Gå til innhold

Hvordan fikse denne ripen ?

ThomasAb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en BMW 318ia for en måned siden og for ca èn uke siden fant noen ut at det hadde vært stilig med en lang ripe på førerdøren. Helt kostnadfritt sørget de for dette mens jeg sov. Dessverre deler ikke jeg oppfatningen av at en ripe er prikken over i-en på en relativt ny bil (08-modell), så nå ønsker jeg å få dette fikset.

Er det ingen vei utenom lakkering?

nau73az76nnchkak16wa.jpg

Tips mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den veldig dyp? (type lenger ned enn klarlakk-sjiktet?)

Klarlakkriper pleier å bli helt hvite, men vanskelig å vurdere ut i fra bildet ditt.

Men ser nå ikke ut som det går ned til metallet heller. Hehe.

Hvis du er heldig, og det kun er ripe i klarlakken, kan du vannslipe det og polere opp igjen. Så går det ikke an å se at det har skjedd noe. :D

Krysser fingrene for deg, og krysser fingrene for at gjerningsmannen snubler på en gaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra bilde så ser den ganske dyp ut. Lakkering av døra er vell det beste.

Men skal man la vær å snu på kronene så gjør du reint "såret", bruk lakkstift for å fylle ripa, la det tørke, så rubber du til lakkstiften har blitt jevn med resten av lakken. Deretter må du polere for å få bort ripene som rubbinga har forårsaka. Gjerne hele døra så du ikke for skjolder i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikset noe småtteri med et lite sett fra BMW (GSbildeler) som inneholdt slipepad og 2 typer voks. Fikk bort det jeg hadde ved å slipe og polere opp. dersom det er dypt i klarlakken, men ikke gjennom baselakken kan du fylle igjen ripen med klarlakk (med liten pensel) la dette herde skikkelig før du sliper dette jevnt med 2000 og 3000 slipepapir. Fattern gjorde det på sin bil etter at noen hadde brukt nøkkel langs siden. Dette ble da helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips hvis man skal prøve å fikse riper på metallic, er å fylle med en blanding av farge og klarlakk, ikke hver for seg. Så er det våtsliping, som Truls sa, før man går på med polish/rubbing. Jeg har gjort dette på steinsprut på panser, og det ble nesten helt strøkent etterpå. Bare vær obs på at det ikke går å blande farge og klarlakk fra BMWs lakkstifter, det blir bare en klump i løpet av noen sekunder. Du må altså kjøpe kjøpe riktig type lakk hos en billakkbutikk.

Hvis man ikke har noe poleringsutstyr, eller kanskje er litt redd for å våtslipe, så er nok Micropaint eller tilsvarende et godt og trygt alternativ. Det skal være mulig å få den ripen ganske bra uten å hellakkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...