Gå til innhold

Standard på innlegg

Lommelom
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Litt OT, men snakker dine barn Dansk Fredrik ? :P Og snakker du dansk til vanlig ?

Ja... begge barna snakker dansk til daglig. Den eldste kan snakke norsk hvis hun vil. Jeg snakker til daglig et slags hybrid språk... en blanding mellom riksmål og dansk.

Helt generelt er det lettere for en nordmann som snakker bokmål å forstå dansk enn det er for en danske å forstå bokmål. Skriftspråket (bokmål) deler vi jo 98% med danskene, men muntlig oppfatter mange dansker bokmål mer eller mindre som svensk. Nynorsk forstår de ikke og hvis de forstår noe oppfatter de det omtrent som færøysk (som er endel av Danmark) eller islandsk.

Denne artikkelen er ganske artig... :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Difference ... ard_Danish

aottesen: Ja... dette er et åpent diskusjonsforum og ikke et plenumsmøte på Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er for en som er født og oppvokst med bokmål som talemål, men med nynorsk som talemål så føler jeg virkelig at jeg sliter med dansk tale.

Men å lese dansk, er jo AKKURAT som å lese bokmål :-)

Jeg har bodd i Danmark siden 1999, men av forskjellige årsaker har jeg aldri tatt meg bryet å snakke dansk 100%. Gramatisk kan jeg dansk 100%, men min "danske" uttale er umiskjennelig veldig norsk (riksmål). Det er som nevnt flere årsaker til dette. For det første forstår de aller fleste dansker hva jeg sier og det er jeg faktisk litt imponert over. Det kan ikke bety annet enn at dansk og bokmål i realiteten er nært beslektet (noe de i historisk forstand også er) hvis man snakker et gjennomført og skikkelig norsk uten slang, dårlig språk (type: oslodialekt/kebabnorsk) og sluking av ord. I tillegg er jeg litt stolt og nesevis når det gjelder det å snakke norsk i Danmark. Det er deres språk jeg snakker en variant av og ikke omvendt og da får de bare forstå hva jeg sier. Dette er omtrent som når en amerikaner kommer til Storbritania. Det blir litt for dumt hvis britene ikke forstår hva han/hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr.Lommelom bør vel forsåvidt ta seg noget i akt,da han selv åpenbart ikke behersker og/å-regelen.

Herre jesus, violent-smiley-1423.gif det var snakk om DIALEKT.Jeg er på ingen måte perfekt.

Jeg klager ikke på skrivefeil.Dem har jeg nok av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Det var bare ment på spøk, så slapp helt av :-)

Jeg syns diskusjonen/tråden var fjollete i utgangspunktet, så gi gass for min del.

Makan. så du synes at reglene her på forum siden er fjollete.Når jeg + andre har problemer med og forstå hva som står i en tråd pga dialekt.

Syns du det er fjollete og ta dette opp...

Samtidig oppfordre andre til og ødelegge tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er største problemet å forstå innholdet i en tråd? Er det dialekt eller ufullstendig setningsoppbygning?

Er det ett enkeltstående tilfelle du refererer til, eller en stor andel av trådene?

Jeg kan så absolutt pirke på at du f.eks ikke skriver stor bokstav etter punktum, du har ikke mellomrom etter punktum, du bruker mer spørsmålstegn en strengt tatt nødvendig, og du skriver ufullstendig..

Men, jeg lar normalt sett slikt være, fordi jeg ikke har noen problemer med å forstå det som blir skrevet, ikke er jeg spesielt interessert i å bruke tiden min på å lete etter andre sine skrivefeil heller (da hadde jeg heller tilbragt tiden på DBs debattfelt, hvor dette er storhobbyen til enkelte).

Så lenge folk gjør så godt de kan, så syns jeg det er helt flott.

Men, for ordens skyld: dette er min personlige mening. Du har din mening, og regelen tilsier at vi skal skrive nynorsk/bokmål. Så vi har egentlig ingenting å diskutere.

Men du bør luke ugress i egen skriving, før du går løs på andre.

Og som flere har påpekt her, det viktigste er en bra emnetittel og riktig plassering.

Emnetittelen din var det ingenting å si på (ingen har gjort det heller), men å plassere den i "teknisk" har jo ingenting for seg, da dette ikke har noe som helst med mine lykteproblemer, naboens eksosproblemer eller annet (bil)teknisk å gjøre.

Og, beklager å ha "oppfordret" til å få andre til å ødelegge tråden din! Det var faktisk over streken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er største problemet å forstå innholdet i en tråd? Er det dialekt eller ufullstendig setningsoppbygning?

Er det ett enkeltstående tilfelle du refererer til, eller en stor andel av trådene?

Det jeg reagerer på, er at i mange tråder. (Ikke mange) Så starter frx tråd starter, med og spørre på dialekt. Hele stykket er på dialekt.

Kommer det svar fra samme landsdel, så blir jo hele tråden på dialekt. Jeg traff borti en del, når jeg søkte på diverse ting, som var av interesse.

Jeg fikk nå ut litt frustrasjon med tråden. Regner med at alle skjønner hva som står, om man skriver på dialekt.Men jeg personlig, bruker i alle fall lang tid, på å skjønne hva det betyr.

Men dere får alle ha en god helg :) Jeg skal ut og luke ugress i min rettskrivning :mrgreen: Og det stemmer nok på en prikk aottesen.

Prøver så godt man kan.En del slurv forekommer nok pluss at man har glemt en god del siden skole gang.

Snart helg :applause: Da blir det en øl eller to +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen, men vi kan liksom ikke sitte som politi og passe på heller.

Tror ikke jeg skal luke i min egen rettskriving etter en øl eller sytten i morgen, og det tror jeg ikke du skal prøve på heller ;-)

Ha en fortreffelig helg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr.Lommelom bør vel forsåvidt ta seg noget i akt,da han selv åpenbart ikke behersker og/å-regelen.

Herre jesus, violent-smiley-1423.gif det var snakk om DIALEKT.Jeg er på ingen måte perfekt.

Jeg klager ikke på skrivefeil.Dem har jeg nok av selv.

Ironi og sarkasme er vanskelig å få frem i tekst,men poenget mitt var bare å kødde litt med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...