Gå til innhold

Klakkelyd i motor bmw e36 m3!

Anbefalte innlegg

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Prøvde og belaste motoren litt istad. Alltso nett som vist du ska spinne blårøyk berre mildare då.. og etter at motoren fekk skikkeli belastning so stoppa bankelyden ei lita stund heilt til eg gav litt gass so kom den igjenn. Nokon som veit ka dette betyr?

Dette er sikkert ikke samme, men en kamerat har en audi a4 turbo, vi kjørte en god stund med litt hardkjøring, kom til en bensinstasjon, og skulle fylle bensin, da vi stod ved siden av pumpa, hørte vi en skikkelig klokkelyd, akkurat som motoren din, stoppa bilen, og begynte og sjekke olje og div, var olje på bilen og alt, starta opp igjen, da var lyden der enda, kjørte en tur, og tro på litt, gikk en liten stund så var lyden borte, det vi tror det var, er at en ventil hadde hengt seg opp, tror du skal ta en kontrollsjekk et sted hvor dem har peiling, f.eks, Alf Lie motor som har utrolig mye peiling på BMW, og er norgeskjent! ;)

Skrevet

Kan jo ikkje være sikker på at det er rådelagerene. Men lyden høyrest ut som den kommer ifrå bunndelen på motoren. Har tatt av toppdekselet og tatt ut tenpluggane og so turna eg motoren med starteren menst ein sto framme og høyrte. Uten komperisjon då og det var ingen lyd ifrå ventilane eller ifrå veiva då. Heilt til eg satt på igjenn toppdekselet og starta den då kom lyden med eingong.

Er vel ikkje so stor opperasjon og ta ut veiva og sjekka rådane på stempelstakane?

Skrevet

Ut med veiv, målinger, eventuelt sliping/polering. Høres kanskje ikke ut som det tar deg mer enn 5 minutter, men da må du tro om igjen. Tvi tvi for rådelager og ikke kryssbolt : )

Skrevet

Tar vel litt tid ja. Tar ut motoren sånn at eg får gjort det skikkeli ivertfall. So får det berre ta den tida det tek ;) Har sett at du skal snøre det med grader igjenn? 70 Grader? ka betyr dette? må eg ha noko spesialverktøy for dette?

Skrevet

Hørt på videoen flere ganger nå, høres da ut som ventilheng, hadde det vært rådene hadde det vært mer "bank bank" lyd, hører det tydelig at ventilen blir truffet, bare pass på så den/dem ikke knekker, stor sjans for at det er ventilene, men ta en motorsjekk, går vel kanskje ann og se hva som kommer opp der

Skrevet

Burde det ikkje vært lyd i ventilene når eg turna motoren på starteren med topplokket av og uten tenplugger i då? var ikkje ein ulyd då serdu.. hmm

Skrevet

Mener det er en distinkt forskjell mellom rådelager bank skjørtebank og ventilklakking. Tørr vedde en femmer :P på at du har rådebank, men plukk nå ikke ut motoren før en erfaren mekaniker har hørt på den. Bilen bør frakted på henger fra nå og ikke started mer en aller høyst nødvendig. Stor forskjell på tikke/KLAKKE lyd fra ventiler rasle skramlelyder og snekkedunklyden til ett defekt rammelager.

Skrevet

Connecting Rods and Bearings S50

Application torque: 5 Nm

Torque: 20 Nm

Torque angle: 65 °

Fannt desse dataane om rådelagerene til m3'en. Men sliter litt med og fårstå dette? smøre lagerene inn med motor olje før montering og so snøre alle boltene med 5 nm. So trekke dei til med 20 nm etterpå? Men ka meine dei med 65 ° då?

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil, så monterer du de sammen med oljebad først, så fester de med 5 Nm på begge bolter, så drar du til med 20 Nm, for så å stramme 65' etterpå, for at resultatet blir best.

Skrevet

Men desse gradene må vel være eit slags verktøy der du snører med ein slags gradestokk eller noko lignende? Kor eg kan få tak i dette?

Skrevet

Wurth har vel ihvertfall. Biltema også kanskje?

Er bare et verktøy med en gradeskive på som du fester en pipe på ene siden, og skralla på andre siden.

Holdes i "null-stilling" med en magnet arm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...