Margido Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Har fundert på dette lenge egentlig. Når folk skal selge bilen sin, kjøpt ny bil eller prater generelt om biler. Mange sier da, "bilen er STRØKEN". Hvordan defineres en strøken bil? Hvor bra er en bil før den er strøken? La oss si hvis bilen er "strøken" innvendig uten skader å slitasjer, uten bulker å skader i eksteriør, men har _litt_ overflaterust i hjulbuene. Er den strøken da? Hvor går grensen? Tror mange bruker ordet strøken om mye rart igrunn. Jeg er ekstremt nøye med bilene mine, men de er langt ifra så strøken som jeg skulle ønske. Dette er kanskje fordi det har blitt noen små bruksslitasjer opp gjennom tiden. (F.eks litt steinsprang på panser) I mine øyne er en strøken bil, nettopp en strøken bil uten noe som helst. Den er som ny rett å slett. Er det bare jeg som har lite å gjøre på en lørdagskveld eller er det andre som har meninger? Mulig jeg har lite å gjøre..
hagenisse Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Strøken er når det ikke er noe som helst å utsette på den, hvilket betyr at den må være i bedre stand enn når den trillet ut av fabrikken. Ingen mange biler som er der.. "99% strøken", "veldig strøken" osv gir ingen mening, men ordet har jo blitt fullstendig utvasket uansett.
Margido Skrevet Mai 14, 2011 Forfatter Skrevet Mai 14, 2011 Ja ikke minst, 99% strøkent. Jeg forstår ikke folk som skriver det. 1 prosent av bilen er ikke strøkent. Javel det sier jo mye? Nei det er også det jeg mener. Det er ikke mange biler som er helt strøken. Det er alltid noe å utsette på en bruktbil..
Ofchrist Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Folk flest er allt for løse i sin definisjon av strøken, allt for mange som sier de har en ``strøken`` bil! Etter min mening er ikke bilen strøken før det er absolut null og utsette på den hverken kosmetisk eller teknisk, og slik bruktbiler er det veldig få av:)
EirikL Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Strøken er når det ikke er noe som helst å utsette på den, hvilket betyr at den må være i bedre stand enn når den trillet ut av fabrikken. Ingen mange biler som er der.."99% strøken", "veldig strøken" osv gir ingen mening, men ordet har jo blitt fullstendig utvasket uansett. Som om jeg skulle sagt det selv! En liten tanke; hvis jeg skulle ha fulgt den talentløse "99% strøken" standarden, burde jeg da ha annonsert at gammelbilen var 27% strøken da jeg solgte den, siden den hadde endel nye deler?
milhouse Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Det kommer ann på person til person.. 110% enig. Det første sjefen min sa var at det finnes ikke strøkne bruktbiler. Det er så mange forskjellige meninger om hva som er strøkene. Har solgt 500-600 biler de siste årene og har vel ikke brukt det ordet enda. Kan driste meg til så god som strøken, da har jeg en rettmulighet...
Margido Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Ja det er mulig at det er forskjell fra person til person hva strøkent er. En bruktbil er jo nettopp en brukt bil. Uansett om den er restaurert fra bunn av. Jeg bare irriterer meg over hvor "enkelt" det er å si at en bil er strøken, når de ikke er det i mine øyne Det nærmeste man kommer strøkent er vel en helt ny bil fra fabrikk, men har da sett nybiler som det har vært ting å plukke på hvis man er nøye nok
skillbill Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Margido; helt enig, som med nesten alt annet så er det smak og behag hva man mener er "strøkent" eller ei. Personlig syns jeg ikke det er krise om noen bruker dette uttrykket i en salgsannonse, ordet er vannet ut og man drar jo og ser på det man skal kjøpe uansett, så får man bedømme selv om man er enig med selger at det man skal kjøpe er "strøkent" eller ikke. For meg er det også samme greia med uttrykket "alt utstyr", uten at jeg skal hijacke tråden din for det! Her er det uansett også smak og behag hva folk føler de har behov for.
Mexos Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Skal en beskrive en bil som strøken så må den i mine øyne være som ny. Det er alt for mange slike begreper som er misbrukt i salgsannonser. Entusiast eid er nok et begrep som mange misbruker.
Robkill Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 "99% strøken", "veldig strøken" osv gir ingen mening, men ordet har jo blitt fullstendig utvasket uansett. Helt enig! Ordet "Strøkent" liker jeg faktisk ikke.. Når folk sier til meg at noe jeg eier er strøkent klarer jeg ikke å ta det seriøst, blir mer oppgitt enn takknemmelig. For meg er ordet strøkent noe jeg ville brukt på en eldre bil hvor alt er i ny stand!
ZhilleN Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 Alle har forskjellige meninger om en bil, noen mener bilen er dønn strøken, og andre sier den er pen, det er to vidt gorskjrllige ordbetegnelser som utrykker mye om en gjenstand, jeg ville aldri brukt ordet strøken hvis f.eks en bil har blitt nylakkert, ville heller sagt ; den var pen, hvis du sier strøken mener du at hele gjenstanden er strøken, (burde hvertfall), bedre og bruke ordet pen, og stilig enn og si at den er strøken, bare et eksempel på en ordvridning
NBCustom Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 strøken selger bedre enn grei bil;) Bedre å definere hva som er bra og hva som er dårlig enn å skrive 90% strøken eller liknende
Bradbury Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 Strøken = Nyvasket, støvsugd innvendig og starter på første forsøk Dét er inntrykket jeg sitter igjen med. I en perfekt verden hadde folk vært ærlige og skrevet at bilen er OK når den bare er OK, men det er en utopi. Folk vil jo få solgt bilene sine så da smører de gjerne på så det holder. Det ser man jo over alt, spesielt ved kjøp av bolig. Jeg var en gang på visning på en leilighet med "solrik" balkong. Leiligheten lå i første etasje og det lå en annen blokk like ved. Den andre blokka stjal bortimot alt av direkte sollys med unntak av kanskje et par timer per dag midt på sommeren. Jeg konfronterte megleren med dette og han innrømte at det var å strekke det litt langt da han skrev "solrik". Likevel brukte han uttrykket, sleip som han er.
Stonescream Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 For meg kommer det litt ann på bilen. En veteran som er strøken = enten totalt restaurert eller som ny En 2-3 år gammel bil = som ny ganske enkelt med nylig storservice bare for å understreke dette og en perfekt NAF test. En 5-10 år gammel bil = en bil som er over gjennomsnittet vedlikeholdt og som er i teknisk stand og utseende som gjør at den ser nyere ut enn den egentlig er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå