Gå til innhold

Forb.. biltilsyn. GODKJENT

Share

Anbefalte innlegg

bilia her var kun bmw med et svakt innslag av nissan helt til bilia tok over. det het tronrud bil eller noe sånn da jeg var der og spurte. og de har fortsatt bare bmw og nissan i butikken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som må gjøres er følgende:

Dokumentere lydnivå på eksos

Dokumentere utslipp eksos

Dokumentere bremseanlegg

Dokumentere beskyttelses system for ratt ved ulykke

Dokumentere forankringsystem for sikkerhetseler

Ta og send en epost til garanti@bmw.no med forklaring av situasjonen din. Det du trenger er papirer som godkjenner akkurat DIN bil etter forskrifter fra årstallet den var ny.

BMW Norge tar 2000,- for slike papirer som holder for å godkjenne bilen som vanlig bruktimport. Og nei, sideblinklys skal du egentlig slippe. Var ikke sideblinklys montert på bilen da den var ny, skal de egentlig ikke kreve at du monterer det. (Mener jeg å huske i allefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Jeg har forresten en kopi av norsk typegodkjenning på BMW 323i som jeg tok med meg før jeg sluttet i "biltilsynet", så det burde være nok dokumentasjon til å registrere som "vanlig" bruktimport..... hmmmm

Det som er humoristisk med dette, er at når jeg var hos BT for å spørre om min e24, fikk jeg beskjed om at "joda, vi har typegodkjenninger i vårt system, men får ikke bruke disse til å godkjenne privatimporterte biler. Du må ha godkjenning fra importør eller annet godkjent organ (vil si TÜV). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som må gjøres er følgende:

Dokumentere lydnivå på eksos

Dokumentere utslipp eksos

Dokumentere bremseanlegg

Dokumentere beskyttelses system for ratt ved ulykke

Dokumentere forankringsystem for sikkerhetseler

Ta og send en epost til garanti@bmw.no med forklaring av situasjonen din. Det du trenger er papirer som godkjenner akkurat DIN bil etter forskrifter fra årstallet den var ny.

BMW Norge tar 2000,- for slike papirer som holder for å godkjenne bilen som vanlig bruktimport. Og nei, sideblinklys skal du egentlig slippe. Var ikke sideblinklys montert på bilen da den var ny, skal de egentlig ikke kreve at du monterer det. (Mener jeg å huske i allefall)

TÜV tar vel rundt 700kr for nøyaktig de samme papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"joda, vi har typegodkjenninger i vårt system, men får ikke bruke disse til å godkjenne privatimporterte biler. Du må ha godkjenning fra importør eller annet godkjent organ (vil si TÜV). :roll:

Du har nok rett i det; det står nederst på typegodkjenningen "gjelder kun biler importert av BMW Norge A/S", men jeg har uansett tenkt å gå for "bevaringsverdig" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er import fra Sverige, har ettermonterte setebelter baki(volvo.......), ble godkjent på BBS Mähle 16 tommere, lappet eksosanlegg, og uten sideblinkers på forskjerm samt uoriginal spylervæsketank(volvo..........). Bilen er registrert som bevaringsverdig :)

Jeg hadde limt på sideblinkers med dobbeltsidig teip og fjerna dette etter godkjenning om de på biltilsynet står helt på bakbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kommet frem ett vedtak. og her er det som må dokumenteres.

Lydnivå, støykrav.

Utslipp, avgasskrav.

Bremser, bremsekrav.

Styreinrettningens oppførsel ved sammenstøt.

Uorginalt ratt og nav.

Mangler sideblinklys.

Vekt og akselvekt.

Dekk. Ulik dimesjon foran og bak.

Innfesting av belter foran. Belter bak.

Ellers så kunne jeg sette inn seter og ratt fra heibs bil og komme tilbake til onsdag kl 14. Og gjerne sette tilbake alpina setene og rattet etterpå. Det var ikke noe problem. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei - hva er det de roter med #-o

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.

...og det er jo §1-7 som henviser til kravene som må tilfredstilles.... Dette må være en sak for LMK... Intensjonen bak §1-9 er overhodet ikke ivaretatt hops de folkene du har hatt kontakt med :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette virker ganske dumt ... får man ikke godkjent en bil som er orginal bmw er for meg helt latterlig . er da solgt sånne nye i norge for svarte svingnde . ja BT er noe for seg sjølv ingen tvil om det hvertfall . Lykke til me registreringa hvertfall .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt moro som skal legges frem for tilsynet til uka. :wink: Ting som kan gjøres er å registrere den som en BMW ALPINA da det er alpina deler på bilen. Alle deler fra en BMW ALPINA er tilvalg som man enkelt valgte fra en liste. Denne listen har jeg. Og Alpinaen min med med chassinummer fra ALPINA er registrert som en BMW (BMW ALPINA) i sverige. Dette gjør jo at jeg kan velge fritt i Alpinas utstyrs sortiment og fortsatt holde den orginal i følge tilsynets bevaringverdige biler. :?:?:?:?

98674909_53d26ddd24_b.jpg

Om du ser nederst i venstre hjørne så står det BMW ALPINA på plakaten. I 81 var som sagt her tidligere, BMW leverandør av Alpina utstyr.

103828831_bae3a5c458_b.jpg

If I had a place to store my cars (and had the $$$), I would definitely have one of these (or similar on my list). The link below will take you to all the 3-Series Engine Specifications (A1/3, A2/3, A4/3). This particular car has the full ALPINA interior (ASS or Scheel seats in ALPINA babric), exterior "DEKO" stripe kit, ALPINA Front Spoiler. These early cars also utilized 13" diameter wheels (6" x 13") up front and (6.5"x13") in the rear. Of course you could also have a Close Ratio 5 Speed Transmission, Limited Slip Differential, various suspension (Bilstein Shocks/Struts), ALPINA progressive rate springs, and on and on and on. All I can say is what a beautiful car, someone is very fortunate.

dywj18x3acidlqqv9kys.jpg

jwq7cfq5b7bppa9vfhcn.jpg

bke56bzepwod211997mu.jpg

gud3godoend3im2rbikv.jpg

03zwrbug6bbkqifnuydt.jpg

tzj562ty33enw6s1oysk.jpg

x43c7bkraibi5ids6rnq.jpg

0mb5ovfaj5xrn2txzqyb.jpg

yape3spytk70i4tfuctt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vad med en del amerikanske biler som har ettermontert bigblock og andre customdeler?

edelbrock forgasere er ikke orginalt, men hvor mange amerikanske biler er orginale som din bmw alpina som er importert fra sverige?

saa en shelbystylet mustang er like ulovlig som en alpina stylet e21?

helt enig med topicen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo den at det er INGEN biler fra BMW som kan registreres som bevaringsverdige om det er en eneste ALPINA detalj på dem om de er fra før 1983.

Heldigvis så finnes det TÜV papirer på ALPINA C1 2,3 og den har til 99% samme spesifikasjoner som 323I og div utstyr godkjent. Så jeg går for ALPINA C1 2,3 ved registrering enda det blir riv ruskende gæli, men jeg følger tilsynets regler :? Da får jeg samtidig godkjent å øke motorkraften fra 143 til 170 hk. Fatt det den som vil..... jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en samenligning av BMW323i og en BMW ALPINA C1 2.3 og som det står i Alpinas delekatalog.

http://www.thealpinaregister.com/downloads/completecats/e30.pdf

Basis for C1 2.3 er 323i og basismotor for C1 2.3 er motoren fra 323i

Har bestilt TÜV papirer på både C1 2.3 og 323i og skal bli spennende å sammenligne. Sånn den står nå er den nærmere en C1 enn en 323i og jeg har frem til Onsdag 16 med å få papirene

BMW 323i 5-speed

ALPINA C1 2.3

1981

1981

Country of origin:

D Germany

D Germany

Sales markets:

- Europe

- Europe

EEC segmentation:

D (large cars)

D (large cars)

Class:

entry-level luxury / compact executive car

entry-level luxury / compact executive car

Body style:

sedan

sedan

Doors:

2

2

Traction:

RWD (rear-wheel drive)

RWD (rear-wheel drive)

DIMENSIONS & CAPACITIES

Length:

4355 mm / 171.5 in

4355 mm / 171.5 in

Width:

1610 mm / 63.4 in

1610 mm / 63.4 in

Height:

1380 mm / 54.3 in

1360 mm / 53.5 in

Wheelbase:

2563 mm / 100.9 in

2563 mm / 100.9 in

Front track:

1388 mm / 54.6 in

1400 mm / 55.1 in

Rear track:

1401 mm / 55.2 in

1413 mm / 55.6 in

Fuel:

58 liter / 15.3 U.S. gal / 12.7 imp. gal

58 liter / 15.3 U.S. gal / 12.7 imp. gal

Trunk cap. claimed:

460 / / dm3

460 / / dm3

16.2 / / cu ft

16.2 / / cu ft

Trunk cap. SAE:

Trunk cap. VDA:

404 / / / dm3

404 / / / dm3

14.3 / / / cu ft

14.3 / / / cu ft

Turning circle btw. walls:

Turning circle btw. curbs:

10.3 m / 33.8 ft

10.3 m / 33.8 ft

Drag coefficient claimed:

0.47

Drag coefficient estimated:

0.45

WEIGHTS

Curb weight claimed

(without a driver):

1135 kg / 2502 lbs

1110 kg / 2447 lbs

Dry weight claimed:

Shipping weight claimed:

Curb weight estimated:

Total weight:

1570 kg / 3461 lbs

1540 kg / 3395 lbs

POWERTRAIN

Fuel type:

petrol (gasoline)

petrol (gasoline)

Fuel system:

indirect injection

indirect injection

Charge system:

naturally aspirated

naturally aspirated

Valves per cylinder:

2

2

Additional features:

Bosch K-Jetronic

Bosch K-Jetronic

Emission control:

Emission standard:

Cylinders alignment:

Line 6

Line 6

Displacement:

2315 cm3 / 141.2 cui

2315 cm3 / 141.2 cui

Bore:

80 mm / 3.15 in

80 mm / 3.15 in

Stroke:

76.8 mm / 3.02 in

76.8 mm / 3.02 in

Compression ratio:

9.5 : 1

10 : 1

Power net:

105 kW / 143 PS / 141 hp (DIN)

125 kW / 170 PS / 168 hp (DIN)

/ 5800

/ 6000

Torque:

190 Nm / 140 ft-lb

210 Nm / 155 ft-lb

/ 4500

/ 4500

Power gross:

Torque gross:

DRIVETRAIN

Transmission type:

manual

manual

Number of gears:

5

5

Final drive ratio std:

3.45

3.45

Standard tires:

185/70 HR 13

195/50 VR 15; 205/50 VR 15

PERFORMANCE DATA - factory claim

Top speed:

190 km/h / 118 mph

208 km/h / 129 mph

0-60mph (s):

0-100km/h (s):

9.5

7.9

0-1/4mile (s):

0-1km (s):

30.9

Fuel consumption:

ECE 90/120/city (combined):

7.2 / 9.5 / 14.3 (10.3) l/100km

6.1 / 8.1 / 13.9 (9.4) l/100km

39.2 / 29.7 / 19.8 (27.3) mpg(imp.)

46.3 / 34.9 / 20.3 (30.2) mpg(imp.)

32.6 / 24.7 / 16.4 (22.8) mpg(U.S.)

38.5 / 29 / 16.9 (25.2) mpg(U.S.)

EU urban/extra-urban/combined:

EPA city/highway:

new EPA city/highway:

AS2877 city/highway:

ADR82 urban/extra-urban/combined:

NBR7024 city/highway/comb.:

60-mode:

10-15 mode:

PERFORMANCE DATA - ProfessCars simulation

Top speed:

192 km/h / 119 mph

210 km/h / 131 mph

ONLY ALPINA CAN ADD TO THE EXPERIENCE

As a car manufacturer in its own right since 1983, we have partnered with BMW on and off the racing circuit for more than 40 years, collaborating on technological development and producing a steady stream of groundbreaking innovations which are reflected in our automobiles. The BMW ALPINA range is like no other, combining luxury and understated exclusivity with exceptional power and ability. Combining the ALPINA philosophy and engineering with the benefits of BMW engine technology, especially with regards to efficiency and emissions, results in a combination of effortless high-performance, in petrol and diesel form, but not at environmental cost.

The close collaboration between ALPINA and BMW is evident across all stages of the inception of a new model. Working closely with BMW, we begin simultaneous development and testing, long before a new model is launched, ensuring each BMW ALPINA builds upon the virtues of its BMW counterpart. ALPINA provides all necessary technical information and replacement parts to the BMW network, meaning servicing and warranty work is fully integrated and carried out in the normal way - at any BMW dealer.

As the only company to work on engine and chassis development with BMW's official approval, we tailor our range of automobiles to the demands of sports car cognoscenti - highly experienced drivers who combine a love of power and performance with a taste for luxury and quality of life.

Often 'graduating' to ALPINA ownership after a succession of other thrilling cars, this privileged minority - fewer than 2000 ALPINAs are produced annually - have discovered that refinement, comfort, stunning lines and speed can combine with 'real world' practicality.

http://www.alpinacars.allegos.com/typen/typen_fr.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...