Gå til innhold

Må jeg på 4-hjulskontroll med bilen etter senking?

karl92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en BMW E39 med senkefjærer. Er litt usikker på hvor mye den er senket for øyeblikket, men er nok for og si det sånn.

Saken er den at fjærene forann er blitt veldig slitte, og lager en forferdelig klikkelyd/klakkelyd ved nedbremsing eller ratting så disse må byttes ut. Spørsmålet er: Må jeg ha bilen på 4-hjulskontroll når jeg har fått satt i nye fjærer om fjærene er samme høyde som dem som er der nå?

Begynner og bli dyrt. Har hatt bilen på 4-hjulskontroll nå 3 ganger, bare denne uken! Pga. masse som er blitt skiftet i fortstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil hjulvinkler gir som regel dårligere kjøreegenskaper, kanskje direkte farlige i noen tilfeller. Og ja du burde justere etter senk, om ikke annet for å unngå å gnage dekkene i filler på kort tid. Hvorfor ikke bare fikse alt som feiler og SÅ ta firehjulskontroll?

Klakkelyden du referereer til skyldes vel ikke utslitte fjærer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke bli noen forskjell om en kanskje liten en, da de faktisk er dårlige som du sier.

Men sikkert ikke mye uansett.

At du har tatt 3 4-hjulskontroller på 1 uke er jo kanskje din egen feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel verkstedet konkluderte med at det var senkefjærene som var gåen så, skulle tro det var dem. Høres det ut som noe annet?

4-hjulskontroll ble gjort første gang pga. ganske enkelt skeiv hjulstilling. Jeg fant noen dager etterpå ut det at jeg måtte ha ny støtdemper, så etter den ble skiftet måtte jeg ha en ny. Verkstedet hadde ikke gjort dette ordentlig, så måtte da ta enda en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste årsaken til at en fjær kan lage klakkelyd må være at den rett og slett er knekt. Jeg kan ikke tenke meg noen annen årsak. Klakkelyder skyldes slakk i foringer og kuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fjæren er knekt for alt jeg vet, men er mer som en tikkelyd ved hard nedbremsing. Høres litt ut som fjæren henger seg opp. Ettersom jeg har hatt den på 4-hjulskontroll så mange ganger så hadde de nok funnet ut av det, noe som de forøvrig gjorde. Har byttet foringer, casterstag, bærearm, ytre endeledd, strammet styekulene ++++ den siste måneden så det burde være i orden...

Men angående det med 4-hjulskontroll. Om jeg setter på helt identiske fjærer, så burde det vel gå uten? Eller tenker jeg helt feil da?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...