Gå til innhold

ESveen's E28 Youngtimer prosjekt. Vurderes solgt, side 4.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sommerprosjekt 2011:

Etter at vi solgte E36'en i høst meldte behovet seg for to biler igjen. Valget var enkelt da jeg har savnet E28 siden jeg eide en i 2007. Da det dukket opp en tilsynelatende rustfri 518i fra Namdalseid med fullt servicehefte og rett pris, var valget enkelt. Bilen ble kjøpt nærmest usett av en pålitelig kar som har holdt sitt ord. Etter første mnd. har det enda ikke dukket opp overraskelser.

Bilen er så og si en original 518i 1986 modell med 5 trinns manuell. Bilen er i farge Zinnoberrot med sort dashbord, sorte dørtrekk og sort gulvteppe. Setene er antrasitt. Det er desverre feil baksete og hull i førersetet, så på sikt skal dette byttes ut. Det er så å si ingenting av utstyr. Elektrisk speil på førersiden, bremseslitasjevarsler og stor analog klokke! Her finnes det hverken servo, ABS eller turteller. Dette er med på å framheve sjarmen i en slik bil. Motor er standard M10 med innsprøytning.

Planen er at dette skal bli en oldtimer eller "hattkaillbil" som vi kaller det i Trøndelag. Dette medfører at bilen skal tilbakeføres i mer eller mindre original stand. Men med en liten senk, samt tidsriktige felger med kant. Orange blinklys beholdes. Lakken poleres. Shadowline-lister er allerede på plass. Innvendig kunne jeg tenkt meg lyst stoff interiør, da dette kan bli fint i rød bil. Nakkestøtte-trekk med BMW-logo på alle nakkestøtter. Samt skotts-rutete teppe liggende i baksetet, (må ha med bikkja på enkelte turer) samt at dama skal lage korsstingputer med BMW rondeller. Originale NAF merker skal i frontruta, samt BMW CCN merker (Norge og Trøndelag) i siderute bak. Motor får bli original til den tar kvelden. Planer er at denne bilen skal vinterlagres om den viser seg å være bra.

Kommer til å føre på flere punkter etterhvert. Punkter merket rødt er handlet inn/montert.

Eksteriør:

Felger original BMW 15x7"

Nye skilt og skiltplater

Polering

Shine opp plastikk

Fullføre shadowlinelister

Bytte frontrute

Bytte luker på framfanger

Lakkere det sorte på framfanger/sidelister

Bytte baklykt/lodde kontakter

Bagasjeromslist

Overflaterust i baggasjerom

rustflenge ved popnaggel i motorrom

Motorvask

Interiør:

Full rengjøring

Nye seter fram/bak

Ta ut gulvetppe, sjekke rust samt rengjør teppe

Fikse hanskerom

Ny damask, girspake

Diverse deksel, stygge knapper osv. byttes

Bytte dørlist passasjerside (denne er lilla) ?

Understell og Teknisk:

Nye bensinslanger

Bærearmer fram

Lenkearmer

Tårnlager bak

Rustbehandling

Senkesett

Firehjulskontroll

Om noen har deler jeg trenger eller tips til andre ting, så rop ut.

Bilder av utgangspunktet:

bvincpkffdnrqccxcf7w.jpg

8va9xj8ga6krxal6jimq.jpg

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da hadde jeg jammen flaks!

Så en annonse på finn.no på felger til E28. Det var lite info ang. størrelse, produsent innpress osv. Men tok alikevell en telefon. Felgene er originale BMW felger som aldri er påmontert en bil! De er ikke balansert og kom "eskenye". Ser ut som det er en E32 felg, da jeg ikke fant den i ETK på hverken E28 eller E34. Noen som vet? felgene er iallefall 15 x 7" IN20 5x120. Og passer det stuket jeg vil ha.

Prisen var det heller ingenting å si på.

vx1yjspoep6cvtatm26i.jpg

Skrevet

Trur man kan hente ut mye med en skikkelig rubbing/polering. Tenkte å høre med scandicshine som vi var på vårpussetreff med i fjor, da de har utstyr for å rette ut småbulker samt få til ett skikkelig resultat. Men det frister mer å bruke pengene på interiør ;)

Skrevet

Tør jeg gjette på Zinnoberrot?

Rød E28 med Shadowline er magisk. I mine øyne er det den beste fargen på E28.

Skrevet
Tør jeg gjette på Zinnoberrot?

Rød E28 med Shadowline er magisk. I mine øyne er det den beste fargen på E28.

98% sikker på det. skal sjekke etterpå. Ikke metallic og ikke klarlakk, så trur fargen kommer seg etter en polering.

Rød E28 med shadowline blir automatisk M5 i mine øyne. Håper på sommer nå!!

Skrevet

Flott bil! Denne lå overraskende billig ute på nettet, så jeg tipper du fikk den for en god pris! Flotte felger du har fått deg også :)!

Skrevet
Flott bil! Denne lå overraskende billig ute på nettet, så jeg tipper du fikk den for en god pris! Flotte felger du har fått deg også :)!

Takk for det.

Ga faktisk selger det han forlangte, da bil og pris stemte overens. Mye nye deler av forrige eier, blant annet dynamo, batteri, eksosanlegg og motorservice. Dessuten har han to delebiler stående, som jeg kan få tak i deler av.

Idag skaffet jeg fire nye nakkestøttetrekk. De er kun hvite, men tenkte å prøve å stryke på BMW rondeller med T-skjorteoverføringsark. Det blir fint arbeid nå mens det er storm i Trondheim ;)

Skrevet

Hei

Gratulerer med ny bil. :) Ser ut som den er hel og pen, og fargen er nå det peneste jeg har sett på en e28 :crazy:

Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt.

Mvh

Bent

Skrevet

Arti å sjå att du tar vare på gammel biln min ,:)var akurat sånne felger jeg hadde tenkt og montere. Har vori i umeå i sverige og henta meg en m535 86 model som jeg driver og pusser opp , fant ut att det ble for lite med bare en e28:)

Skrevet

Bent: Takk for det. Pyseprosjekt i forhold til mange andre her inne, men det er dette jeg orker og har tid/plass til nå.

Marius: M535 er drømmen. skal du registrere den, eller blir det delebil/banebil? Synd det er bare en 518, men det kan alltid gjøres noe med etterhvert. Trenger noen deler ettehvert, så tar kontakt da.

hvordan var sommerhjula som fulgte med? Husker du dim? Er det bra gummi, ikke for gammel, så tenkte jeg å sette over på de nye felgene. Har ett sett med ubrukte 5 år gamle sommerhjul, men er usikker på tilstand.

Skrevet

Har tenkt og registrere den ja ,hade egentli tenkt og vente till den ble veteran men tror ikke jeg klarer og vente så lenge:) . Var 14 toms sommer hjul som fulgte med ,dekka er bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...