P. Felgen jr. Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Hei! Mitt første innlegg her på forumet. Kan jo begynne med litt info om meg og bilen min: Er utdannet økonom og jobber som konsulent i det offentlige. Med andre ord ingen spesialist når det kommer til teknisk kompetanse hva gjelder biler, men min interesse for biler er udiskutabelt genuin. Kjøpte min bror's (P. Felgen) gamle BMW 1-serie (3-dørs 118i 143hk) i fjor høst. Han opplevde dessverre en del problemer med denne bilen. I affekt gikk han derfor over til japansk plastikkbalje med boxer-diesel (heldigvis ikke atom-drevet). Håper jeg ikke har tabbet meg ut nå, fikk jo bilen veldig billig og det var vel derfor jeg bestemte meg for å slå til. Samt at BMW tok på seg å skifte alle coiler, dyser, plugger og oppdatere styreenheten på garanti. Har siden ikke opplevd trøbbel Vel, tilbake til poenget. BMWen er altså utstyrt med bixenon-hovedlys; nærlys og fjernlys fra samme lyskaster. Jeg har etter nøye studier oppdaget at det sitter en lyspære i de midtre lyskasterne, kan se ut til at det er H1 eller H7 tror jeg. Se bildet jeg har prøvd å legge ved (ikke min bil). Det jeg imidlertid ikke klarer, er å få disse pærene til å lyse. Teorien min om at de kunne fungere som lyshorn, viser seg heller ikke å stemme. Er det noen som har en forklaring på disse lyspærene? Er det særnorske lumen regler som gjør at de må kobles ut? Kan de evt. kobles på? Setter pris på fornuftige synsinger om temaet
ogee1 Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Interessant! Jeg har lest at de engelske FL-bilene bruker Xenon til både lyshorn og fjernlys, og at det ikke er noe halogenlys. Ut fra det trodde jeg at det ikke satt noe pære i de innerste lyktene i det hele tatt. Har du Xenon lyshorn hvis du kjører uten lys på også?