjelder det en chippa B6.

Hmm, hu har B6 163hk org. Sier seg selv at jeg blir frakjørt. En BMW som ikke drar før 4k, med 150hk og 190nm, mot 205hk og 330nM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hu har B6 163hk org. Sier seg selv at jeg blir frakjørt. En BMW som ikke drar før 4k, med 150hk og 190nm, mot 205hk og 330nM :)

Hvilke hastigheter er det du har prøvd i?

Mine erfaringer ligger mellom 80-180 c.a

Edit: har ikke noe erfaringer med chippa B6 eller B6 generelt, så skal ikke påstå noe som helst der bare så det er klart :P

Men syntes fordeom det er rart at du skal bli "rævkjørt" da din bil er mye lettere og faktisk er rimelig kvikk om man treffer rett på turtallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som kjører i fra hvem er jo veldig inviduelt da! Jeg rævkjørte en E38 728I med min standard 150 hesters 1,8T Passat, han tok meg aldri igjen selv om han lå i bakspeilet! Jeg lå å dytta E34 520en til en kompis med eks damas 1,6 Golf 4 opp til 160 km/t, og han hadde ikke sjans til å henge på opp til 100 km/t!

Den gamle 520en min med 2,2 liter og 170 hester overrasket meg stadig! Hang på en 528i på fullt blås igjennom en tunell, 210 hesters Volvo V70 prøvde forgjeves å riste av seg tyskerbrakka mi på motorveien! Golf 4 GTIen til en kompis klarte heller ikke å dra ifra selv på 0-100! Den var igrunnen frisk den 520en der altså!

Men i allfall så er det veldig inviduelt fra bil til bil og fra sjåfør til sjåfør hvilken som går best! Hadde nok lett tatt en E60 530I med min A6 hvis bestemor kjørte 530en for å si det sånn :wink:

Men en ting lurer jeg på! dere som har 520er og sånn, hvorfor i fanken chipper dere dem bare for å få de 12 hestene ekstra? Merker dem ikke en gang jo! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på nettet og fant følgende tider:

E36 325i 0-100: 8,0 sek

Audi A3 1,8ts sport(180hk) 0-100: 7,5 sek

Nissan 200SX S14 0-96 : 6,4 sek

Dette bør gi en indikasjon på hvordan bilene går 0-100 ihverfall.(når de var nye og friske)

Takk :D Hvis de tallene er rette så var der stor forskjell på en 325 og 200sx s14! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som kjører i fra hvem er jo veldig inviduelt da! Jeg rævkjørte en E38 728I med min standard 150 hesters 1,8T Passat, han tok meg aldri igjen selv om han lå i bakspeilet! Jeg lå å dytta E34 520en til en kompis med eks damas 1,6 Golf 4 opp til 160 km/t, og han hadde ikke sjans til å henge på opp til 100 km/t!

Den gamle 520en min med 2,2 liter og 170 hester overrasket meg stadig! Hang på en 528i på fullt blås igjennom en tunell, 210 hesters Volvo V70 prøvde forgjeves å riste av seg tyskerbrakka mi på motorveien! Golf 4 GTIen til en kompis klarte heller ikke å dra ifra selv på 0-100! Den var igrunnen frisk den 520en der altså!

Men i allfall så er det veldig inviduelt fra bil til bil og fra sjåfør til sjåfør hvilken som går best! Hadde nok lett tatt en E60 530I med min A6 hvis bestemor kjørte 530en for å si det sånn :wink:

Men en ting lurer jeg på! dere som har 520er og sånn, hvorfor i fanken chipper dere dem bare for å få de 12 hestene ekstra? Merker dem ikke en gang jo! :roll:

Jeg hadde planer om og chippe min, men fant ut at det ikke var så stor vits, kjøpte heller effektanlegg får pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E38 728i er jo tidenes slappeste bil da :P blir like sjokkert hver gang jeg kjører en slik, altfor liten motor i en såpass stor bil..

Ang hvorfor chippe 520 (regner med den var retta mot meg?)

Jeg gjorde det jeg gjorde med min 520 pga jeg fant ingen andre som hadde testa de oppgraderingene, og jeg var interessert i å se om det faktisk ble noen forskjell :)

Og jeg kan bekrefte at chip alene gir liten/ingen effekt, men kombinert med grenrør, CAI, effektanlegg og lettvektssvinghjul gir det en veldig merkbar effekt og bilen ble myye gøyere å kjøre. Ofc kunne jeg bare oppgradert til en M50B25, men det gjør jo "alle" så hva er gøy med det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sier så en 2 liters 16v diesel fra BMW blir frakjørt av en 8v 130 hk diesel vag hvordan får man til dette med både tyngre og lettere vag? og til dere som ikke vet d så driver jeg med tuning av vag, å begge bilene jeg nevner er seff orginale når d tar BMW både fra 0-100 100-150 og opp til 200 som omtrent er en umulighet på en 320d

seff er det mere enn bare hk som teller nettop det jeg prøver å få frem, å akslerasjon har vel mest med nm og gjøre vel:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom nm og hk er egentlig ganske komplisert, og krever litt studering og spekulering. Er veldig mange som omtaler det som 2 helt forskjellige tall, men det er jo egentlig to sider av samme sak. Ligger fullt av tråder rundtomkring på forumet som diskuterer dette frem og tilbake i en evighet.

Forøvrig er det newton du kjenner i ryggen når du gasser på (ikke nm). Årsaken til at man bruker Hk for å forklare hvor fort ting går er at det tar hensyn til turtall i tillegg til motorens maksimale vrimoment. 400nm i en S38B38 (340hk v. 6900 rpm) skubber i seg selv ikke noe bedre enn de 400nm jeg har i min M60 (286hk v. 4600rpm), men siden S38 klarer å klemme ut høyt moment langt utover M60'ens turtallsregister kan du ha f.eks 3,96 utveksling i diffen mot min som har 2,93. mao en økning på 25% moment på bakhjulene mot min M60, og da girer vi ca ved samme hastigheter. Derfor klarer M5'en 0-100 et godt halvsekund kjappere enn 540'en.

Har ikke alle tallene på i hodet på desimalet, men dette viser ihvertfall hva jeg mener med nm/hk.

Edit:

Jeg er forresten ganske sikker på at 200sx S14a med sr20det ikke klarer 0-100 på under 7 sekunder originalt. Ville ikke veddet ei årslønn på det, men er relativt sikker.

Her må jeg korrigere meg selv igjen, søkte litt og jeg finner ikke ut annet en at det var S13 som var over 7 sekunder. :-k m

mener å ha sett en oversikt en gang hvor S13 var 7.5, S147.1 og S15 6.9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...