Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skifte oljen i gearkassen på vår 318d Touring for første gang siden bilen ble bygget 06.11.2002. Oljen i gearkassen er med andre ord original og har vært brukt i over 265000 Km. BMW bruker, avhengig av modell, forskjellige oljetyper med ulike egenskaper. Er det noen sikker måte å finne ut hva slags gearolje som er i min gearkasse?

Skrevet
BMW bruker, avhengig av modell, forskjellige oljetyper med ulike egenskaper. Er det noen sikker måte å finne ut hva slags gearolje som er i min gearkasse?

Jeg og en kamerat kjøpte gir og diff olje på bilxtra til min e46 og hans e34, karen bak disken gikk inn på reg nummer og fikk da opp hvilke oljeverdier som skulle brukes. Så kunne vi da velge over listen med de oljene som svarte til de kravene. Til min e46 var det tre forskjellige merker å velge imellom, mens på e34'n var det kun castrol som hadde de verdiene som var anbefalt.

Edit:

Her kan du taste inn infoen på bilen din å få opp det som er anbefalt av oljer og veske.

http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7060645

Tok tilogmed den danske siden bare for din skyld :lol:

Skrevet

Takker for svar gutter. Problemet er at slike oppslagsverk henviser til et merke/emblem som skal sitte på gearkassen, men selvfølgelig er det ikke et merke på min gearkasse. Jeg vet derfor ikke hvilken farge mitt merke hadde... :?

c. Manuella växellådor: enheter med orange dekal med texten 'ATF Oil', Transmax Dex III Multivehicle / ATF Dex II Multivehicle; enheter med grön dekal med texten 'Special Oil', Transmax Z. Dekalerna finns intill oljepåfyllningsspluggen

d. Volym anges ej

e. Manuella växellådsenheter med gul etikett och texten 'MTF-LT-1': Transmax Z; enheter med gul etikett med texten 'MTF-LT-2': Se handbok; enheter utan etikett: Syntrans Transaxle 75W-90 / Manual EP 80W. Etiketterna finns bredvid oljepåfyllningspluggen

Skrevet

Sikkert blitt borte i årenes slit?

Kan du ikke ringe BMW og gi dem chassinr så vil de finne ut hvilken kasse du har og hvilken olje du skal ha ? :)

Skrevet

De på bilxtra fant ut hva jeg skulle ha ved å taste inn reg nummer, regner med at din lokale thansen f.eks har samme mulighet.

Skrevet

Jeg får ta kontakt med BMW (T. Hansen stoler jeg ikke på) å krysse fingrene for at VIN nummeret kan avsløre hva slags gearolje BMW brukte da bilen ble produsert. Enda en gang takk for hjelpen... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...