Yngvejos Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 La meg forstå det helt rett.Du har ikke kontroll på tilstand for din egen bil. Menneskelig feil, alle kan gjøre. Du har brutt fartsgrensen som du tydeligvis viste hva var, og du var klar over at du brøy den. Du har hatt lappen i 2 måneder og kjører allerede uaktsomt, politiet gjør jobben sin her og jeg synes du burde ta det som en lærepenge dermed basta.. Knakk sammen i en dump? Dump som i fartsdump, eller dump som i hull i veien? Fartsdumper i 80-soner er skjeldne saker. Trådstarter: Har du bilde av fjærbeinet som falt av?
bimmersen Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 dump som hull i veien og åssen kunne jeg vite at det var noe galt med bilen når det ikke var noen symptomer at det var noe gæli?? og jeg lå i 90-95 vis du hadde lest hele teksten..jeg er klar over at jeg kjørte for fort men da får jeg vel heller få en fartsbot da....og har det noe og si om jeg underskrev på at det var greit med beslaglegging av lappen?
miklysa Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 dump som hull i veien og åssen kunne jeg vite at det var noe galt med bilen når det ikke var noen symptomer at det var noe gæli?? og jeg lå i 90-95 vis du hadde lest hele teksten..jeg er klar over at jeg kjørte for fort men da får jeg vel heller få en fartsbot da....og har det noe og si om jeg underskrev på at det var greit med beslaglegging av lappen? Det har noe å si at du skrev under ja, det hadde jeg aldri gjort hvis jeg var sikker på at veistandarden kombinert med en gammel bil førtel til teknisk svikt og ulykke. Skaff deg en advokat, gutt..
bimmersen Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 jeg er i farta! jeg leste på bilforumet og der var det en som hadde komentert med dette. Politiet opererer alltid slik at de antar at den de prater med er skyldig i noe. Og så kommer de med anklager som går langt over det som er reelt, slik at den de prater med skal knekke og innrømme den langt mindre forseelsen. De har likevel hjemmel for å beslaglegge sertifikatet til det hele er avgjort. Ingen vitner, ingen bevis blir nesten alltid til en henlagt sak. Finnes nærmest ingen biler som ikke klarer 90-95 gjennom en slakk sving i en 80 sone. Dersom noe på understellet har sviktet, er det jo helt naturlig at det går ille. Å beregne skadeomfanget ut fra bremsespor, som går til ødeleggelser av autovern, som går til sklispor på siden, som går til sklispor på taket, som går til stans og så til en bil med mange skader, det er ikke noe de regner ut i en fei. Nekter å tro at dette kan resultere i noe annet enn henleggelse av saken. Når politiet drar noe inn for retten, er det saker det er svært sikre på å vinne. Denne kommer aldri dit. De kan likevel finne på å holde førerkortet tilbake en stund. Usikker på hvor lenge. Mulig man kan kreve å få det tilbake om man har særlig store behov (jobb kan være grunn nok). Det er likevel lite som tilsier at skaden kan bli dekket av noe annet enn forsikringen+egenandel (dersom kasko), eller av eieren av bilen. Hullete vei er årsaken til mye ulykker, til og med ulykker hvor folk blir drept. Det er likevel ikke staten som står ansvarlig. Var f.eks. akkurat en sak i retten hvor en motorsyklist omkom i en ulykke, grunnet et svært hull i veibanen. Staten ble frikjent. Best case scenario: Politiet henlegger saken raskt, lappen blir returnert (om den har blitt beslaglagt), ulykken betegnes som en ulykke, forsikringsselskapet betaler ut skadepengene for bilen (dersom det er kaskoforsikring på denne). Worst case scenario: Politiet holder sertifikatet tilbake så lenge de kan (usikker på hvor lenge det er), de presser litt på for å få en innrømmelse av høy fart (som ikke er tilfelle), gir tilslutt opp og henlegger saken grunnet manglende bevismateriale, sertifikatet blir returnert, ulykken betegnes som en ulykke, forsikringsselskapet betaler ut skadepengene for bilen (dersom det er kaskoforsikring på denne). Det er min teori i alle fall. Mulig andre har andre teorier. Kanskje en jurist kan komme med noen motargumenter, helst en politijurist? dette ga jo mening spør du meg?
oddis Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 Skaff god advokat, ta gode bilder av ved "åstedet" og skaff deg mye gode tekniske bilder av hva du mener har sviktet på bilen. Og ikke vrak bilen før rettsaken er over. Den er et teknisk bevis. Så kjører du rettsak. Personlig tror jeg at om du rister fra deg førerkortbeslag i tingretten, vil du ende opp med noe form for forelegg, enten for for høy fart eller en eller annen form for uaktsomhet/uansvarlighet. Regn godt på hvor mye det vil koste deg uten lappen i de mnd du potensielt mister den, opp i mot hva det koster å tape en rettsak.
bimmersen Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 jeg har ei veninne som har en advokat som far som skulle kontakte en kolega av han som spesialist på det området:) jeg har allerede tatt masse bilder og det er en dump rett før der det har svingt av og det jeg mener har sviktet på bilen er bærearmen som har løsnet og gjort hjulet helt lealaust i det jeg har vært på vei opp av dumpa og det har gjort at jeg har mistet kontroll og sklidd i autoværnet. men koster det noe og gå i rettsak da? er ikke det betalt av staten? takker alle for god hjelp inne her, for meg virker det som om saken kan helle begge veier.
SweetBMW Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 det koster noe å gå i rettssak ja, dersom du taper må du betale saksomkostninger. og det blir fort møøøøøøe pænga!
oddis Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 Advokater jobber ikke gratis.. Det er synd, men sånn er det dessverre. Det koster å finne rettferdighet, det er derfor det er så lite av det her i verden..
bimmersen Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 i mitt tilfelle er advokaten gratis, og rettsaken blir vel betalt av staten opptil 2.000.000 kroner, og det er sjeldent en rettsak koster så mye så da er det vel gratis.
HelgeS Skrevet Mai 12, 2011 Skrevet Mai 12, 2011 du kan og regne med å få mindre penger utbetalt av forsikringsselskapet i og med at du sier at du kjørte på piggfrie vinterdekk 9.mai... da skal det være sommerdekk!
bimmersen Skrevet Mai 12, 2011 Forfatter Skrevet Mai 12, 2011 Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk. hentet fra vegvesenet.no (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongb ... kjettinger)... og forsikringsselskapet har vi ordnet opp med:) fikk for de månedene som var igjen av forsikringen, hadde bare ansvarsforsikring.
Barca Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Ikke gjør noe på 2 uker! Hvis politiet ikke har gjort noe med saken din på 2 uker, kan gu bare gå ned dit hente førerkoret og saken er henlagt. Har en veldig heldig bror som har fått tilbake lappen på den måten 2 ganger. Samme gjelder andre broren min. Han var i en veldig alvorlig ulykke, politiet tok førerkortet hans, og mente han ikke fikk det tilbake. 2 uker senere ringte han på politiet, og sa han kommer å henter førerkortet. Vet ikke AKKURAT hvordan regelen er, men vet hvertfall hvis de ikke har gjort noe med saken din på 2 uker, kan de bare gå ned å hente førerkortet
bimmersen Skrevet Mai 13, 2011 Forfatter Skrevet Mai 13, 2011 han har rett, det er tre uker.. men jeg var dum nok til og underskrive på det papiret at jeg samtykket beslaget av førerkortet, men det skal jeg trekke tilbake idag så det blir tre uker fra og med idag håper jeg, så jeg får bare håpe på det inderlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå