Gå til innhold

Kjøpe E39, noe spessielt å se etter?

Share

Anbefalte innlegg

Hei

Planer om å bytte bil om dagen og da har jeg lyst til å prøve Bmw 5-serie E39.

Aldri hatt Bmw før så frister å prøve noe nytt :)

Noe spessielle feil og mangler man bør være obs på ved disse bilene?

Det jeg har sett meg ut er vertfall en stasjonsvogn. motoralternativ har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men 520i, 523i eller 525diesel er vel dem som er mest aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en egen tråd om dette her på bimmers tror jeg, sikkert noen som sender deg link snart..

Ellers vil jeg anbefale å gå for en 523i om du skulle gå for bensin. Så lenge du ikke skal ha noe større da. 520i har veldig høyt forbruk i forhold til kreftene du får, og da i alle fall i en stasjonsvogn. Har til og med lest at 523i har lavere forbruk enn 520i, da motoren ikke må jobbe like hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for 525 el 530i. Bra med motorkraft og en stillegående og behagelig kjørekomfort. Hvist du da ikke liker sjarkelyden av en diesel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå villet jeg ha valgt en original faceliftbil. enten 525 eller 530i. evt diesel. men er så mye mer som kan gå istykker på en diesel og da flyr pengene fort desverre.

se etter rust i dører, bagasjeluke (spes touring), rust i tanklokk og jekkfester. samt framkanten på panser.

sjekk understell nøye. ulyder og vibrasjoner kommer til plage deg!! disse bilene er litt glad i understellsdeler men ikke så gale som mange skal ha det til.

ellers er det jo å sjekke at alt elektrisk fungerer. samt ulyder i motor og gir/ drivverk. hør gjerne motoren kald.

lykke til! e39 er en veldig god bil. kjøp en med m-understell, sportseter og m-ratt ihvertfall. du vil ikke angre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå for 525 el 530i. Bra med motorkraft og en stillegående og behagelig kjørekomfort. Hvist du da ikke liker sjarkelyden av en diesel da?

Melder lysten seg for å kjøre bil med bra med motorkraft har jeg heldigvis andre å ta av..

Skal ha en bil som kan frakte meg fra a til b på en komfortabel måte uten alt for høyt drivstofforbruk.

Av den grunn scoorer diesel høyt da det er momentsterke motorer og pga at en dieselmotor er mye mere effektiv enn en bensinmotor har den også lavere forbruk på røflig samme effekt.

Er en stund siden jeg vokste fra det å stå på den lokale stripa og ruse så folk skal høre hvor rå lyd det er i bilen min etter montering av endepotte fra torshov. Derfor plager ikke "sjarkelyden" meg noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå villet jeg ha valgt en original faceliftbil. enten 525 eller 530i. evt diesel. men er så mye mer som kan gå istykker på en diesel og da flyr pengene fort desverre.

se etter rust i dører, bagasjeluke (spes touring), rust i tanklokk og jekkfester. samt framkanten på panser.

sjekk understell nøye. ulyder og vibrasjoner kommer til plage deg!! disse bilene er litt glad i understellsdeler men ikke så gale som mange skal ha det til.

ellers er det jo å sjekke at alt elektrisk fungerer. samt ulyder i motor og gir/ drivverk. hør gjerne motoren kald.

lykke til! e39 er en veldig god bil. kjøp en med m-understell, sportseter og m-ratt ihvertfall. du vil ikke angre :D

Understell er altså et problemområde på disse bilene akkurat slik som vag ja :|

Det jeg tenkte mest på her var om det er noen spesielle svakheter ved disse bilene som man bør være obs på når man vurderer å skaffe seg en slik.

Rust, ulyder osv oppdager jeg når jeg besiktiger en eventuell bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E39 nyere enn 9/1998 er det ABS/ASC sentral som er svakhet siden den er lokalisert litt for nære eksosanlegg. Samme gjelder ABS sensor for alle modeller, kamaksel/veivakselsensor for M52 motorer og vanosringer for M52, M52tu og M54 og veivhusventilasjon for stort sett alle motorer.

Oljeforbruk og vannforbruk på spesielt M52 er ikke unormalt. Nicasilbelegg i M52 som blir slitt og vannpumpe/termostathus som har en tendens til å ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn dere en faceliftbil(2001-) med sportsseter og m-tech ratt. De er nydelige å kjøre, og forbruket på bensinsekserne er egentlig ikke avskrekkende.

Min 2,2l brukte rett over 1,2 på småkjøring, og under 0,8 på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en pre-facelift og den var som Forden jeg hadde fra -86. Fikset du en feil så kom en annen.

abs sensorer

tenningslås røyk

vannpumpe bytte

vannhus bytte

termostat bytte

frost i wirestrømpe til dørhåndtak

knirkeforingene bak

rust i bakluke

tåfislukta fra AC

diverse stag fra oppheng foran

knapper knekker lett i instrumentpanelet

Men når det er sagt, så ble jeg så utrolig glad i kjøregleden jeg fikk av bilen at jeg skal tilbake til BMW en dag igjen ;)

Nå leaser jeg en 2011 Cr-Z hybrid til en tusenlapp i mnd som bruker 0,5 på mila. Ikke dumt det heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...