Otis Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Hallo Som noen vet så skiftet jeg dieselpumpe for en stund tilbake. Og etter at den ble skiftet så fikk jeg en ny feil som ingen skjønte noe av. Men ihvertfall så har jeg nå funnet ut av hva som er feil, men ikke hvorfor det er feil. Problemet er at motoren/elektronikken ikke skjønner når innsprøytningen av diesel foregår når kjølevannstemperaturen er under 45,2 grader. Men med engang kjølevannet når 45,3 grader, så er alt i orden. Jeg har såklart tatt diagnose med DIS og fant ut av denne feil i dag, da jeg ikke har stresset med akkurat denne feilen tidligere. Men det var ikke lagret noen feilkoder på noe annet av relevans. Jeg sjekket akkurat dette problemet ved å starte en egen diagnose for å sjekke litt verdier når motoren var kald. Så mitt spørsmål er da. Vet noen her inne noe om hva som kan gjøre det slik at elektronikken ikke skjønner når innstrøytningen foregår ved 45,2 grader og kaldere? Vedlagt 2 bilder av innstrøytningen når det er feil og korrekt.
2000Touring Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Kan ikke hjelpe deg, men ser på emne som særs interessant da jeg har lik motor selv. Merket du noe på motoren foruten feilmeldingen?
Otis Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Fikk ingen feilmelding mht den nye feilen, etter innstrøytningspumpe skifte altså. Det var det som var så rart, da det faktisk er en feil der. Var det det du mente?
TRF Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Dette er ikke nødvendigvis svar på problemet ditt, men har du oppdatert software i motorstyringa noen gang? Dette er den eneste motoren fra bmw jeg har vært borti som faktisk trenger dette, da det er en feil i org softwaren. Usikker på om denne feilen kan gi din feil, men kan være verdt å ha i bakhodet for dere som har slik motor.
2000Touring Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Jeg mente om du merket at det var noe feil med motoren?
Otis Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Dette er ikke nødvendigvis svar på problemet ditt, men har du oppdatert software i motorstyringa noen gang? Dette er den eneste motoren fra bmw jeg har vært borti som faktisk trenger dette, da det er en feil i org softwaren. Usikker på om denne feilen kan gi din feil, men kan være verdt å ha i bakhodet for dere som har slik motor. Software oppgradering var et punkt som jeg hadde tenkt kunne fikse opp i problemet mitt. Også GS sin hjelpelinje mente det kunne være noe i det. Dog så delte ikke Strandveien auto mitt og GS sitt syn, men han var dog en kundebehandler og ikke mekaniker/tekniker. Jeg kan bestille time hos GS for dette om kort tid, evt Strandveien auto. Spørs på pris. Har du noen tips om hvorfor den ikke klarer å forstå innstrøytningen før et visst antall grader? Det høres jo ikke ut som en elektronisk/mekanisk feil, da ingenting blir loggført som feil.
Otis Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Jeg mente om du merket at det var noe feil med motoren? I aller høyeste grad ja. Gasspedalen oppleves som om at den har en annen konfigurasjon/sensitivitet når dette oppstår, som gjør at den er superfølsom ved all berøring, noe som resulterer i en særdeles hakkete kjøring, spesielt ved girskift. Forbruksmåleren mener at jeg kan kjøre på ca 0,1 liter per mil på flatmark helt opptil 130 km/t, noe jeg selv anser som ganske usannsynlig mht tidligere forbruksmålinger. Jeg mener ikke akserlasjon, men kun ved å opprettholde hastigheten som er oppnådd. I tillegg så synes jeg den går bedre på høyere turtall, men det er bare synsing, da jeg ikke presser den over 3500 omdr når den er kald. Selv om det er lett belastning. Jeg kan videre nevne det at motoren også hakker seg oppover turtallet mellom 1000-2000 omdr, men kun ved spesielle turtall innenfor der igjen. Så på ca 1200 så hakker den mye, også ved 1700 omdr er den likedan. Da faller turtallet med 150-200 omdr for å øke igjen. Dette er fremprovosert ved å ha bilen i fri, og holde gasspedalen på et gitt punkt for å holde stabilt turtall.
TRF Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Nei det så noe pussig ut spør du meg. Det skal sies at sofwareoppdatering stort sett bare er tull, utenom på m47d20, som faktisk har en direkte feil. Men du kan vel oppdatere selv? du har sss v32? edit: har du testet dyse med føler igjen etter dy fikk ny pumpe? forklarer ikke temp avhengighet altså, men bare spør.
Otis Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Jeg har ikke fått SSS opp å gå enda, da jeg helt sikkert har gjort en liten feil en plass i oppsettet mitt, og dermed nekter den med kommunikasjon, men det er noe jeg skal ta tak i straks! Har ikke testet nåledysa nei, men det skal jeg gjøre ja. Ikke dumt forslag. Ellers så er jeg å helt blank, så jeg tror nok at det blir litt feiling å prøving etterhvert, da det er ganske plagsomt når det feilen er der. Men heldigvis er det ikke så ofte. På vinteren merket jeg nesten ingenting til feilen, da jeg hele tiden brukte dieselvarmeren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå