Gå til innhold

Supersport senkesett med tuv ikke godkjent hos trangsyntet..


ZhilleN
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle godkjenne senkesettet mitt i dag som jeg har på bilen, er 60/40 mm senk på den (ikke justerbart), kjøpte dette hos GS Bildeler.

Hvorfor skulle da dette IKKE gå igjennom hos statens vegvesen når jeg har TUV papirer på senkesettet? Grunnen var fordi den var for lav foran, dem gikk etter 11 cm regelen, og bilen var 1cm for lav, altså 10 cm!

Noen som har noen forslag på hva jeg kan gjøre? Han sa jeg hadde klagerett, er dette noe vits?

At det går ann og bli så firekanta som de jævla der, at det er mulig..!!! :shock:

Jeg så også at det var litt lite luft i dekkene foran, fylte opp dagen før, men har sigi litt luft ut, var ganske så mye, sa ifra til han som hadde kontrollen, men han sa at det ikke hadde noe og si, men i helvette klart dette har noe og si!!!! ikke rart folk blir kriminelle spør du meg..

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke vise den en gang til? Mye luft i dekkene så går det kanskje? Har du halvslitte dekk eller en dimensjon som ligger i nedre grense på høyden har det også mye å si når du er så nær å gå gjennom som 1 cm. Har du mulighet til å låne noen dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke muligheten til og låne noen dekk, bilen er godkjent med 17" hjelper det hvis jeg godkjenner med dette?

Har dimensjon på 195/65/15 er ikke så mye slitt akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se igjennom kjøretøyforskriftene, eventuellt be han vise deg paragrafen hvor denne 11 cm regelen står. Har hørt med flere som sier denne regelen er bare tull og oppspinn.

Alternativt kan du jo vise den en gang til, med mer luft i dekkene. Eller legge imellom muttre på topplageret mot dempertånet, så den blir høyere. Du får den nok gjennom med litt triksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er dette? Jeg fikk lett godkjent 60/60 senk på en E30 jeg hadde, med supersport. Målte laveste punkt for moro skyld dagen før, ca 6cm fra bunnpanne til gulvet. Jeg fikk den vanskeligste karen på biltilsynet, men han godkjente det faktisk uten noe mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis noen her kan låne meg noen hjul så bilen skrevar litt hadde det vært fint :) synes den 11 cm regelen er litt spesiell, når dem egentlig skal holde seg til tuv papirene, og senkesettet er til den bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne; http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=71659

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis noen her kan låne meg noen hjul så bilen skrevar litt hadde det vært fint :) synes den 11 cm regelen er litt spesiell, når dem egentlig skal holde seg til tuv papirene, og senkesettet er til den bilen

Har noen 17" du kan få låne, bare du kommer ned hit og henter dem da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt hvorfor det er en regel på hvor lav en bil kan være, da det skal være kjørbart og på f.eks. eu kontroll skal man kunne ta bremsetest og da faller bilen nedi rullene. Men det er vel mange sportsbiler som er lavere enn 11cm orginalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det er vel ikke noe som heter at de må godkjenne bilen din selv om du har tüv papirer, men de kan ! jeg fikk forøvrig godkjent min bil med laveste punkt fra bakken på 9,5 cm (kontrolløren målte dette og sa det gikk greit selv om den skulle være 11cm over) justerbart h&r coilover sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det er vel ikke noe som heter at de må godkjenne bilen din selv om du har tüv papirer, men de kan ! jeg fikk forøvrig godkjent min bil med laveste punkt fra bakken på 9,5 cm (kontrolløren målte dette og sa det gikk greit selv om den skulle være 11cm over) justerbart h&r coilover sett ;)

Riktig; jeg fikk selv godkjent bilen med 11 cm klaring (TÜV-senkesett) selv om en klemme og et deksel slo i den 11 cm høye "målestokken" han brukte. Men han sa at om det hadde vært karosserideler som "buttet" måtte han ha underkjent bilen.

Det er som det er sagt over ingen automatikk i at TÜV-godkjente deler må godkjennes i Norge (selv om det det oftest skjer). Best å avklare med trafikkstasjonen på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...