Gå til innhold

325 e36. Høy co tross ny lambda og lmm.

Exhaust
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt hjelp, har fått toer feil på eu på avgass:( Den ligger ca en prosent for høyt. Jeg har nylig byttet lambda og plugger, lmm er bare året gammel og funker fint da bilen går som en klokke både på tomgang og under belastning.

Noen ideer om hva dette kan komme av, eventuelt hva jeg kan gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren ska ikke være chippet ifølge de to som har eid bilen før meg, katalysator har slått meg, men disse koster jo flesk og litt til :( Det hele blir vel til at jeg må punge ut for en ny katalysator. Jeg kjørte nesten en mil rett før målingen ble tatt, og temperaturmåleren stod litt over midten. Jeg tror motoren var varm nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være flere ting:

Lamdaverdi skal være tilnærmet 1. Er den langt over kan du ha en lekkasje i eksosen din. Samme vis CO pluss HC er mindre enn 15%

Det er forøvrig mulig at feilen fra defekt lamda hanger igjen i styringsenheten etter lamdabytte. Det skjedde med meg. Tok ut enheten og lot den være uten strøm over natten. Etterpå funket det fint, og den gikk igjennom EU.

Var noe med NO2 innhold i ppm som kunne indikere gåen katalysator og, men det husker jeg ikke detaljene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Sonden som måler på EU stikkes da inn bakerst. Det er verdier fra denne jeg snakker om. Disse målingene påvirkes bla av tilstand på lamda/motorstyring, tilstand på kat og tilstand på eksosanlegg generelt (lekkasjer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 4 months later...

Det hele endte med at jeg egentlig måtte bytte kat, men jeg kjenner heldigvis en kar som jobber på verksted. Så etter en lang kjøretur(25-30mil) dro jeg innom for å få målt co. Avviket var da så lavt at han godkjente bilen på stedet. Et top tip er å kjøre bilen go og varm, gjerne svinkjøre litt for så å kjøre rett inn på kontroll å få målt bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...