Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg lurer på hva som er forskjellen på M50-motorene uten vanos og de som har både enkel og dobbel vanos. Er det noen merkbar forskjell i effekt/forbruk eller noe?

Skrevet

VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung) er en teknologi for variable ventiltider utviklet av BMW og Continental Teves for BMWs bilmodeller. VANOS varierer åpningstidene på motorens ventiler ved å endre kamakselens posisjon i forhold til drivverket. Denne bevegelsen varierer fra 6 grader tidlig til 6 grader forsinket åpningstid. VANOS ble først introdusert i 1992, på BMW M50TU-motoren i 5-serie.

Enkel VANOS:

VANOS er en kombinert hydraulisk og mekanisk kontrollenhet for kamakselen, styrt av bilens motorstyringssystem. VANOS-systemet er basert på en justeringsmekanisme som kan endre innsugskamakselens posisjon i forhold til veivakselen. Dobbel VANOS er i tillegg kontinuerlig justering av både innsug- og eksoskamaksler.

VANOS opererer på innsugskamakselen i forhold til motorens turtall og gassposisjon. På det lavere turtallsregisteret åpnes innsugsventilene senere, noe som forbedrer tomgangskarakteristikken. Ved moderate turtall og middels belastning åpnes innsugsventilene mye tidligere, noe som øker dreiemomentet og muliggjør resirkulering av eksosen inne i forbrenningskammeret. Ved moderate turtall og lav belastning forsinkes kamakselen, noe som reduserer bensinforbruket. Til sist vil innsugsventilene igjen forsinkes ved høye turtall, slik at full effekt kan oppnås.

VANOS forbedrer motorens utslipp dramatisk, og øker samtidig effekt og dreiemoment samt sørger for jevnere tomgang og lavere bensinforbruk.

Dobbel VANOS:

Dobbel VANOS muliggjør kontinuerlig variabel kamakseltider på både innsug- og eksossiden. Dette forbedrer ytterligere dreiemoment og utslipp fordi ventilene på både innsug- og eksosside kan justeres individuelt og kontinuerlig. På de fleste BMW-motorer med enkel VANOS vil åpningstidene på innsugssiden kun justeres ved to fastsatte turtall, mens det på dobbel-VANOS-systemet kan justeres kontinuerlig opptil omkring 40 grader på innsugssiden og 25 grader på eksossiden.

Skrevet

Har lest det der. Men lurer på om det faktisk har noen merkbar effekt på noe. Er på jakt etter en M50-motor til E30'en og vil jo da selvfølgelig ha den beste motoren :P

Skrevet

Hvis jeg skulle valgt med vanos, ville jeg kjøpt en som ikke hadde gått så langt.

Man merker god forskjell på bunnregisteret med vanos.

Skrevet

Ja det kan du.

Men det er M52TU som kom med dobbel vanos og senere da M54.

Det som er problemet med VANOS er det at paknignene som skal tette rundt stemplene i VANOS enheten ryker. DIsse bør du bytte ut med et sett fra www.beisansystems.com veldig enkelt :)

Fattern sin gamle E60 520i med M54 2,2i dobbel-VANOS hadde gåene pakninger. Min er nylig bygd opp, og momentet og effekten på lavt turtall var MERKBART bedre på min. Ikke bare det at bilen min er lettere enn 5ern hans men du merka at motorn var mere villig.

Skrevet

Skjønner :) Blir mest sannsynlig en vanlig M50 på meg da. Forhåpentligvis med enkel vanos, da de er litt enklere å få tak i enn de med dobbel. Skal prøve å putte en i E30'en min skjønner du, og da er det vel M50'en fra E36/E34 som er mest brukt :)

Takk for svar folkens :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...