otot Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Har en 2002mod e39 hvor klimakompressoren ikke fungerer. Feilsøking som er utført. Sikringer er ok, lys i bryter for klimaanlegg lyser (usikkert om den fungerer for det da) Trykket på kjølesystemet er ca 2,2 bar. 1bar er ca 14,5 psi (altså innenfor gitte verdier 14 - 32 psi ) Spenning målt inn på kompressor er 5,15 volt med bryter for klimaanlegg aktivert/ikke aktivert. Denne målingen ble tatt med motoren i gang. Målt spenning uten motor i gang 4,97 volt med og uten bryter aktivert. På klimaanleggspanelet er det en stk bryter som ikke fungerer (maxbryteren som det er avbildet et snøkrystal på. Noen som kan hjelpe meg her??
otot Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Litt mere info. Klimakompressoren skal ha 12 volt spenning inn på seg. Videre feilsøking vil gå ut på å prøve bryterpanel fra tilsvarende bil og å sette på ekstern 12 volts spenning inn på kompressoren for og utelukke bryterpanel og kompressor. Da vil en evt stå igjen med styreenheten og rele som ligger under pollenfilteret på høyre forskjerm. Mulig programvare har falt ut fra styreenheten og må programeres på nytt.
otot Skrevet April 6, 2011 Forfatter Skrevet April 6, 2011 Jepp.. Ikke nå galt med den nei. Eneste som ikke virker er klimakompressoren og max bryteren med snøkrystal på bryterpanelet. ( lyset i den bryteren virker heller ikke)
oleo Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 I min e39 er snøkrystallet restvarme funksjonen. Den virker kun når man har stoppet varm motor.
bjalle Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 I min e39 er snøkrystallet restvarme funksjonen. Den virker kun når man har stoppet varm motor. Da er det koblet feil,snøkrystall er klimaanlegg,skal være en knapp det står rest på.
oleo Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 I min e39 er snøkrystallet restvarme funksjonen. Den virker kun når man har stoppet varm motor. Da er det koblet feil,snøkrystall er klimaanlegg,skal være en knapp det står rest på. Hehe.. neida, det er ikke koplet feil. jeg har klimaanlegg-knappen også. Men den knappen som er merket Max samt et snøkrystall er restvarmen i min bil.
Alpejohn Skrevet April 6, 2011 Skrevet April 6, 2011 Jepp..Ikke nå galt med den nei. Eneste som ikke virker er klimakompressoren og max bryteren med snøkrystal på bryterpanelet. ( lyset i den bryteren virker heller ikke) Går ut i fra at når du slår på AC, så kobler ikke kompressoren inn? - Du kan jo se om du når ned til den, og prøve og vri rundt clutchen/hjulet, og se om den er treig, eller sitter fast. - På Volvo v70, 1. gen, var det ofte problemet at clutchen ikke koblet inn, eller at den slura, så den klarte ikke å dra rundt kompressoren. Det som da ble gjort var og ta et kosteskaft og prøve og trykke inn clutchen mens motoren er i gang, og AC slått på. Den vil da begynne og gå, men koble ut etter kort tid (syns jeg og huske). Da er clutchen, slitt. Dette kan shimses på et vis, men det vet jeg ikke hvordan det gjøres. Man demonterer vertfall og noe styr. Fins sikkert noen guider på internett Fredrik
otot Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Litt mere info. Klimakompressoren skal ha 12 volt spenning inn på seg.Videre feilsøking vil gå ut på å prøve bryterpanel fra tilsvarende bil og å sette på ekstern 12 volts spenning inn på kompressoren for og utelukke bryterpanel og kompressor. Da vil en evt stå igjen med styreenheten og rele som ligger under pollenfilteret på høyre forskjerm. Mulig programvare har falt ut fra styreenheten og må programeres på nytt. Da har jeg prøvd å koble opp ekstern strømkilde på 12 volt, magneten i kompressoren funket da og kompressoren koplet inn. Altså ikke noe galt med kompressoren. Øyvind
Otis Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Da er det bare å sjekke ledningsnettet og måle volt ut på det punktet som skal fore ett eller annet med strøm/volt. http://spaghetticoder.org/bmw/wds/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå