Eksos Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Kan kjøre R-sykkel fra man er 16. Jeg gjorde det. Men man må ta mellomtung før tung-lappen hvis man er under 20. (Tror det er 20) R-sykkel med 125 kubikk, eller øvelseskjøring? Er man over 21 år kan man kjøre opp direkte til tungsykkel, er man 18år og kjører opp så får man bare kjøre mellomklasse i ett par år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 kunne vel vært en ide for 18 åringer med fersk billapp også, max 100hk de 2 første åra, jeg vet at jeg kjørte som en dust når jeg var 18 og det er det sikkert flere 18 åringer som gjør også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Kan kjøre R-sykkel fra man er 16. Jeg gjorde det. Men man må ta mellomtung før tung-lappen hvis man er under 20. (Tror det er 20) R-sykkel med 125 kubikk, eller øvelseskjøring? Er man over 21 år kan man kjøre opp direkte til tungsykkel, er man 18år og kjører opp så får man bare kjøre mellomklasse i ett par år 125cc. Vet det ikke kan sammelignes med f.eks R1, men er fortsatt R-sykkel. Tror ikke en slik 100hk regel funker noe serlig heller. Når jeg kjører bmwen som jo har 170ish hester kjører jeg ganske rolig. Jeg ble mye mer idiot når jeg kjørte den gamle mercen jeg hadde. 230E w124 med 12? hester. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Tror ikke en slik 100hk regel funker noe serlig heller. Når jeg kjører bmwen som jo har 170ish hester kjører jeg ganske rolig. Jeg ble mye mer idiot når jeg kjørte den gamle mercen jeg hadde. 230E w124 med 12? hester. Enig! 200sx'en min hadde ca 250hk og jeg kjørte betydelig roligere med den enn en kjedelig caddy, golf osv. Så hestekraft begrensing tror jeg har motsatt effekt en ønsket. Selv med en 350hk S4 så kjørte jeg roligere enn med Caddyn jeg har! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Tror det er bare du som følte at det gikk roligere for seg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet April 22, 2011 Share Skrevet April 22, 2011 Selvfølgelig så gikk det fort innimellom, men når man trår pedalen i bånn så kommer det suget man ikke får med en kjip golf eller 240. Og da går det ellers rolig får seg og fort når man ønsker at det skal gå fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 100 hester holder uansett til å grisekjøre og vel så det. Men den mellomklasse regelen på mc har jeg irritert meg grønn over. Kjøpte meg en Drz400 når jeg tok lappen som oginalt har 40hk. Regelen er at man ikke kan ha mer enn 34hk. Så jeg måtte betale 3000,- for en tuv godkjent skive som settes i innsuget og ikke nok med det, den skiva har man ikke lov å sette i sjøl. Det må et verksted gjørra og de tar jo betalt for en hel time for en ting som tar 10 min. Og alt det for å få 6 hester mindre i en av de daffeste sykklene på markedet I storbritania tror jeg 16-18 åringer kjører med L på lett mc/moped Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 Det blir også like mange grønne L"er bak på bilen som du har prikker i førerkorte også . Så når hele rumpa på bilen er dekket men grønne L"er så er det bare og slippe grønningen for bi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 23, 2011 Share Skrevet April 23, 2011 Skal det isåfall være noe L noe sted så skal det være FORAN på bilen. Da vet du når du møter en uerfaren, og har en på fangeren din bak.Gamlinger er nok heller de som burde hatt L'en BAK, siden du kan forvente skjening over i andre kjørefelt da du kjører forbi. Alenemødre i 40 årene med japansk øko-boks av en bil som er full av unger burde også ha vært påbudt med rosa malt bil. Makan til utrygge sjåfører finns ikke! Alenefedre er derimot garantert sikre i trafikken... Her i Danmark er det påbudt med en stor rød "L" bak på bilen det første året man har lappen. Et godt konsept for alle parter i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_ Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Hvordan er det et godt konsept? Skal man behandle de ferske sjåførne annerledes enn de som har hatt lappen lenger? Da vil jeg vel heller si det er opplæringen det er noe galt med.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 ville 6 mnd på skolebenken og 100 kjøretimer ekstra være bedre mener du ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Hvordan er det et godt konsept?Skal man behandle de ferske sjåførne annerledes enn de som har hatt lappen lenger? Da vil jeg vel heller si det er opplæringen det er noe galt med.. Helt ferske sjåfører er i sakens natur ikke de mest erfarne... de mangler både rutine og trening. Derfor er det et godt konsept at ferske sjåfører gir seg til kjenne slik at vi andre bl.a kan vise eksta hensyn i trafikken. Husk at trafikken egentlig er et stort samarbeidsprosjekt med bestemte regler. Det er ikke meningen at vi skal opptre som individuelle egoister i trafikken. Dette er det dessverre mange som glemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_ Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Hvordan er det et godt konsept?Skal man behandle de ferske sjåførne annerledes enn de som har hatt lappen lenger? Da vil jeg vel heller si det er opplæringen det er noe galt med.. Helt ferske sjåfører er i sakens natur ikke de mest erfarne... de mangler både rutine og trening. Derfor er det et godt konsept at ferske sjåfører gir seg til kjenne slik at vi andre bl.a kan vise eksta hensyn i trafikken. Husk at trafikken egentlig er et stort samarbeidsprosjekt med bestemte regler. Det er ikke meningen at vi skal opptre som individuelle egoister i trafikken. Dette er det dessverre mange som glemmer. Såklart de ikke er de mest rutinerte. Men ser ikke helt på hvilke måter vi skulle behandlet dem annerledes enn man skulle med andre sjåfører.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Såklart de ikke er de mest rutinerte. Men ser ikke helt på hvilke måter vi skulle behandlet dem annerledes enn man skulle med andre sjåfører.. Det kan man gjøre ved å være ekstra tålmodig som medtrafikant, holde avstand, holde tilbake istedenfor å presse seg frem etc. Det er også viktig å huske på at mange unge sjåfører ikke kjenner deres egne og andres begrensninger. Mange unge sjåfører tenker f.eks ikke over hva slags følger en alt for høy hastighet kan medføre. Hvis jeg kjører 80 Km/t i timen langs en landevei med den samme fartsgrensen forventer jeg ikke å møte eller bli tatt igjen av en bil som kommer i 120 Km/t. Slikt kan skape svært farlige situasjoner for andre trafikanter. Utfordringen er at dette forstår mange sjåfører ikke (spesielt unge sjåfører) før de selv går langs den samme veien med deres egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_ Skrevet April 24, 2011 Share Skrevet April 24, 2011 Såklart de ikke er de mest rutinerte. Men ser ikke helt på hvilke måter vi skulle behandlet dem annerledes enn man skulle med andre sjåfører.. Det kan man gjøre ved å være ekstra tålmodig som medtrafikant, holde avstand, holde tilbake istedenfor å presse seg frem etc. Det er også viktig å huske på at mange unge sjåfører ikke kjenner deres egne og andres begrensninger. Mange unge sjåfører tenker f.eks ikke over hva slags følger en alt for høy hastighet kan medføre. Hvis jeg kjører 80 Km/t i timen langs en landevei med den samme fartsgrensen forventer jeg ikke å møte eller bli tatt igjen av en bil som kommer i 120 Km/t. Slikt kan skape svært farlige situasjoner for andre trafikanter. Utfordringen er at dette forstår mange sjåfører ikke (spesielt unge sjåfører) før de selv går langs den samme veien med deres egne barn. Holde avstand og ikke presse seg frem kan jeg ikke huske å ha lært verken hos kjøreskolen, eller i teoriboka. Så du skal holde avstand og ikke presse deg frem, samme om bilen har grønn eller rød L bakpå. Den siste delen er jeg helt enig i. Kjenner de sine egne begrensninger mer, dersom de har en grønn L? Ikke for å være vrien eller krangle eller noe, jeg bare syns ikke det gir så mye mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå