Hollabaloo Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Har en 1998 520i som har gått 136000km. Synes girfølelsen er upresis, tatt i betraktning at det er en tysk (gammel) premiumbil det er snakk om. Skal prøve å forklare symptomene. 1) Lang vandring. Sånn har vel bilen alltid vært. Jeg liker korte presise girskift av "ladegrep"-typen. 2) Giring: 1-->2 gir Når motoren og girkassa er kald og jeg girer raskt fra 1. til 2. så hender det at det skraper fra girkassa. Er ikke noe problem i praksis så lenge jeg tar det litt rolig. Dette er litt vanskelig å forklare, men dersom jeg drar den raskt fra 1. til fri (girspak holdes mot venstre), så merker jeg det ofte mekanisk i girspaken når girkassa er klar for å få servert bevegelsen N-->2. gir uten motstand. Er motor og girkasse varm så er ikke dette like ille. 3) Giring: 2-->3 gir Av og til er dette klikk-klakk sånn det skal være, mens andre ganger så får man en litt uggen følelse når man girer. Idet du drar spaken fra N-->3 gir så føles det liksom som om man kommer borti et stag eller noe. Vanskelig å forklare. Hører ingen ulyder. 4) Giring: 3-->4 gir Går som regel klikk-klakk når motor/gir er kald. Når motor/gir er varm(!) så er det av og til samme symptom som i punkt 3). 5) Giring: 4-->5 gir Ingen problemer 6) Nedgiring, samtlige gir Ingen problemer Spørsmålet mitt er vel egentlig om andre har opplevd det samme, og hva som kan gjøres for å få en bedre girskiftfølelse. For å sette ting litt i perspektiv her så fremstår girkassa i min mors 2006 Toyota Corolla über-presis og supersportslig i forhold til girksassa i E39-en. Btw. girolje ble skiftet for 1 år siden. Har hørt gode ting om shortshifter, gjerne i kombinasjon med bytte av ledd/kuler/foringer/skiver i resten av girskift-mekanismen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Har noe av det samme laget en tråd om det for en stund siden. Min skraper ikke,men er litt sånn "uggen" å gire med.. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=187214 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet April 25, 2011 Forfatter Share Skrevet April 25, 2011 Har noe av det samme laget en tråd om det for en stund siden. Min skraper ikke,men er litt sånn "uggen" å gire med.. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=187214 Hm. Det var ikke mye respons i tråden din. Er folk flest med E39 og manuell girkasse fornøyd med "røre-kassa"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Prøv en oljeskift i første omgang. Om du monterer shortshift vil du få en mer presis og "ladegrep" følelse ved giring. Skift gjerne også foringene i giroverføringa samtidig med installasjon av shortshift. Edit: Beklager, skumleste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Neste steg blir å skifte kasse. Jeg har en Getrag 250 kasse fra e36 325 stående. Sjekka etk og den skal passe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Slitte synkroniseringsringer. Skift kasse og alle foringer i overføringen så blir det bra igjen. Monter evnt shortshift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet April 25, 2011 Forfatter Share Skrevet April 25, 2011 Slitte synkroniseringsringer. Sikker på det? Når jeg tester girene med motor avskrudd, så kan jeg veksle mellom alle gir og alt kjennes helt strøkent ut. Kan det være noe galt med clutch-mekanismen som gjør at clutch-lamellen ikke frigjør seg umiddelbart når clutchpedalen trykkes inn? Luft i det hydrauliske systemet f.eks.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Det enkleste er å bytte den hvite foringen som girstangen står i, samt montere shortshift, (f.eks org girstang fra Z3 1.9) Om den "skraper" så er det pga at synkroniseringsringene ikke klarer å utjevne hastighetsforskjellen på motoren og girkassen. Du kan prøve å gi litt gass før du f.eks girer ned:) Når du har motoren avslått så har ikke synkroniseringsringene noen funksjon.. edit: ellers så høres girkassen din helt fin ut! Iallefall til å være 13år gammel.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Min girkasse er nesten likens som Hollabaloo sin, men min har rullet 256000km. Skiftet firolje i fjor, ble vesentlig bedre, men ikke helt bra på kald girkassen, da spesielt ved -20 grader. Men det er nok som de sier, slitte synkroniseringsringer. Jeg bruker å ta en liten pause mellom 1-2 på kanskje 0,5-1 sekund ved oppgiring, bare for å spare kassen litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 25, 2011 Share Skrevet April 25, 2011 Min er litt treg i første når den er kald. Sånn var det med forrige eier også. Ellers går det knirkefritt. Gått snart 185 000. Skiftet olje på kassa for to år siden. Er fornøyd jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Mai 21, 2011 Share Skrevet Mai 21, 2011 jeg har en e39 523 97 mod og min skraper det ganske høyt når jeg girer på 4500 fra 1 til 2 og 2 til 3 men så blir det bedre er det synkroniseringsringene som må byttes då har short shift montert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. E36 Skrevet Mai 21, 2011 Share Skrevet Mai 21, 2011 skrapingen kommer av slitte synkronringer detter er noen tynne koniske ringer som ligger i kassen de er ofte slitt på 1-2 gir for de mangen drar bilen langt på 1 gir noe som det egentlig ikke er beregnet til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Johnny Skrevet Mai 23, 2011 Share Skrevet Mai 23, 2011 En mulighet som ikke er uvanlig på eldre biler er at clutchen ikke frir ordentlig pga at det er mye gammal dritt på direktakselen inn til girkassen (den akselen som clutch plata sitter på) dette gjør at clutchen ikke ordentlig blir koblet fri fra svinghjulet. At dette blir bedre når motoren er varm kan skylles at den oljeholdige møkka blir varma opp og ikke lenger lager like store problemer. Har periode vis det samme problem på E46en men det blir mye bedre etter et olje skift, husk å bruke riktig olje. Slarken i giroverføringen skylles nokk slitte overføringsforinger, noe som ikke er så uvanlig. Rogue Engineering har kansje noen av de beste delene til BMW`s giroverføring og et veldig bra short skift system. Les om deres deler de har noen meget godt gjennomtenkte systemer. - http://www.rogueengineering.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Mai 23, 2011 Share Skrevet Mai 23, 2011 Har samme problemene på min e39, bytta clutch og gir olje nylig uten att det gjor noe forskjell. Tror faktisk att 520 kassa regel rett er svak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kje Skrevet Mai 23, 2011 Share Skrevet Mai 23, 2011 Jeg har fremdeles ei Getrag 250 kasse liggende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå