Eirik Viste Skrevet Mars 30, 2011 Skrevet Mars 30, 2011 Litt ny info. Får snart levert en tunet hjerne til E46 M3. Kjøperen av denne hjernen trakk seg etter at tuneren hadde levert den på Posten. Denne hjernen er uten EWS og har Alpha N programmering. Tuneren sa at den fungerer også bedre på motorer som bruker LMM enn original hjernen. En trenger ikke ta bort luftmassemåleren. Prisen er 5.500 kr for en slik hjerne med innbytte av originalhjernen. Selvfølgelig passer denne hjernen best til ombyggingsbil der en vil slippe arbeidet med å legge opp EWS ledningsnettet og tilhørende deler. Har og en E39 M5 hjerne uten EWS og med Alpha N programmering som passer perfekt i E30 ombygg m.m. Denne koster også 5.500 kr med innbytte av original hjerne. Blir spent å få erfaringer fra Dirty når han snart har sin E30 banebil ferdig med S62B50 motor og tilsvarende hjerne. Kan også skaffe hjerner til M52B25 uten EWS som er optimalisert til M50B25 innsug. Og eksisterende hjerner kan omprogrammeres, men det tar lenger tid og gir mer fraktkostnader. Motorene i 323/523 har mye mer potensiale i seg enn 170 hk. Med M50B25 innsug og 325/328 eksos kan effekten bil ca 205-210 hk med god bensinøkonomi. Originalmotoren er strupet ned både på innsug- og eksossiden. Prisen er 4.000 kr + 140 kr i frakt uten EWS Kan skaffe en optimalisert hjerne til M52B28 motor. Den fungerer fint på standard motor men er spesielt programmert for bruk med M50B25 innsug. Den har bra bunndrag og jevnt drag helt opp til turtallsperren på ca 7.000 omdr. Jeg har solgt flere slike hjerner med meget fornøyde brukere. De rapporterer om spesielt mer merkbart drag opp i turtallet. Også i forhold til andre omprogrammerte hjerner. Motoren går veldig rent og fint. Går den ikke bra, er feilen en annen plass har jeg erfart flere ganger. Ved normal kjøring kan bilen bruke mindre bensin enn tidligere. En av mine kunder har rapportert om forbruk ned i 0,69 pr mil på sin ombygde E39 528i. Dette er også en viktig del av motortuning. Snakket for et par dager siden (20 juni)med 528i eieren, og han gikk inn på kjørecomputeren som viste et gjennomsnittlig forbruk på mellom 0.75 til 0.77 liter pr mil. Hans motor er i meget bra stand med bl.a ny veiv- og kamsensor pluss at det er ingen lekkasjer i innsuget. Hans 2 liter 150 hk motor pleide å ligge rundt 1 liter på blandet kjøring. Han er kjempefornøyd med å ha en motor som er skikkelig sprek og samtidig veldig gunstig å kjøre med. Denne hjernen er spesielt praktisk for dere som skal bruke M52B28 i eldre E36 uten EWS montert fra fabrikken. Og selvfølgelig E30. Det er bare å starte opp etter montering uten å bruke mye tid på å legge opp EWS ledningsnettet. Og en slipper å være redd for motorstans hvis noen av EWS delene streiker. Det har kunder av meg opplevd før de kjøpte en slik hjerne. Irriterende hvis det skjer langt hjemmefra. Hjernen selges for 4.000 kr + 130 kr i frakt med sporing. Hilsen Eirik. 92 22 65 44 .
E30-328 Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Kan du skaffe hjerne som er tilpasset US S52 kammer og M50B25 innsug?
Eirik Viste Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Skrevet Mars 31, 2011 Skal høre med min tuner angående M52B28 med USA kammer. Jeg har en hjerne til Alpina 3.2 liter uten EWS. Den bruker samme kammene som USA M3 3.2 som er basert på M52 motoren. Alpina sitt innsug har samme dimensjon som M50B25, bare en litt annen utforming. Alpina hjernen er for tiden på utlån i Asker, men bor du i nærheten kan du få teste den. Eirik.
Clausfox Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Jeg kjøpe hjerne av Eirik for noen månder siden, å igår prøvde jeg den! Må si at den fungerte kjempe godt! over mine forventninger! Jeg har m50 innsug, grenrør, sports eksos osv.. Med den Orginale hjernen fjusket den litt ifra 2000-4000rpm og gikk ikke særlig godt! men etter den nye hjernen var det et MYE bedre arbeidsregister. Var mye sterkere ifra bund og helt opp til 6900rpm (sperret på ca 7000rpm). Spant ut 1,2,3 gir på tør asvalt med vinter dekk (15") men fortsatt ganske artig å se hvor mye denne hjernen gjorde! Bilen går nå mye finere på tomgang å bruker vesentelig mye mindre drivstoff! Så dette er et veldig godt valg om man vil optimalisere M52B28 med m50 innsug! Tror også ihvertfall min skal holde fint følle med en orginal e36 m3 3,0L opp til 120kht // Claus Henrik Sc
Stiansl Skrevet Mars 31, 2011 Skrevet Mars 31, 2011 Hvordan vil denne virke på en orginal e46 328? Får man noe særlig effekt av det?
bmw328ci Skrevet April 1, 2011 Skrevet April 1, 2011 Jeg kan og anbefale denne hjernen fra Eirk. Har den selv på min e36 med M52 b28, alpinaB3(m50 b25) innsug og 3,64 utveksling på bakaksel. Og dette går veldig friskt+at forbruket er lavt, dersom en kjører pent rikitignok Har målt min til 0.67ltr/mil på kjørecomputern ved langkjøring
Eirik Viste Skrevet April 1, 2011 Forfatter Skrevet April 1, 2011 Hei Stian. Siden du har E46 328 regner jeg med at du har dobbelvanos motor. Da passer ikke denne hjernen hos deg. Men hvis du har enkelvanos er det jo ok. Jeg kan høre med tuneren om hva han kan tilby. Han har pratet om å lage programmeringer som er tilpasset originalt innsug. Hvis du får tak i E46 330i innsug kan en oppnå samme økning i hk med rett programmering Tror ikke at det er noen grunn til å kjøpe denne hjernen hvis du ikke har M50B25 innsug. Den går nok litt bedre, men ytelsen oppover i turtallet blir ikke så bra som dem som bruker M50 innsug.. Jeg mener at det er et must for 2.8 eiere som vil ha skikkelig fart oppover i turtallet å bytte til stort innsug. Da er den hjernen som jeg selger midt i blinken. Kombinasjonen av høy ytelse og lavt forbruk er meget vellykket på denne programmeringen. Takk til Claus Henrik og André for sine erfaringer. Det er alltid fint når kjøperne er fornøyde og gir sin anbefaling videre. Eirik.
Eirik Viste Skrevet April 2, 2011 Forfatter Skrevet April 2, 2011 Snakket nettopp med tuneren jeg bruker. Han sa at eksosen er litt strupet på en original 328/528. Så ekstra effekt får en når både M50 innsug, grenrør/sportseksos og den tunete hjernen brukes. Det ser det ut til at Claus Henrik får gevinst av nå. Enda et steg videre kan være oppboret innsugsspjeld som gir enda mer luft til motoren. Har også tilbakemeldinger som viser hvor viktig det er at Vanosenheten fungerer som den skal. Motoren trenger ikke å være kjørt langt før vanospakningene kan bli utette og mye bunndrag går tapt. Originalpakningene skal være skikkelig dårlige. Så for best mulig utbytte av denne hjernen bør utskiftning av pakningene i Vanos enheten utføres. Ellers fortalte han at han har god programmering til 2.8 motorene med standard innsug. Motoren går merkbart bedre etterpå og med lavere forbruk. Slike hjerner kan også skaffes hvis det er interesse for en slik. Hjernen jeg har kan brukes på M52B28 motorer i både E36, E39 og E38. Alle som bruker enkel Vanos motor. Denne hjernen kan fint brukes på standard motor nå selv om du har planer senere om bytte til M50B25 innsug senere. Og er den billigste måten å få mange ekstra hk i motoren.
E30-328 Skrevet April 2, 2011 Skrevet April 2, 2011 Litt mer spesifikt: M52B28 1996 i E30 med fungerende EWS M50B25 Manifold S50B30 eksos M3 US kammer (snart, sammen med chip) Trenger du noe mer opplysninger?
Ollie78 Skrevet April 8, 2011 Skrevet April 8, 2011 Tar man en sjanse om man monterer en slik hjerne på en M52B28 E39 med automatgir. Dem er vel ikke særlig glad i momentøkning.
Eirik Viste Skrevet April 9, 2011 Forfatter Skrevet April 9, 2011 Har vært opptatt i det siste og har ikke fått varsel om aktivitet i tråden. Kom heller ikke inn på forumet i går kveld. En kompis i Skien skal kjøpe en Alpina 3.2 liter hjerne av meg uten EWS. Den har omtrent samme kammer og eksos og diameter på innsugsmanifolden. Kjører du forbi Skien kan du sikkert få prøve om den hjernen passer bra. Men det blir i så fall om ca en måned. Tuneren har samme programmering liggende. Snakket med han i forrige uke, men glemte å spørre om 2.8 liter med kvassere kammer. Angående bruk på en 528ia, så burde det ikke være noe problem med mer effekt og moment. Alpina B10 3.2 med 260 hk og USA M3 på 240 hk med 330 Nm bruker samme girkassen som 528ia. Det er bare til eiere med manuell kasse som jeg har solgt disse hjernene til. Og der fungerer de strålende. Men de burde og fungere bra med aut. kasse. Det er betydelig mer drag i motoren oppover i turtallet med M50 innsug og denne hjernen. Denne hjernen er en meget gunstig trimming sammen med M50 innsug av 2.8 motoren. Ca 6.000 kr for disse delene er ikke mye for å få ca 40 hk mer effekt. Det gir mye mer effekt for pengene enn grenrør og sportseksos. Men en vil jo få enda mer effekt hvis både innsug og utblås blir oppgradert. Eirik.
Haug530D Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Får du lagd dette til 523 med M50 innsug også og hvor sitter denne hjernen i bilen? mye arbeid å bytte?
Eirik Viste Skrevet April 10, 2011 Forfatter Skrevet April 10, 2011 Jeg har en hjerne tilpasset M52B25 med M50B25 innsug. Den hjernen er med EWS delene som skal til for å brukes i en annen bil. Ellers er det fullt mulig å få laget hjerner uten EWS til 2.5 literen og. Effekten er ca 205-210 hk hvis en har eksos som ikke struper. Kanskje har 523 større eksos standard enn 323 E36. 323 bruker samme eksos som 320 og struper effekten. Ellers er 2.8 hjernen enda her hos meg. Eirik.
Haug530D Skrevet April 10, 2011 Skrevet April 10, 2011 Jeg har en hjerne tilpasset M52B25 med M50B25 innsug. Den hjernen er med EWS delene som skal til for å brukes i en annen bil. Ellers er det fullt mulig å få laget hjerner uten EWS til 2.5 literen og. Effekten er ca 205-210 hk hvis en har eksos som ikke struper. Kanskje har 523 større eksos standard enn 323 E36. 323 bruker samme eksos som 320 og struper effekten.Ellers er 2.8 hjernen enda her hos meg. Eirik. Nå vet ikke jeg helt hva EWS betyr da, men jeg kan bruke den hjernen som er tilpasset M52B25 med M50B25 innsug?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå