Gå til innhold

Mye sporings problemer 318D, e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har store problemer med mye sporing, er trafikkfarlig og min bedre halvdel vil ikke kjøre bilen hun da den er direkte farlig å kjøre med.

Kjøpte en BMW 318D, e46, 2004mod, gått 130 000km i vinter og bruker 195/65x15 dekkdimensjon og den sporer ubetydelig lite.

Sjokket kom da jeg la om til sommerdekk 225/45x17, da begynte bilen å spore sinsykt mye, ved forbikjøringer så vingler bilen sinsykt mye når man krysser hjulsporene og er man ikke oppmerksom på dette og holder godt i rattet så er veien ut i grøfta kort. Bilen følger hjulsporene i veien i svingene og rattet draes mot kjøreretningen. Blir mye vinglekjøring.

Har byttet bærearmen forran på høyre side da det var slakk i nedre opphengskule. Bytte også venstre hjullager som det var slakk i.

Prøvde å bytte dekkdimensjon til 205/55x16, men det hjalp ikke mye.

Hva er galt, dekktype, dekkdimensjon, foringer etc.

Er det noen som har samme problemer og hva kan gjøres for å få en sikrere bil å kjøre.

Håper på gode svar og takk på forhånd.

Hilsen en fortvilet bileier.

Skrevet
Hei

Har store problemer med mye sporing, er trafikkfarlig og min bedre halvdel vil ikke kjøre bilen hun da den er direkte farlig å kjøre med.

Kjøpte en BMW 318D, e46, 2004mod, gått 130 000km i vinter og bruker 195/65x15 dekkdimensjon og den sporer ubetydelig lite.

Sjokket kom da jeg la om til sommerdekk 225/45x17, da begynte bilen å spore sinsykt mye, ved forbikjøringer så vingler bilen sinsykt mye når man krysser hjulsporene og er man ikke oppmerksom på dette og holder godt i rattet så er veien ut i grøfta kort. Bilen følger hjulsporene i veien i svingene og rattet draes mot kjøreretningen. Blir mye vinglekjøring.

Har byttet bærearmen forran på høyre side da det var slakk i nedre opphengskule. Bytte også venstre hjullager som det var slakk i.

Er det noen som har samme problemer og hva kan gjøres for å få en sikrere bil å kjøre.

Høres ut som bilen din kunne trengt en hjulstillingskontroll.

Sporing o.l. blir verre hvis bilen ikke har rett stilling, men dekktype har som regel mye å si det også..

Continental sportcontact har jeg kjørt 2 sesonger med og dem sporer veldig lite, men det er ganske dyre dekk da. Toyo Proxes er også ganske greie når det gjelde sporing...

Skrevet
Hei

Hei,

Og velkommen til forumet! :)

Har selv samme problem, at det sporer noe sykt. Men på vinterdekka mine (205/55-16") spora det ikke noe nevneverdig, litt sef. men det på grunn av dårlig vei.

Nå har jeg sommerhjul, 235/45-17" Goodyear Eagle F1 med V mønster.

Sporer ganske alvårig! Skulle kjøre forbi en bil (veien her er ganske dårlig) og da jeg la meg ut, holdt jeg nesten på og kjøre PÅ han, i steden for forbi!

I mitt tilfelle tror jeg det er hjula sin feil, da jeg hadde 225/50-17 vinterdekk i fjor, de var en drøm og kjøre på :)

Men ville fått kontrollert understell for slark, samt eventuelt en hjulstillingskontroll, om det ikke hjelper med andre hjul :)

Fredrik

Skrevet

Eg har 235 dekk på min e46. I fjord spora bilen en del, og eg tok å skifta stabilisatorleddene på den, etter det så var bilen en drøm å kjøre uten at eg merka nåken sporing. I år når eg satte på sommardekka igjen, så merka eg at bilen har begynt å spore en del igjen. Denne gangen tror eg det er bærearmsforingene som har blittutslitt i løpet av vinteren, men eg har ikkje skifta dei enda.

Skrevet

Har selv samme problem, at det sporer noe sykt. Men på vinterdekka mine (205/55-16") spora det ikke noe nevneverdig, litt sef. men det på grunn av dårlig vei.

Sporer ganske alvårig! Skulle kjøre forbi en bil (veien her er ganske dårlig) og da jeg la meg ut, holdt jeg nesten på og kjøre PÅ han, i steden for forbi!

I mitt tilfelle tror jeg det er hjula sin feil, da jeg hadde 225/50-17 vinterdekk i fjor, de var en drøm og kjøre på :)

Men ville fått kontrollert understell for slark, samt eventuelt en hjulstillingskontroll, om det ikke hjelper med andre hjul :)

Fredrik

Et vinterdekk er vesentlig mykere i stamme og gummiblanding enn et sommerdekk. Sommerdekk i samme dimensjon vil som regel spore vesentlig mer.

Endret sporvidde, f.eks bredre sommerfelger med lavere innpress som gir økt sporvidde, har også stor innflytelse på hvor mye den sporer.

Skrevet

Fredrik

Et vinterdekk er vesentlig mykere i stamme og gummiblanding enn et sommerdekk. Sommerdekk i samme dimensjon vil som regel spore vesentlig mer.

Endret sporvidde, f.eks bredre sommerfelger med lavere innpress som gir økt sporvidde, har også stor innflytelse på hvor mye den sporer.

Det vet jeg, jeg bytta dekk på orginal felger, 17" :)

Skrevet

Min erfaring er at alle foringene i forstillingen slites relativt raskt på e46. I fjor skiftet jeg alt så nær som endeleddene på min. Da var den bra en stund, til det begynte dunke i endeleddene i humper, og den sporet mye. Har skiftet endeleddene nå, og nå sporer den ubetydelig igjen med 225/45-17.

Satte på noen stivere foringer bak på bærearmene når jeg skiftet alt i fjor, og disse gjorde styringen mye mer presis og reduserte sporingen mye. Dette var foringer fra gs bildeler ala powerflex men mye billigere.

En hjulstillingskontroll er forøvrig også viktig. Har fått gjort dette hos mekonomen en gang, og det ble ikke bra. Kostet på 2500 kr på kontroll og justering av alle hjulene på bavaria, og da ble den god som ny.

Altså: skift foringer i forstillingen og kontroller hjulstillingen så blir du kvitt problemet. Denne modellen skal ikke spore mye med 225/45-17.

Skrevet

Takk for svar.

I dag fikk jeg sjekket spissinga på bilen og den var gal. Spissinga skal være 1,5 men den var 0,0.

Da er det bare til å bestille time og håpe det hjelper mye.

Skrevet

Lufttrykket i dekkene kan også påvirke sporingen en del. Du kan evt teste med å øke trykket litt for å se om det hjelper. Vet ikke hvilket trykk du kjører med i dag?

Men det høres jo ut som spissingen kan være det store problemet.

• 1 year later...
Skrevet

Fikk justert spissinga på storservice i Tyskland og med rett lufttrykk i dekkene så ble bilen som en drøm å kjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...