P. Felgen jr. Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Hei! Mitt første innlegg her på forumet. Kan jo begynne med litt info om meg og bilen min: Er utdannet økonom og jobber som konsulent i det offentlige. Med andre ord ingen spesialist når det kommer til teknisk kompetanse hva gjelder biler, men min interesse for biler er udiskutabelt genuin. Kjøpte min bror's (P. Felgen) gamle BMW 1-serie (3-dørs 118i 143hk) i fjor høst. Han opplevde dessverre en del problemer med denne bilen. I affekt gikk han derfor over til japansk plastikkbalje med boxer-diesel (heldigvis ikke atom-drevet). Håper jeg ikke har tabbet meg ut nå, fikk jo bilen veldig billig og det var vel derfor jeg bestemte meg for å slå til. Samt at BMW tok på seg å skifte alle coiler, dyser, plugger og oppdatere styreenheten på garanti. Har siden ikke opplevd trøbbel Vel, tilbake til poenget. BMWen er altså utstyrt med bixenon-hovedlys; nærlys og fjernlys fra samme lyskaster. Jeg har etter nøye studier oppdaget at det sitter en lyspære i de midtre lyskasterne, kan se ut til at det er H1 eller H7 tror jeg. Se bildet jeg har prøvd å legge ved (ikke min bil). Det jeg imidlertid ikke klarer, er å få disse pærene til å lyse. Teorien min om at de kunne fungere som lyshorn, viser seg heller ikke å stemme. Er det noen som har en forklaring på disse lyspærene? Er det særnorske lumen regler som gjør at de må kobles ut? Kan de evt. kobles på? Setter pris på fornuftige synsinger om temaet
ogee1 Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Interessant! Jeg har lest at de engelske FL-bilene bruker Xenon til både lyshorn og fjernlys, og at det ikke er noe halogenlys. Ut fra det trodde jeg at det ikke satt noe pære i de innerste lyktene i det hele tatt. Har du Xenon lyshorn hvis du kjører uten lys på også?
P. Felgen jr. Skrevet Mars 17, 2011 Forfatter Skrevet Mars 17, 2011 Hmm. Nå spør du godt. Lysbryteren har 4 innstillinger: auto, av (kjørelys), parklys og nærlys. Skal ut å kjøre litt senere. Tester og kommer tilbake med mine funn.
ogee1 Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Har studert bilder på nettet. Er du sikker på at det er originale lykter? Sjekk om det står BMW delenummer oppå lykteinnsatsen når du åpner panseret. På mine før-FL står det Valeo (produsent) i tillegg.
Remi Berg Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Denne lyspæren lyser opp ringene i lyktene dine.
P. Felgen jr. Skrevet Mars 17, 2011 Forfatter Skrevet Mars 17, 2011 Denne lyspæren lyser opp ringene i lyktene dine. Jepp, ser det nå. Da sitter det vel en tilsvarende pære bak xenon-enheten også?
Remi Berg Skrevet Mars 17, 2011 Skrevet Mars 17, 2011 Det er kun en pære som lyser opp begge ringene.
P. Felgen jr. Skrevet Mars 17, 2011 Forfatter Skrevet Mars 17, 2011 Takk for informativt svar. Måtte lete litt nøyere og fant dette bildet: (riktig nok E92, men prinsippet er vel det samme)
wicky124 Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Hmm...en kompis sin 6serie har samme "feilen"... Xenon/fjernlys i de ytterste lampene...Men ingen funksjon i de midterste...
ogee1 Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Jeg tror ikke pæra lyser opp ringene. Det ser ut som dette er uoriginale lykter fra Depo eller lignende. De kan brukes både på pre-FL og FL, derfor har de halogenpære i de innerste lyktene. På en pre-FL vil denne brukes til lyshorn og til fjernlys (da i tillegg til Xenon), mens på FL er den rett og slett ikke koblet til. Har du utstyrsliste på bilen din? Er 522 eller 524 med?
bmw cab Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Nei der tar du feil Ogee1.Det er orginale lykter med xenon.Hadde en leie bil mens min e87 var på en liten lakkjobb en 1 mnd tilbake ca.Og da fikk jeg en 2010 mod E87 med orginale xenon lys.Jeg skjønte heller ikke hvorfor den pæren aldri lyste opp..Tittet på lyktene å,der var bmw delenr.Prøvde å slå på lampene litt,satt på grøftlys,parklys,fjernlys.Følg meg hjem lys,gjorde alt.Fikk faen ikke de til å virke.Til slutt så gikk det i glemmeboka rett å slett..Aner ikke hva de pærene gjør der egentlig..
ogee1 Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Nei der tar du feil Ogee1.Det er orginale lykter med xenon. Kan hende du har rett, men jeg gir meg ikke før han har sjekket hva det står på lyktene.
540is Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Hmm. Nå spør du godt.Lysbryteren har 4 innstillinger: auto, av (kjørelys), parklys og nærlys. Skal ut å kjøre litt senere. Tester og kommer tilbake med mine funn. 35W H8 pærer. De lyser vel på dagtid når lysbryteren står på auto?
P. Felgen jr. Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Skrevet Mars 31, 2011 Beklager litt forsinket svar.. Har ikke sjekket utsyrslisten, men lykten er produsert av Valeo. Har BMW delenr., og om jeg ikke tar feil, er produskjonsdatoen 11.4.07. Høres vel noenlunde riktig ut med tanke på at bilen er ferdigstilt en gang på høsten 07. Om lyktene er ettermontert, må det i så fall være Bavaria som har gjort det. Bilen er kjøpt ny hos de med xenon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå