user1974 Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Heisan. Utifra hva jeg har lest er det mye kompetanse på dette forumet og jeg tenkte jeg skulle benytte meg av dette nå. Har en 2003 E39tia som har problemer med PDC'en. Den piper kun en lang tone når den aktiveres og lampa på bryteren står kun å blinker. Dette problemet har jeg hatt før og det betyr etter det jeg kan forstå at en (eller flere?) sensorer ikke fungerer. Forrige gang dette oppstod valgte jeg bytte de ødelagte sensorene men til 1.000,- pr. sensor blir dette i overkant dyrt når de feiler så ofte. Så til spørsmålet: Sannsynligheten for at det er en av sensorene foran som er ødelagt er jo overhengende siden det er der steinsprut kommer - og med det i bakhode: Er det mulig å koble seg forbi en ødelagt sensor? Eller i beste fall koblet ut alle sensorene i front? Er jo strengt tatt bare bak at de er til noe særlig hjelp. Hilsen Thomas Kreativ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Sensorer som går i stykker er ikke SÅ vanling, men det skjer. Du kan kjøpe de fra ebay.de billigere. Får å sjekke om en sensor er defekt, så setter du bilen i revers, med tenningen på, og lytter etter en tikke lyd fra hver sensor. Den som ikke tikker er defekt, evt ledningsbrudd. Det kan hende at du kan kode om PDC boksen slik at den kun tror det finnes PDC bak, evt så er det en annen boks du kan kjøpe. Sjekk www.bmwfans.info for den info. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user1974 Skrevet April 26, 2011 Forfatter Share Skrevet April 26, 2011 Otis, ebay var ikke et dårlig forslag - et kjapt søkt gav resultater på rundt $150. Takk også for tips om hvordan du finner en defekt sensor - som jeg sa; mye kompetanse her. Omkoding av PDC-bokser ligger ikke akkurat på cv'en min, men er lærevillig. Hvor kan jeg finne ut mer? Den andre boksen du nevner har jeg forsøkt å finne, men uten hell. Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Ser ut som det kun eksisterer en boks, 66 20 9 129 810 og da vil jeg tro at den kan kodes om til å tro at du kun har PDC bak, slik at du slipper å fikse de foran. Men strengt tatt så ville jeg heller fikset de foran. Jeg har hatt min bil i 2,5 år og ingen av mine sensorer har gått i stykker, men ledningsbrudd fikk jeg med på kjøpet. Men det var bak. Alpejohn eller mudbug her inne vil jeg tro kan hjelpe til mht koding av PDC boksen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Synes 150usd (840nk) var et dårlig allternativ. Med frakt er du oppe i nærmere 1000kr. På koed koster den 880kr, men så har de en minstefrakt på kr 169. Men har du flere ting som du skal handle så er Koed et billig nettsted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Heisan.Utifra hva jeg har lest er det mye kompetanse på dette forumet og jeg tenkte jeg skulle benytte meg av dette nå. Har en 2003 E39tia som har problemer med PDC'en. Den piper kun en lang tone når den aktiveres og lampa på bryteren står kun å blinker. Dette problemet har jeg hatt før og det betyr etter det jeg kan forstå at en (eller flere?) sensorer ikke fungerer. Hvis det er sensor feil, vil jeg tro at den knappen i midten konsollen ikke blinker. Men den lyser hele tiden. Har du hørt lyden under rattet (rett over pedal), der er det høytalen (GONG) til framme PDC. Sjekk om det er løs ledning der T4. Du må demontere under panel for å se. Det er sjelden at PDC modulen røkt. Sensoren på Ebay.de koster kun 30 EURO per stykk. Jeg har kjøpt 8 stks (det er originale BMW) der da jeg ettermonterte min PDC. Nå er det 5 år nå. Jeg ville kjøre en diagnose for å se. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Heisan. Er det mulig å koble seg forbi en ødelagt sensor? Eller i beste fall koblet ut alle sensorene i front? Er jo strengt tatt bare bak at de er til noe særlig hjelp. Hilsen Thomas Kreativ Nei! Det går ikke an. Hvis du kopler av, må du ha kun PDC modul bak og bilen din er kodet med framme og bak PDC. Framme og bak PDC Bak PDC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 26, 2011 Share Skrevet April 26, 2011 Hvis det er sensor feil, vil jeg tro at den knappen i midten konsollen ikke blinker. Men den lyser hele tiden. Jo, den blinker ved sensorfeil. Først en konstant pipelyd i ca 5 sek etterfulgt av blinkende knapp i midtkonsollen. Ville forøvrig gjort som Otis sier og bytte den/de uansett. Skal være holdbare greier. Vær obs på at mye vasking i maskin tar knekken på sensorene da de ikke tåler trykket fra spylingen over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet April 27, 2011 Share Skrevet April 27, 2011 Hvis det er sensor feil, vil jeg tro at den knappen i midten konsollen ikke blinker. Men den lyser hele tiden. Jo, den blinker ved sensorfeil. Først en konstant pipelyd i ca 5 sek etterfulgt av blinkende knapp i midtkonsollen. Ville forøvrig gjort som Otis sier og bytte den/de uansett. Skal være holdbare greier. Vær obs på at mye vasking i maskin tar knekken på sensorene da de ikke tåler trykket fra spylingen over tid. På min bil så er den ledningen løs fra Gong som gir blinkene lys. Satt ledning igjen alt virker normal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 27, 2011 Share Skrevet April 27, 2011 Det er sikkert mulig det og. På min hadde jeg en gåen sensor foran og en bak. Fikk avlest diagnose for å være sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user1974 Skrevet April 27, 2011 Forfatter Share Skrevet April 27, 2011 Ser ut som det kun eksisterer en boks, 66 20 9 129 810 og da vil jeg tro at den kan kodes om til å tro at du kun har PDC bak, slik at du slipper å fikse de foran. Men strengt tatt så ville jeg heller fikset de foran.Jeg har hatt min bil i 2,5 år og ingen av mine sensorer har gått i stykker, men ledningsbrudd fikk jeg med på kjøpet. Men det var bak. Alpejohn eller mudbug her inne vil jeg tro kan hjelpe til mht koding av PDC boksen. Ok. Takk skal du ha Otis. Selvfølgelig enig i at det best å fikse alt. Når det gjelder ledningsbrudd skal jeg også dobbeltsjekke dette. Etter å ha testet diagnose-tipset ditt ser det ut til at ytterst venstre foran og ytterst venstre bak er gåen - alle andre tikker. Heisan.Utifra hva jeg har lest er det mye kompetanse på dette forumet og jeg tenkte jeg skulle benytte meg av dette nå. Har en 2003 E39tia som har problemer med PDC'en. Den piper kun en lang tone når den aktiveres og lampa på bryteren står kun å blinker. Dette problemet har jeg hatt før og det betyr etter det jeg kan forstå at en (eller flere?) sensorer ikke fungerer. Hvis det er sensor feil, vil jeg tro at den knappen i midten konsollen ikke blinker. Men den lyser hele tiden. Har du hørt lyden under rattet (rett over pedal), der er det høytalen (GONG) til framme PDC. Sjekk om det er løs ledning der T4. Du må demontere under panel for å se. Det er sjelden at PDC modulen røkt. Sensoren på Ebay.de koster kun 30 EURO per stykk. Jeg har kjøpt 8 stks (det er originale BMW) der da jeg ettermonterte min PDC. Nå er det 5 år nå. Jeg ville kjøre en diagnose for å se. Som Dan også nevner så blinker bryteren og avgir en 5 sekunders pipelyd. Skal selvfølgelig sjekke hvorvidt det er noen løse ledninger. (Takk for meget godt beskrevet sjekk) Hvis det er sensor feil, vil jeg tro at den knappen i midten konsollen ikke blinker. Men den lyser hele tiden. Jo, den blinker ved sensorfeil. Først en konstant pipelyd i ca 5 sek etterfulgt av blinkende knapp i midtkonsollen. Ville forøvrig gjort som Otis sier og bytte den/de uansett. Skal være holdbare greier. Vær obs på at mye vasking i maskin tar knekken på sensorene da de ikke tåler trykket fra spylingen over tid. Ser argumentet med å bytte, men jeg opplever at sensorene ikke er motstandsdyktige nok. Maskinvask er nok ikke det som tar knekken på mine - bilen er sjeldent i slike vaskehaller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 27, 2011 Share Skrevet April 27, 2011 Det er nok defekte sensorer og ikke en ledning som er løs. Såklart det kan være brudd, men det er ikke så ofte det skjer, ihvertfall ikke foran. Bak er nok mer vanlig, da spesielt på venstresiden. Det kommer av dårlig montering av fanger om man har skiftet eller hatt den av ved montering av hengerfeste. Mine ledninger var nesten klippet helt av, men de hadde eiret bortimot 70cm før de gikk av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå