Gå til innhold

325 e36. Høy co tross ny lambda og lmm.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp, har fått toer feil på eu på avgass:( Den ligger ca en prosent for høyt. Jeg har nylig byttet lambda og plugger, lmm er bare året gammel og funker fint da bilen går som en klokke både på tomgang og under belastning.

Noen ideer om hva dette kan komme av, eventuelt hva jeg kan gjøre for å fikse det?

Skrevet

Kan være chippet motorstyring eller defekt katalysator, prøv å fyll litt E85 sammen med bensin før etterkontroll.

Skrevet

Var bilen skikkelig varm? Har hatt lignede problem da katalysator ikke hadde vært ordentlig varm........

Skrevet

Motoren ska ikke være chippet ifølge de to som har eid bilen før meg, katalysator har slått meg, men disse koster jo flesk og litt til :( Det hele blir vel til at jeg må punge ut for en ny katalysator. Jeg kjørte nesten en mil rett før målingen ble tatt, og temperaturmåleren stod litt over midten. Jeg tror motoren var varm nok.

Skrevet

Har du peiling på hvor man kan få tak i E85? Har ikke sett sånt på bensinstasjonene :? Nei, en prosent er ikke så gærent, målte 7,85% første gangen :twisted:

Skrevet

Dette kan være flere ting:

Lamdaverdi skal være tilnærmet 1. Er den langt over kan du ha en lekkasje i eksosen din. Samme vis CO pluss HC er mindre enn 15%

Det er forøvrig mulig at feilen fra defekt lamda hanger igjen i styringsenheten etter lamdabytte. Det skjedde med meg. Tok ut enheten og lot den være uten strøm over natten. Etterpå funket det fint, og den gikk igjennom EU.

Var noe med NO2 innhold i ppm som kunne indikere gåen katalysator og, men det husker jeg ikke detaljene rundt.

Skrevet

Hva mener du? Sonden som måler på EU stikkes da inn bakerst. Det er verdier fra denne jeg snakker om. Disse målingene påvirkes bla av tilstand på lamda/motorstyring, tilstand på kat og tilstand på eksosanlegg generelt (lekkasjer).

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Skrevet

Det hele endte med at jeg egentlig måtte bytte kat, men jeg kjenner heldigvis en kar som jobber på verksted. Så etter en lang kjøretur(25-30mil) dro jeg innom for å få målt co. Avviket var da så lavt at han godkjente bilen på stedet. Et top tip er å kjøre bilen go og varm, gjerne svinkjøre litt for så å kjøre rett inn på kontroll å få målt bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...