Gå til innhold

LØST! E39 - dårlig kvalitetsfølelse ved girskift (manuell)


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 1998 520i som har gått 136000km. Synes girfølelsen er upresis, tatt i betraktning at det er en tysk (gammel) premiumbil det er snakk om. Skal prøve å forklare symptomene.

1) Lang vandring.

Sånn har vel bilen alltid vært. Jeg liker korte presise girskift av "ladegrep"-typen.

2) Giring: 1-->2 gir

Når motoren og girkassa er kald og jeg girer raskt fra 1. til 2. så hender det at det skraper fra girkassa. Er ikke noe problem i praksis så lenge jeg tar det litt rolig. Dette er litt vanskelig å forklare, men dersom jeg drar den raskt fra 1. til fri (girspak holdes mot venstre), så merker jeg det ofte mekanisk i girspaken når girkassa er klar for å få servert bevegelsen N-->2. gir uten motstand. Er motor og girkasse varm så er ikke dette like ille.

3) Giring: 2-->3 gir

Av og til er dette klikk-klakk sånn det skal være, mens andre ganger så får man en litt uggen følelse når man girer. Idet du drar spaken fra N-->3 gir så føles det liksom som om man kommer borti et stag eller noe. Vanskelig å forklare. Hører ingen ulyder.

4) Giring: 3-->4 gir

Går som regel klikk-klakk når motor/gir er kald. Når motor/gir er varm(!) så er det av og til samme symptom som i punkt 3).

5) Giring: 4-->5 gir

Ingen problemer

6) Nedgiring, samtlige gir

Ingen problemer

Spørsmålet mitt er vel egentlig om andre har opplevd det samme, og hva som kan gjøres for å få en bedre girskiftfølelse. For å sette ting litt i perspektiv her så fremstår girkassa i min mors 2006 Toyota Corolla über-presis og supersportslig i forhold til girksassa i E39-en. Btw. girolje ble skiftet for 1 år siden.

Har hørt gode ting om shortshifter, gjerne i kombinasjon med bytte av ledd/kuler/foringer/skiver i resten av girskift-mekanismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en oljeskift i første omgang. Om du monterer shortshift vil du få en mer presis og "ladegrep" følelse ved giring. Skift gjerne også foringene i giroverføringa samtidig med installasjon av shortshift.

Edit: Beklager, skumleste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte synkroniseringsringer.

Sikker på det? Når jeg tester girene med motor avskrudd, så kan jeg veksle mellom alle gir og alt kjennes helt strøkent ut. Kan det være noe galt med clutch-mekanismen som gjør at clutch-lamellen ikke frigjør seg umiddelbart når clutchpedalen trykkes inn? Luft i det hydrauliske systemet f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å bytte den hvite foringen som girstangen står i, samt montere shortshift, (f.eks org girstang fra Z3 1.9)

Om den "skraper" så er det pga at synkroniseringsringene ikke klarer å utjevne hastighetsforskjellen på motoren og girkassen. Du kan prøve å gi litt gass før du f.eks girer ned:)

Når du har motoren avslått så har ikke synkroniseringsringene noen funksjon.. :wink:

edit: ellers så høres girkassen din helt fin ut! Iallefall til å være 13år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min girkasse er nesten likens som Hollabaloo sin, men min har rullet 256000km. Skiftet firolje i fjor, ble vesentlig bedre, men ikke helt bra på kald girkassen, da spesielt ved -20 grader.

Men det er nok som de sier, slitte synkroniseringsringer.

Jeg bruker å ta en liten pause mellom 1-2 på kanskje 0,5-1 sekund ved oppgiring, bare for å spare kassen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er litt treg i første når den er kald. Sånn var det med forrige eier også. Ellers går det knirkefritt. Gått snart 185 000. Skiftet olje på kassa for to år siden. Er fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En mulighet som ikke er uvanlig på eldre biler er at clutchen ikke frir ordentlig pga at det er mye gammal dritt på direktakselen inn til girkassen (den akselen som clutch plata sitter på) dette gjør at clutchen ikke ordentlig blir koblet fri fra svinghjulet.

At dette blir bedre når motoren er varm kan skylles at den oljeholdige møkka blir varma opp og ikke lenger lager like store problemer.

Har periode vis det samme problem på E46en men det blir mye bedre etter et olje skift, husk å bruke riktig olje.

Slarken i giroverføringen skylles nokk slitte overføringsforinger, noe som ikke er så uvanlig.

Rogue Engineering har kansje noen av de beste delene til BMW`s giroverføring og et veldig bra short skift system.

Les om deres deler de har noen meget godt gjennomtenkte systemer.

- http://www.rogueengineering.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...